linda benen efter träning?

Lindar efter ett hårt träningspass med liniment under och sedan padd och fleece lindor. Linomentet är Blue lotion och masserar in.

Hon blir svullen dagen efter annars. Men jag lindar inte min häst varje dag pga att igen kan ta av dom och jag åler inte til stallet varje morgon bara för att linda av min häst ben. Stallet ligger dessutom 1 mil utanför stan.

Men låt henne linda sin häst. H*n kanske blir svullen dagen efter och vill då ha lindor på natten.

Kram Favina :bump:
 
Min häst som är 7 år står varje natt med Back on track paddar och lindor. Annars är hans ben tjocka som träpåkar. Gäller det inte att hitta ngn balans på hur man skall ha det själv. Gäller det inte ngstanns att vara lite lyhörd för hur ens egen häst fungerar? Jag hade gärna haft min häst utan lindor om 1 han inte svullnat i benen över natten (går ner under dagen om han rör sig) och 2 om personalen satt på damasker och tagit av nattbandagen. Men det gör dom inte och då är det näst bästa att alltid linda. För vi har redan överben som täcker halva frambenet.

Bestämd ville jag se ut så slå i hopa :mad: och :) så får du kanske vad jag vill ha =)
 
Detta är en allmän fråga.
Jag läste någonstans (ver ej var) att om man lindar benen så har böjsenan en tendens att tryckas mot själva benet (skelettet) och därmed göra skada.

Är det någon som vet om det är så, för hur det än är så även om man lägger ett stallbandage så måste det ju till ett visst tryck för att det skall göra nytta.
Jag menar inte att man drar åt, utan man lägger ju bara på det lilla tryck som behövs.

Jag har funderat mycket på detta.
Är det någon som kan hjälpa mig att få klarhet i detta?

MVH Madde
 
En kul grej med det är att om en häst tränas rätt så ska inte benen svullna eller få gallor m.m. Om den nu får röra sig i en hage också.

Har en vän som har en stor (kraftig) sak som alltid lindade henne tidigare eftersom hon fick gallor jämt och ständigt, men så hittade de ett ridsätt som passade dem bättre. Den hästen hade bar gallor i några veckor efter det. Nu har den varken haft lindor eller gallor på över 2år.

Tillförsel till tråden:

Enligt mig är lindor helt onödigt...
Visst det kanske kan behövas i vissa special fall precis som med allt annat onödigt som kan behövas i enstaka fall.

Enda gången jag lindar är när vi ska åka transport...men sen har ju folk olika åsikter om allt.
Jag tycker som så att man ska använda så lite som möjligt oavsett vad det gäller (saker alltså).
 
Jag tycker at du har ett väldigt bra argument där. Men att alla "lindare" kommer lägga om sin träning och därav inte ha det behovet längre är inte särskilt realistiskt.... Och det är trots allt bättre att linda än att hästarna har ben som påkar, det är definitivt inte hälsosamt, då kan man verkligen snacka om tryck på senor!
Men håller helt med om att alltför många hästar tvingas prestera mer än deras kroppar egt klarar av.

Ang. dressyrhästar och påståendet om att de har klenare ben, var har du hört det nånstans? :confused: Om dom har det, så beror det nog knappast på lindorna, men på det eviga nötandet runt runt runt i ridhuset, på mjukt och djupt underlag, samma varje dag... DET sliter på benen. Vad jag har sett så brukar oftast dressyrhästar ha fleecelindor, och det ger inte lika mkt stöd som elastiska.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 737
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·
Distans Har börjat fundera lite på det här med kylning av ben. *När bör man kyla? Varje gång man tränat eller bara när man tränat extra hårt...
Svar
1
· Visningar
1 379
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp