linda benen efter träning?

J

Jenni73

Halloj,

Vi har en tjej i stallet som lindar sin hästs ben efter varje träning, sen får han stå med det under natten. Jag antar att hon har någon form av linement el dyl också. Hon tränar två gånger i veckan.

Min åsikt är att man inte ska försöka laga något som inte är sönder, med andra ord, att linda ben som är fullt funktionsdugliga är mer till skada än till nytta. Jag anser att benlindor och dyl borde göra så att hästens egen förmåga att återhämta sig i benen efter en träning borde sättas ur spel.

Naturligtvis kan man linda efter ett riktigt hårt träningspass eller en tuff tävling.

Har jag rätt eller är jag helt ute och reser?

//Jenni
 
hahaha!!! gud va alla säger olika!!! man kan ju bara skratta åt de!!!! vissa säger att man ska linda benen och vissa säger att man inte ska!! har två utbildade tränare i stallet den ena säger att man ska och den andra säger att man inte ska.

Jag tycker att din kompis får göra om hon tycker är rätt!
 
Hejhopp!
Man lindar benen på natten för att förbättra blodcirkulationen i benen så att slaggprodukter rensas ur...o visst gör det ju mest nytta efter ett hårt passa men det skadar inte att linda. Till träning kan man linda för att skydda mot slag och för att ge benet lite stadga...
det är iaf vad jag har lärt mig...
Ha det så bra!!!
:banana: :bump:
 
Jag tycker nog faktiskt att du är lite ute och cyklar. Att linda med stallbandage efter träning kan aldrig skada; det ger ju bara extra värme och stöd, vilket kan förhindra att eventuella små blessyrer aldrig utvecklas till något värre. Sedan är det ju upp till var och en hur mycket extra tid man vill lägga på sådant pyssel och hur mycket man själv tror att det ät värt, men skadligt är det definitivt INTE.

Önskar själv att jag hade tid /orkade linda efter allt arbete, men då allt extrajobb på morgonen tar tid och bidrar till ytterligare stress på väg till jobbet (lindorna ska ju av oxå) har jag inskränkt mig till att bara göra det efter hårdare träningspass.

Citat ur "Unghästar" s. 67 (Anderson/Green): " De dagar hästen aktiverats är det lämpligt att lägga stallbandage över natten. De bidrar till att öka blodcirkulationen och därigenom minskas risken för skador... ...Stallbandage är en mycket viktig skadeförebyggande åtgärd".

Så, som sagt, bekymra dig inte för pållen- matten vill bara hans bästa och gör dessutom helt rätt.

AKO
 
Jag lindar gammelpålles ben nattetid sedan några år.
Han är f-82, och rids för fullt.
Rätt bandagering ökar blodgenomströmningen på hästens ben, vilket gör att "skavanker" kan självläka innan de blir skador.
Dessutom blir ju gamla hästar lätt lite svullna i benen över natten, vilket de inte blir lika mkt med lindor = man har ökat blodgenomströmningen.

Ynglingen lindar jag efter hårt arbete, dvs arbete hårdare än det dagliga.
Efter hård hoppning, lägger jag på kylgelé.
Har jag tävlat, är det kylgelé tävlingsdagen, och sedan lindor natten efter.
Det för att först vill jag KYLA när hans ben ansträngts, sedan vill jag VÄRMA benen så blodgenomströmningen ökas.

Jag har sk Back-On-Track underlägg, och de ökar VERKLIGEN blodgenomströmningen, och rekommenderas faktiskt till skadade hästar!
Har ett knäskydd själv, och känner hur mkt bättre mitt pajade knä blir med det!

Jag anser att om man lindar med stallbandage, så ska man ha en ANLEDNING till det, samt veta VARFÖR och HUR man gör det på rätt sätt!
 
Jag anser också att man ska vara lite försiktig med lindande. En äldre häst är helt ok men en ung och fräsch häst som du alltid lindar tycker jag inte är rimligt. Ger man för mkt stadga under ett ridpass så blir det naturliga skyddet sämre anser jag. Likaså om man alltid rider på mjukt, plant och platt underlag. Hästen behöver stärka sig naturligt. Däremot så lindar jag också under ridning, ej hårt, för att skydda mot slag osv. Min äldre häst lindar jag också på nätterna för att han inte ska svullna så mkt. Men har man väl börjat med det så får man fortsätta. Därför tycker jag inte att man ska göra det på en ung och fräsch häst.
 
Jag tycker inte att du skall lägga dig i hur hon sköter sin hästs ben!! Du vet ju inte om hästen svullnar i benen??

Man lindar för att få upp blodcirkulationen så att slaggproduker transporteras bort och begynnande skador läker av sig själv....

Min gammla häst har benlindor VARJE natt hela vintern, och mår alldeles utmärkt med dom.....
Unghästen har inte lindor, för han svullnar inte alls. Men skulle jag börja hoppträna honom, så kan jag mkt väl tänka mig att linda benen. Det handlar om att förebygga, så att inte hästen får problem med benen.
 
Det stämmer inte att man vänjer benen vid lindor. Saken är ju att om hästen svullnar så lindar man= hästen inte svullen längre.... Då är det ju klart att den börjar svullna igen om man tar bort det som gjorde den bättre, dvs lindorna!!

Min häst har varit lindad i minst tio år, och i sommer så testade jag att låta honom gå utan. Hästen (22år) var inte ett dugg svullen. :bow:

Så det där med att "har man börjat så måste man fortsätta" är bara trams.......
 
Hur fungerar det med lindor och cirkulation?
Varför ökar blodcirkulationen när man lindar? :confused:
 
benen blir inte "svagare" av att dom lindas!

Du ökar ju blodcirkulationen när du lindar och de e vad jag vet inte fel..

Min lindas alltid när vi hat tränat/tävlat
 
Har aldrig tidigare lindat benen på min häst efter ett träningspass men nu har hon varit halt i ett antal omgångar på en kort tid (gäller alltid frambenen). Eftersom jag vet att hon tydligen verkar svagare i dessa ben har jag bestämt mig för att linda benen efter träning, som en förebyggande åtgärd.

/valle
 
Jag lindar inte vid ridning, precis av den anledning du säger. Man ger benet FÖR mkt stöd.
Jag använder skydd i stället.
 
Benen hålls varma och det är värmen som förbättrar cirkulationen = ev. skador läker ut snabbare.
 
men varför ökar blodcirkulationen? Kan någon vänlig själ förklara? Jag får inte ihop det!
 
Man lindar hästens ben till natten för att benen ska hållas varma. Därför lindar man inte lika hårt som vid träning. Att linda för tajt over natten kan istället hindra blodflödet till hoven. Därför är det bra om man låter en kunnig person visa hur ett stallbandage ska sitta.

Värmen ökar blodgenomströmmningen. Blodådrorna utvidgar sig. Av samma anledning blir man röd om huden i bastun.

Tvärt om: För att stoppa en blödning om hästen skadats använder man ju kyla.
 
men varför ökar blodcirkulationen? Kan någon vänlig själ förklara? Jag får inte ihop det!

Nu är ju inte jag direkt hästexpert, men människor kan jag lite mer om! :) Tror inte skillnaderna när det gäller det grundläggande, så här är det på människor och trligtvis även på hästar!

I venterna (de blodkärl som för blodet tillbaka till hjärtat) finns det klaffar som hindrar bloder från att "åka baklänges". Det finns inga muskler i själva kärlen, men däremot i benen och runt omkrong kärlen. När man rör på sig, så kramas kärlen åt, och blodet pressat uppåt, mot hjärtat. Sedan förhindrar då klaffarna att blodet rinner tillbaka. Om man står stilla mycket, vilket hästar ju ofta gör på nätterna om de inte ligger ner, så stockar sig blodet gärna i venerna i benen, eftersom det inte får hjälp att "pumpas" tillbaka. Då utvidgas kärlen, för att få plats med allt blod, och man kan tillslut drabbas av åderbråck, då kärlen utvidgats så mycket att klaffara inte längre håller tätt.

Om man lindar benen (eller har stödstrumpor om man är människa) så hindrar man kärlen från att utvidga sig, och blodet rinner tillbaka av trycket "bakifrån" alltså det blod som artärerna pumpar fram. Och då blir alltså blodcirkulationen bättre, eftersom det inte står en massa blod stilla i benen. Hängde ni med? :)

Ett tips så där helt OT, om någon svimmar, lyft då upp benen på vederbörande så kvicknar de till snabbt, för i benen finns MASSOR med axtra blod som då rinner tillbaka till hjärtat! :)
 
benen blir inte "svagare" av att dom lindas!

Du ökar ju blodcirkulationen när du lindar och de e vad jag vet inte fel..

Min lindas alltid när vi hat tränat/tävlat

Jag syftar inte på att just lindningen är det som ensamt just försvagar utan på hela överbeskyddar-grejen. Linda ska man göra när det finns behov av det. Men faktum är att mga dressyrhästar är känsligare än andra allroundhästar pga av att mga rider för mkt enbart i ridhus med mkt stadga på benen med lindor. Detta försvagar benen! Jag har själv haft disskusionen med ett par veterinärer som alla var överrens om att det bästa är att skydda hästens ben men att inte överdriva om det inte finns ett särsklit behov av det.
Att rida på varierat underlag var också viktig för att stärka hästen naturligt.
Att det sedan är upp till var och en vilket man själv anser är bäst är ju en annan sak...
 
tja. varför linda några hela ben egentligen. tycker faktiskt knappast att det kan göra någon nytta på en stilla stående häst. jag kan förstå att använda dem som skydd. men det finns folk som säger att deras häst bli svullen om de inte lindar på nätterna. klart som fan att benen inte blir svullna när man lindar åt så att blodtillförseln blir mindre samtidigt som hästen står stilla :confused:. detta kan väl bara göra annat än att hjälpa benen att hålla sig fräsha tills nästa gång...
 
Men snälla, det är väl inte meningen att man ska dra åt så det stoppar blodtillförseln, det hoppas jag att du begriper själv.
 
jag tycker inte man ska lägga sig i vad andra gör med sina hästar. det är hennes häst, vill hon linda benen så låt henne göra det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 737
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·
Distans Har börjat fundera lite på det här med kylning av ben. *När bör man kyla? Varje gång man tränat eller bara när man tränat extra hårt...
Svar
1
· Visningar
1 379
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp