Bukefalos 28 år!

P

pellen

Går det bra att ge hästar "vanligt" krossat linfrö som man t.ex. kan köpa i hälsokostbutiker?
Ska man koka dem, hur länge i så fall? Hur mycket ger man per giva?

Tacksam för svar! :banana:
 
Sv: linfrö

Det är inte värt att krossa själv köp linfrökaka istället mkt smidigare..Jag krossade vanliga linfrön förrut och man får stå tills fan löser av en..

Det vill säga VÄLDIGT lång tid hahaha...

Jag kokar bara upp vatten och häller över fröna så får de stå där och välla tills vattnet är kallt
 
Sv: linfrö

Hippo säljer linfröpellets, bara att ge som de är. Kostar lite extra men är väldigt smidigt :)
 
Sv: linfrö

Har pelleterade linfrön (linfrökaka) samma smörjande effekt på tarmarna som hela, kokta linfrön, som ju är väldigt slemmiga? Någon som VET?
 
Sv: linfrö

Jag köper krossade linfrön, så slipper man stå där med morteln själv. ;)

Hur mycket kan man ge ungefär?
 
Sv: linfrö

Jag ger min häst ( d-ponny) 2 dl HELA linfrön per dag. Jag blandar betfor och linfrön och häller över hennes pellets. Jag kokar upp vatten och häller över, byter vatten några gånger för att få bort skräp och skal. Sen när det antagit "snorkonsistens" så ger jag det.
 
Sv: linfrö

kl
jag undrar om det ger samma effekt för hårremmen med kokta linfrön som att ge färdig linfröolja.??
nån som vet?

(ursäkta att jag lånade plats i din tråd)
 
Sv: linfrö

Jag har gett vår ponnykorsning 1dl linfrökaka från (hippo) från det att vi köpte honom i mars i år.
Då hade han gått på lösdrift och hade världens päls men matt. Efter ca i mån så såg man en jättestor skillnad. Blank och fin:)
Har ifs. inte gett olja innan men tror nog att kakan har samma effekt som oljan!
Ger nu alla mina pålla linfrökaka smidigt och bra!
Finns i 10kg säckar från hippo och har köpt mina på eko för runt 100lappen.
 
Sv: linfrö

Kan bara jämföra med två hästar i stallet. En äter linfrökaka och är skimmel, den andra äter kokta linfrö och är fux.

Skimmeln ser mer välmående ut gällande glansen i pälsen. När det sedan kommer till magen som ngn. undrade så är skimmeln en magsårshäst och hans mage mår nu bättre än någonsin trots att den blivit utsatt för icke planerade påfrestningar.

Personligen tror jag mest på linfrökaka, dels kan man ge mer mängd enkelt och det är så mycket smidigare att arbeta med.
 
Sv: linfrö

*kl*
Linfrökaka ger oftast fetare hästar då de inte tillgodgör sig ngn större näring med hela frön.

Min sammanfattning:
Magsmörj och blank päls >> linfrö (hela frön som kokas eller stöps)
Magsmörj, blank päls OCH hull >> linfrökaka eller krossade linfrön.
 
Sv: linfrö

*kl*
Linfrökaka ger oftast fetare hästar då de inte tillgodgör sig ngn större näring med hela frön.

Min sammanfattning:
Magsmörj och blank päls >> linfrö (hela frön som kokas eller stöps)
Magsmörj, blank päls OCH hull >> linfrökaka eller krossade linfrön.

var kan man köpa krossade linfrön? måste man stöpa dom?
 
Sv: linfrö

Går det bra att ge hästar "vanligt" krossat linfrö som man t.ex. kan köpa i hälsokostbutiker?
Ska man koka dem, hur länge i så fall? Hur mycket ger man per giva?

Tacksam för svar! :banana:

ja ger min vanlig linfrö som man kokar...
tycker inte att de e så jobbigt som alla säger... koka de på morgonen medans du äter frukost....

ja ger min bara 2 rågade matskedar för han behöver inte mer:)
 
Sv: linfrö

För att bibehålla Omega 3 fettsyran bör man ge linfröolja ur en mörk flaska som står kallt och gärna med någon antioxidant i. Fett från Linfrö tål ej syre, värme och är mkt känsligt. alla oljor som är upphettade är farliga för både människor och hästar då transfetter och andra farliga ämnen bildas tex fria radikaler. Olivolja tål dock 180 grader.
 
Sv: linfrö

Så om man har hela linfrön som man häller kokande vatten på så har man förstört alla nyttiga fettsyror?

Är så irriterad över mitt senaste inköp....linfrö....
Bad sambon köpa krossatlinfrö/linfrökaka, enligt sortimentlistan så fanns det "linfröfoder", vilket jag tolkade som processat linfrö på något vis.
Sambon frågade han som kom med säcken , men han visste ingenting "jag, vet inte, det är sånt här som hästmänniskor brukar köpa..."
Ja, det lät ju rätt. Hemma kikade jag på säcken och det står då på sidan FRÖ......NEJ
Ja då var det ju klart, jag öppnade säcken och vad ser jag. :mad: HELA FRÖN!!!!!

Så nu står jag med en hel 25kg säck med hela frön hemma :crazy:
Som tur är så finns vattenkokare i stallet.
Räcker det att stöpa dom i 10-15 minuter? Jag ville ju åt fettsyrorna också, men med hela frön är det bara för blank päls eller???
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Senast: Ridinglady
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp