Linda åt rätt håll???

S

saralee

Hejsan!
Jag har funderat lite på det här med lindning av hästens ben.
Alla säger att man ska linda bakåt. Men vad menar de då?
bakåt?
Och vart börjar man linda? Alltså vart sätter man kanten? på utsidan av hästens ben? eller fram?..

Bakåt...betyder det att man börjar på utsidan av benet, o sen direkt bakåt, runt senan sen insidan av benet och framsidan av benet?

Någon som kan förklara detta lite lätt för mig?
(behöver inga svar i form av: "ta hjälp av någon kunnig i ditt stall"..för jag har inga planer på att linda, bara lite almänna frågor :)
 
tanken med att linda bakåt är att lindan gåt just bakåt på utsidan av hästens ben.. sitter yttersta änden framåt på utsidan kan hästen råka fastna och dra av sig lindan om den går emot en buske, och en skrämd häst med en halv linda vill man inte sitta på..
det är som med sensydden.. yttersta ändarna ska ligga bakåt på utsidan :)
 
okej...men då börjar man alltså framme på skenan...Sen går man bakåt på UTSIDAN av benet..alltså inte insidan? (ursäkta om jag verkar trög)..

så om man lindar ett vänsterben... då lindar man alltså motsols.. och ett högerben lindar man medsols?

:confused:
 
jag börjar på mitten. går sedan ner, upp och till mitten igen..

tänker: utåt bakåt.
 
Det som många inte vet är också att om man lindar åt fel håll, så låser man senan! Detta är inte bra, jag har till och med hört talas om en travare som var jätteduktig, men blev förstörd i benen av felsatta lindor!

Man lindar alltså bakåt på utsidan! :)

Sedan måste jag också skriva att jag tycker att det var väldigt bra av dig att fråga hur man gör istället för att gå omkring i stallet och tro att man kan och sedan blir det bara pannkaka av allt ihop, Det finns desto värre många som gör det!!! :mad:
Och sedan blir det hästarna som far illa!

Lycka till med benlindadet!! :D
 
Många travare lindas tvärt om. Alltså innåt. Detta är för att det inte ska fastna i andras vagnar om det lossnar. En säkerhetsgrej helt enkelt. Det viktiga är att man inte drar åt efter man "rundat" senan utan när man "rundat" framsidan. När man tar hästskötarexamen måste man linda utåt, men jobbar man i travstall(de flesta) så vill dom att man lindar innåt. Det är vad jag lärt mej. :bump:
 
joo jusst varför jag frågar det här är för att det är väldigt många i mitt stall som lindar..Och det ser inte alltid rätt ut...ojämt och knögligt vid senan.. :crazy:

Jag lindar aldrig själv, men kan tänka mig att det gör större skada än nytta om man inte kan..

tack för alla bra svar! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
798
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 747
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp