Bukefalos 28 år!

Linfrö pellets hur mycket ska man ge?

P

popeye

Har en häst som har vart lite orolig i magen på sista tiden, och för att stabilisera hela mag- och tarmpaketet ska vi prova linfrön.
Jag har köpt dem i pelletsform som ska vara förkokde, men hon i butiken visste inte hur mycket man ska ge per dag.
Vad är normalt?
 
Sv: Linfrö pellets hur mycket ska man ge?

Det brukar stå på förpackningen. 100gram/100kg häst är det normala.
 
Sv: Linfrö pellets hur mycket ska man ge?

Men det blir nästan för mycket, linfrö kaka innehåller mycket protein, om man ska komma i balans med övriga foderstaten.
Jag ger mina halvblod ca 250- 300 gram.
Foderlev sa att man inte behöver komma upp maxgivan.
 
Sv: Linfrö pellets hur mycket ska man ge?

mimus skrev:
Men det blir nästan för mycket, linfrö kaka innehåller mycket protein, om man ska komma i balans med övriga foderstaten.
Jag ger mina halvblod ca 250- 300 gram.
Foderlev sa att man inte behöver komma upp maxgivan.

Jag menade att 100gram/100kg var maxgiva! Blev lite fel... Det brukar stå att man ska ge 50-100gram /100kg häst.
Givtevis kan man ge allt upp till det! Jag brukade ge allt mellan 2-3dl till 8dl. Använde det som proteintillskott också!
 
Sv: Linfrö pellets hur mycket ska man ge?

ok!
Tack så mycket för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: slant98
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
652
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
792
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp