Lindra huvudvärk

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Har åkt på feber med tillhörande ledvärk och brutal huvudvärk. Undviker gärna värktabletter men tog en för ett par timmar sen för att förhoppningsvis lindra huvudvärken som hindrar mig från att ens vila ordentligt. Funkade inget vidare. Febern gick ned något men huvudvärken är kvar. Så jag tar gärna emot era bästa tips för att lindra envis feberhuvudvärk.
 
Man kan behöva ta värktabletter regelbundet över dagen för att få bättre effekt. Och så är det bra att kombinera ipren och panodil, effekten förstärks.
Medveten om det egentligen, men vill helst inte minska febern så länge den ligger på en hanterbar nivå (tänker att den ändå är en del av immunförsvaret och gör nytta), så helst skulle jag vilja ha en värktablett som enbart tog bort smärtan med lät febern vara. :p

Men jo, ger det sig inte får jag ju ta mer så jag åtminstone får sova inatt, men väntar helst med det tills jag går och lägger mig.
 
Medveten om det egentligen, men vill helst inte minska febern så länge den ligger på en hanterbar nivå (tänker att den ändå är en del av immunförsvaret och gör nytta), så helst skulle jag vilja ha en värktablett som enbart tog bort smärtan med lät febern vara. :p

Men jo, ger det sig inte får jag ju ta mer så jag åtminstone får sova inatt, men väntar helst med det tills jag går och lägger mig.
Jag hade inte oroat mig över det där med febern. Varför lida i onödan liksom?
 
Att spola väldigt varmt vatten över huvudet var det enda som hjälpte mig med misärhuvudvärken innan diagnos och mediciner som i vart fall kapar toppen lite.

Fortfarande min go to dock, när jag behöver mer lindring än medicinerna kan ge.
 
Medveten om det egentligen, men vill helst inte minska febern så länge den ligger på en hanterbar nivå (tänker att den ändå är en del av immunförsvaret och gör nytta), så helst skulle jag vilja ha en värktablett som enbart tog bort smärtan med lät febern vara. :p

Men jo, ger det sig inte får jag ju ta mer så jag åtminstone får sova inatt, men väntar helst med det tills jag går och lägger mig.
Du blir frisk även om febern hålls nere av värktabletter och det är bättre att ta dem regelbundet så blir det inte en massa höjningar och sänkningar i temperaturen☺️

Krya!
 
Har dock haft besvär med dyspepsi (eller nåt liknande) senaste tiden, då ska man väl helst inte ta Ipren har jag för mig. Vet inte hur ”skadligt” det är med nån enstaka dock?
 
Att spola väldigt varmt vatten över huvudet var det enda som hjälpte mig med misärhuvudvärken innan diagnos och mediciner som i vart fall kapar toppen lite.

Fortfarande min go to dock, när jag behöver mer lindring än medicinerna kan ge.
Jag tänkte också säga värme. Eller kyla. Funkar inte det ena så kanske det andra.

Isklamp i handduk har varit min go-to när inget annat biter.
 
Har dock haft besvär med dyspepsi (eller nåt liknande) senaste tiden, då ska man väl helst inte ta Ipren har jag för mig. Vet inte hur ”skadligt” det är med nån enstaka dock?
Det beror på hur känslig du är.

Du kan ta Ipren tillsammans med ngt magskydd som Omeprazol eller Pepcid för att förebygga problem.

Det går också bra att varva paracetamol (alvedon mm) med ibuprofen (ipren mm), ta paracetamol vänta 3 timmar, ta ibuprofen, vänta 3 timmar ta paracetamol osv. Bara det är 6 h mellan samma sort, och inte mer än 4 g paracetamol om dagen. Och under en kort period.

Och jag skulle inte bry mig om febern, det är väl inte helt vetenskapligt klarlagt om det har nån effekt på infektioner.

//Stinaelin sjuksköterska
 
Jag har spänningshuvudvärk dagligen och brukar värma en cold-hot-pack och lägga den på pannan eller i nacken (där det gör mest ont), tar även tabletter vid behov.
När det är som värst tar jag paraflex, paracetamol, naproxen plus värmegrejen, släcker lampan och vilar tills det går över.
Men det kanske inte funkar vid förkylning.
 
Det beror på hur känslig du är.

Du kan ta Ipren tillsammans med ngt magskydd som Omeprazol eller Pepcid för att förebygga problem.

Det går också bra att varva paracetamol (alvedon mm) med ibuprofen (ipren mm), ta paracetamol vänta 3 timmar, ta ibuprofen, vänta 3 timmar ta paracetamol osv. Bara det är 6 h mellan samma sort, och inte mer än 4 g paracetamol om dagen. Och under en kort period.

Och jag skulle inte bry mig om febern, det är väl inte helt vetenskapligt klarlagt om det har nån effekt på infektioner.

//Stinaelin sjuksköterska
Tack, omeprazol har jag hemma så då kan jag ta det ihop med Ipren. Ingen aning om hur känslig jag är när det gäller värktabletter, är löjligt restriktiv när det kommer till såna av nån anledning. :p Verkar främst vara bryggkaffe som ställer till det.
 
Har åkt på feber med tillhörande ledvärk och brutal huvudvärk. Undviker gärna värktabletter men tog en för ett par timmar sen för att förhoppningsvis lindra huvudvärken som hindrar mig från att ens vila ordentligt. Funkade inget vidare. Febern gick ned något men huvudvärken är kvar. Så jag tar gärna emot era bästa tips för att lindra envis feberhuvudvärk.

Om du inte har andra sjukdomar eller läkemedel i bakgrunden så funkar 1g Alvedon och 400mg Ipren bra tillsammans. Tycker också naproxen 250-500mg funkar bra, ska dock ej kombineras med Ipren. Du kan ta 4g Alvedon och 1200mg Ipren per dygn.

Ta Alvedon och NSAID (Ipren eller naproxen) samtidigt för bästa effekt. Glöm inte att dricka lite extra också, det är viktigt med vätska när man har feber. :)
 
Medveten om det egentligen, men vill helst inte minska febern så länge den ligger på en hanterbar nivå (tänker att den ändå är en del av immunförsvaret och gör nytta), så helst skulle jag vilja ha en värktablett som enbart tog bort smärtan med lät febern vara. :p

Men jo, ger det sig inte får jag ju ta mer så jag åtminstone får sova inatt, men väntar helst med det tills jag går och lägger mig.

Det fick jag höra när jag fick gå till läkare pga ihållande och sedan återkommande feber två gånger i somras att det fanns det inte alls tillräckligt med skäl till. Att undvika att ta värktablett mot febern alltså för tillfrisknadets skull. Jag har alltid trott det och aldrig behövt gå till läkare tidigare så alltid försökt lida mig igenom feber men mår så otroligt dåligt. Det var så skönt att höra 😅 Bara ät rekommenderad dos så att du mår så bra som möjligt så du kan dricka, äta och vila så bra du kan sa läkaren.
 
Jag tycker också vätskeersättning brukar hjälpa mig bra mot huvudvärk, förutom att dricka såklart men jag vet att jag inser det lite för sent att jag druckit för lite.
 
Det fick jag höra när jag fick gå till läkare pga ihållande och sedan återkommande feber två gånger i somras att det fanns det inte alls tillräckligt med skäl till. Att undvika att ta värktablett mot febern alltså för tillfrisknadets skull. Jag har alltid trott det och aldrig behövt gå till läkare tidigare så alltid försökt lida mig igenom feber men mår så otroligt dåligt. Det var så skönt att höra 😅 Bara ät rekommenderad dos så att du mår så bra som möjligt så du kan dricka, äta och vila så bra du kan sa läkaren.
Ja, alltså egentligen låter det ju vettigt. Speciellt om man inte får i sig ordentligt när man mår dåligt. Men har verkligen tänkt att febern gör nytta.

Fick för övrigt det rådet nyligen när det gällde sonen. Att inte ge febernedsättande så länge han åt och drack ordentligt så febern fick göra sitt jobb. Men det kanske handlar om att man inte vill ge Alvedon till små barn i ”onödan”?
 
Ja, alltså egentligen låter det ju vettigt. Speciellt om man inte får i sig ordentligt när man mår dåligt. Men har verkligen tänkt att febern gör nytta.

Fick för övrigt det rådet nyligen när det gällde sonen. Att inte ge febernedsättande så länge han åt och drack ordentligt så febern fick göra sitt jobb. Men det kanske handlar om att man inte vill ge Alvedon till små barn i ”onödan”?
Vem fick du det rådet av? Fick typ det omvända sist jag träffade en läkare med mitt barn. Den läkaren tyckte man aktivt skulle försöka få ner feber för den belastade kroppen onödigt mkt. Vet inte vad som är rätt. Mest intressanta att göra helt olika.
 
Ja, alltså egentligen låter det ju vettigt. Speciellt om man inte får i sig ordentligt när man mår dåligt. Men har verkligen tänkt att febern gör nytta.

Fick för övrigt det rådet nyligen när det gällde sonen. Att inte ge febernedsättande så länge han åt och drack ordentligt så febern fick göra sitt jobb. Men det kanske handlar om att man inte vill ge Alvedon till små barn i ”onödan”?

Åh, det är verkligen svårt att försöka göra rätt!
 
Ja, alltså egentligen låter det ju vettigt. Speciellt om man inte får i sig ordentligt när man mår dåligt. Men har verkligen tänkt att febern gör nytta.

Fick för övrigt det rådet nyligen när det gällde sonen. Att inte ge febernedsättande så länge han åt och drack ordentligt så febern fick göra sitt jobb. Men det kanske handlar om att man inte vill ge Alvedon till små barn i ”onödan”?
Det kan vara specifikt riktat till barn. Att inte dämpa deras feber så de röjer fast de inte är friska. Helt OK att ha lite feber så de tar det lugnt. Men mår en dåligt så en inte äter och dricker är det ju INTE bra, eller mår superdåligt.
 
Det kan vara specifikt riktat till barn. Att inte dämpa deras feber så de röjer fast de inte är friska. Helt OK att ha lite feber så de tar det lugnt. Men mår en dåligt så en inte äter och dricker är det ju INTE bra, eller mår superdåligt.
Ja, men exakt, är ju lättare för oss vuxna att ta det lugnt även om vi mår bättre eftersom vi vet att vi har feber ”egentligen”. Ett barn tar det ju inte lugnt, knappt ens med feber. 😅 Det gällde ju också så länge barnet åt och drack ordentligt.
 
Vem fick du det rådet av? Fick typ det omvända sist jag träffade en läkare med mitt barn. Den läkaren tyckte man aktivt skulle försöka få ner feber för den belastade kroppen onödigt mkt. Vet inte vad som är rätt. Mest intressanta att göra helt olika.
Minns inte om det var sjuksköterska eller läkare. Kan ha varit rådgivare på 1177? Var nån gång i början av året har jag för mig så minns inte exakt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 549
Senast: Modest
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp