Bukefalos 28 år!

liniment hälta

aglaonema

Trådstartare
Min häst har en ledskada på sitt högra framben och igår använde jag ett liniment som jag fått av veterinären, penetrol (dmso), satte det på kotlederna fram. Idag när hon skoddes betedde hon sig konstigt då hovslagaren lyfte vänster fram stapplade hon till med bakbenen och höger fram var det ännu värre hon visste inte riktigt vilket bakben hon skulle stå på när frambenet lagts ner. Ikväll då jag tog in henne var hon halt och svullen höger fram, hon höll benet i luften och ville stå med det långt fram. Nu till frågan, kan detta bero på linimentet som jag fick utskrivet av veterinären, var första gången jag använde det igår hon skulle ha det 5-7 dagar men idag vågade jag inte lägga på det,:crazy: det blev is istället vet inte om jag borde lagt back on track skydden också men lade bara isen.
 
Sv: liniment hälta

Det låter otroligt att det skulle vara linimentet.

Skulle snarare gissa på att hovis att satt en söm som gör ont. Be honom komma igen och kolla!
 
Sv: liniment hälta

Jag har aldrig använt DMSO, men det är ju anti-inflammatoriskt, så för mig är det bra mycket mer än "liniment", även om det kan användas som liniment. Jag förmodar att det är receptbelagt, och när det används vid ledinflammation så ersätter det väl kortison. Jag tycker inte det verkar omöjligt att det beror på linimentet, men ring och fråga vet direkt imorgon om det kan vara en biverkning. Du kanske har tagit för mycket?
 
Sv: liniment hälta

Det kan ju hända jag lagt för mycket,veterinären sa att det inte behövdes många droppar men jag som inte tyckte såna här behandlingar brukar hjälpa tog en tandborste och gnuggade ordentligt:angel:

Men om det nu beror på linimentet så kan man ju alltid hoppas det hjälper om det kommer såhär starka reaktioner. Får vara lite försiktigare med mängden i fortsättningen.:crazy:
 
Sv: liniment hälta

Inom travet är det vanligt att använda tandborste när man använder Dmso så jag tycker inte att det är konstigt att Ts gjorde det. Dmso=löksoppa, om man använder häderna till att gnugga in det utan handskar, kan man få löksmak i munnen...
 
Sv: liniment hälta

Veterinären sa att jag kunde använda en tandborste, det är ju enklare att doppa tandborsten i flaskan än att hälla det i händerna.:laugh:
 
Sv: liniment hälta

Det beror lite på hur mycket/lite blidtringen tar sas.
Skorvet och ev sår tar ofta ett par dagar.
 
Sv: liniment hälta

*spinner vidare på varför.....*

Eller om hästens ben är blöta. Då är alltid risken större att det tar för mycket. Om man bandagerar så kan det också bli för bra (speciellt i kombination med våta ben).

Mvh

Tora
 
Sv: liniment hälta

Okej....

Så det kan liksom blir sår i huden eller typ att huden flagar av?

Anledningen är då alltså att linementet har tagit för bra eller?
 
Sv: liniment hälta

Men hur ska man göra då? Bara stryka linimentet försiktigt medhårs och inte mothårs alls? Är det fel att blistra hästen då? Den ska ju såklart inte bli halt och svullen men vad vet jag. Tar det mer på en skadad led än en frisk, lade ju det på båda kotlederna men var ju bara den ena som blev svullen.
 
Sv: liniment hälta

Ja, det kan bli sår och ofta som lite skorvor.

Man kan blistra medvetet också på hästar med ledproblem.
Linnement ökar blodgenomstömmingen lite kortfattat vilket påskynda läknig.
Blister går lite djupare och har starkare effekt elelr vad man ska säga.
 
Sv: liniment hälta

Mitt förslag är att du använder palsthandskar elelr diskhandskar. Massera bara in lite grabd på bennet och gnugga inte för mycket.
Är du osäker så tala med din vet som skrev ut preparatet hur du bör använda det på just DIN höästs skada
 
Sv: liniment hälta

Okej....

Så det kan liksom blir sår i huden eller typ att huden flagar av?

Anledningen är då alltså att linementet har tagit för bra eller?

Nja förut så trodde man att för att få effekt på ett blister så måste hästen få reaktion i huden. Idag så vet man bättre. En reaktion i huden är just en reaktion i huden och inget annat. Den effekten som eftersträvas är igentligen högre blodgenomströmning. Denna effekt blir lika bra (eller dålig) oberoende om hästen får sår eller inte.

Däremot om hästen bara blir tjock i benen utan några sår och skorpor så har det oftast att göra med att blodgenomströmningen har blivit så pass stor att hästen har svullnat i benen. Detta brukar dock inte göra ont även om hästen kan bli lite stel pga svullnaden.

Samma effekt kan man bla få på Back On Track de första gångerna man använder det. Hästen kan svullna lite i kotan därför att blodgenomströmningen har blivit så stor. Det är dock som sagt inte smärtsamt för hästen.

Att blistra en häst kräver stor erfarenhet. Jag tycker faktiskt att din veterinär gjorde ett fel som skrev ut ett så pass starkt preparat till någon som inte har rätt kunskap. Det kanske är bättre om du vänder dig till någon som har stor vana av blistring. Risken är annars att man tillfogar sin häst stor smärta helt i onödan.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 022
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 289
Senast: domesticus
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 997
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp