Linoljefärg eller metallfärg

Bukefalos 30 år!

Linolja bildar inte någon elastisk hinna på metall!

Inte heller suger den upp vatten. Den ventilerar ut vatten.

Linoljefärg torkar genom en oxideringsprocess med hjälp av luftens syre.

Jag har under ett antal år jobbat med fönsterrenovering även professionellt (även om det är 15 år sedan nu), och fönster har beslag av metall. Linoljefärg är alltid ett förstaval för fönster.

Jag har även målat metallgrindar och liknande med linoljefärg med bra resultat.

Man måste dock vara medveten om att torktiderna är långa.

Någon pryl jag målade med metallfärg, gav mig liknand erfarenheter som @Bluefish.

Metallfärgen är en olydig färg.

@Badger !

Om bordet är i någon form av lättmetall, så är rostskydd inte en faktor att bry sig om...
Tycker nästan jag ser en rostfläck, men är osäker på om det är det. Det är ju ett 1a metallbord som säljs överallt.
Men tänker att jag inte är så noga med rost och så, det är flera år gammalt och det här är istället för att köpa ett nytt vackert körsbärsrött på Åhlens som iofs precis tog slut :)

1777024214999.webp

Önskat bord

Hur lång torktid är lång torktid? Veckor, månader?

Tycker nästan jag ser en rostfläck, men är osäker på om det är det. Det är ju ett 1a metallbord som säljs överallt.
Men tänker att jag inte är så noga med rost och så, det är flera år gammalt och det här är istället för att köpa ett nytt vackert körsbärsrött på Åhlens som iofs precis tog slut :)

Visa bifogad fil 184382
Önskat bord
Innehavt bord, typ

1777024266558.webp

Men iom att jag är superlat överväger jag att bara måla skivan :rofl:

Linoljefärg går att måla på alla underlag så länge ytan inte är för fet. Jag har målat flera metallsaker med linoljefärg med jättebra resultat.
Men, resultatet blir beroende på underlagets skick, tex målar du på flagande färg kommer det att flaga, om metallbordet kritar (vilket jag inte riktigt fattar vad det innebär, är det metallen eller färgen som kritar?) så tror jag inte linoljefärgen löser det heller.

Jag älskar ju linoljefärg så jag hade antagligen gått på borden med stålborste eller liknande för att få bort allt löst, sen tvättat rent och målat med linoljefärg.

Det går också använda linoljesåpa för att ta bort gammal färg om man vill ha ett bättre underlag att måla på.

Håller dock med @MiaMia ovan om att jag inte hade använt terpentinutspädd linoljefärg utomhus på metall, utan helt outspädd.

@vilde linoljefärg färgar av sig först när den är gammal, då kritar den likt slamfärg. Går att lösa genom att stryka med olja eller ett nytt lager färg. Men torktiden behöver man ju vara beredd på, samt att det tar några veckor innan det härdar och blir riktigt hårt.
Jag har målat på kritande färg och det har hållit i många år. (på metall, utomhus)

Har man först fått bort rimligt mycket av det som är löst på ytan ska det inte var något problem för det bör inte fortsätta lossna efter det kommit ny färg över som dels binder till ytan dels skyddar mot fortsatt nedbrytning av den gamla färgen. (I alla fall så länge det är yttre faktorer som väderslitage/UV-ljus som bryter ner färgen och inte någon skum intern kemisk process, men så får man väl anta det är i normalfallet)

Jag är lite försiktig med att använda såpa som rengöring före målning eftersom den har förmågan att lösa upp linoljefärg med tanke på risken att man inte har fått bort allt. Därav hellre diskmedel som har lågt pH. (Men för färgborttagning t.ex. på metalldelar vid fönsterrenovering är såpa jättebra.)

@vilde linoljefärg färgar av sig först när den är gammal, då kritar den likt slamfärg. Går att lösa genom att stryka med olja eller ett nytt lager färg. Men torktiden behöver man ju vara beredd på, samt att det tar några veckor innan det härdar och blir riktigt hårt.
Linoljefärg är fortfarande mjuk efter några veckor det tar betydligt längre tid än så, har det sen regnat suger färgen uppvatten och blir ännu mjukare, och ett rött bord där du kanske lägger armbågen mot så har du förstört din fina skjorta eller blus.

En järngrind är något helt annat, där kan ofta en mönjefärg baserad på linolja vara det allra bästa, förr var det standard som rostskydd med blymönja, nu har man oftast järnoxidpigment istället för bly, inte lika bra tekniskt men inte giftiga på samma sätt.

Utspädd med terpentin eller lacknafta gör att man får bättre inträngning och tunnare skikt som torkar snabbare och bättre så det är inget hinder för utomhusbruk

Syns penseldragen väldigt tydligt på metall eller glider det ihop till en slät yta?
Det ska inte vara något problem. Färgen flyter ut lättare om det är varmt, måla gärna i minst 15 grader om det är en viktig faktor för dig. Om du tycker att du vill ha det till att flyta ut ännu mer så har du en LITEN mängd kokt linolja (typ 5-10%) i den sista strykningen (enbart den).
När du har en lite ruggig gammal färg under kommer det inte kännas som att måla direkt på blank metall.

Här är en lampskärm och ett fat i metall som jag målat med linoljefärg. Räkna med 2 eller 3 strykningar beroende på hur täckande kulören är. Lampskärmen hade mått bra att ett lager färg till tex :p
Visa bifogad fil 184381
Tack för bild. Jag har en 60-talslampa med med något lackfärgsaktigt(?) som är slitet, matt, repat och missfärgat. Någon gång i framtiden är planen att måla den, då vet jag det kommer bli bra. Har du preppat så det är ren metallyta du har målat på? Aluminium i lampan?

Linoljefärg är fortfarande mjuk efter några veckor det tar betydligt längre tid än så, har det sen regnat suger färgen uppvatten och blir ännu mjukare, och ett rött bord där du kanske lägger armbågen mot så har du förstört din fina skjorta eller blus.

En järngrind är något helt annat, där kan ofta en mönjefärg baserad på linolja vara det allra bästa, förr var det standard som rostskydd med blymönja, nu har man oftast järnoxidpigment istället för bly, inte lika bra tekniskt men inte giftiga på samma sätt.

Utspädd med terpentin eller lacknafta gör att man får bättre inträngning och tunnare skikt som torkar snabbare och bättre så det är inget hinder för utomhusbruk
Varfrån kommer påståendet att linoljefärg "suger upp vatten"?

Att den är mjuk länge stämmer, det kan ta flera månader innan oxideringsprocessen är helt avslutad, men färgen kan liksom inte suga upp vatten, det är olja den består av samt lite pigment.

Olja suger aldrig upp vatten.

Underlaget kan möjligen suga upp vatten.

Inträngning av oljan i linoljefärgen förekommer på trä, men på ett icke-sugande underlag som metall så är inrträngning inte möjlig.

När jag lärde mig fönsterhantverk och målning av gamla erfarna målare, så fick vi lära oss att blanda linoljefärg färg själva och riva pigmenten. Det är inte särskilt mycket pigment som behövs för att skapa en kulör i en given mängd linolja, mera av vissa slags pigment, och väldigt lite av andra. Så linoljefärg är främst linolja.

Linolja bildar inte någon elastisk hinna på metall!

Inte heller suger den upp vatten. Den ventilerar ut vatten.

Linoljefärg torkar genom en oxideringsprocess med hjälp av luftens syre.

Jag har under ett antal år jobbat med fönsterrenovering även professionellt (även om det är 15 år sedan nu), och fönster har beslag av metall. Linoljefärg är alltid ett förstaval för fönster.

Jag har även målat metallgrindar och liknande med linoljefärg med bra resultat.

Man måste dock vara medveten om att torktiderna är långa.

Någon pryl jag målade med metallfärg, gav mig liknand erfarenheter som @Bluefish.

Metallfärgen är en olydig färg.

@Badger !

Om bordet är i någon form av lättmetall, så är rostskydd inte en faktor att bry sig om...
Jag har arbetat med linolja i massor av år och linoljefärg är definitivt elastisk, det är till och med något som ofta används för att göra alkyder mindre benägna att spricka, oljealkydfärg brukar det kallas. Metallytor som ju inte suger upp oljan som trä kan göra resulterar i att färgen blir mera elastisk eftersom andelen olja i förhållande till pigment blir större.

Linoljefärg suger definitivt upp vatten, prova med en plan yta och inte alltför gammal färg så ser du tydligt hur den blir vitaktig och mjuk av vattenupptaget. Det är genom det som vatten i trä kan ventileras ut, ytan är också hydrofob så blirdet bara en liten mängd vatten en vertikal yta tar upp vid regn men under resten av tiden suger den upp eventuellt vatten i träet som ventileras bort i luften om det inte regnar.

Sen kanman såklart prova med linoljefärg även för ett rött kaffebord, omman blir nöjd beror ju på hur känsligt det medlinoljefärgens egenskaper. Så det är jag inte alls emot men det är inte en färg man väljer i första hand för det ändamålet.

Varfrån kommer påståendet att linoljefärg "suger upp vatten"?

Att den är mjuk länge stämmer, det kan ta flera månader innan oxideringsprocessen är helt avslutad, men färgen kan liksom inte suga upp vatten, det är olja den består av samt lite pigment.

Olja suger aldrig upp vatten.
Olja suger visst upp vatten, inte som en svamp såklart utan det går betydligt långsammare. Prova att ställa en intorkad pensel med linoljefärg i vatten så ser du hur den intorkade oljan luckras upp efter ett tag. Det är inget konstigt alls.

Andelen pigment resp.olja skiljer sig enormt mellan olika pigment, liksom torktiden, vissa pigment gör att linoljan oxiderar fort och det blir på kort tid skinn på färgen, andra tar evigheter.

Jag är lite försiktig med att använda såpa som rengöring före målning eftersom den har förmågan att lösa upp linoljefärg med tanke på risken att man inte har fått bort allt. Därav hellre diskmedel som har lågt pH. (Men för färgborttagning t.ex. på metalldelar vid fönsterrenovering är såpa jättebra.)
Vet inte om detta var till mig eller ts men håller med, det var ju ungefär precis vad jag skrev :)

Och ja, kritar färgen bara så tror jag linoljefärg funkar bra ovanpå, när jag skrev var jag lite osäker på om materialet kritade/typ "fällde" eller färgen, men så länge det inte är lösa färgflagor som du skriver hade jag målat på det.

Oj, nä, detta är inte alls min erfarenhet av linoljefärg. Har målat trä, metall mm regelbundet de senaste 8 åren. Den färgar inte av sig, den blir klibbfri och sen torr på ett par dygn och härdar sedan vanligtvis inom ett par veckor. De erfarenheter jag har via andra där färgen inte torkar ordentligt så har man målat på tok för tjockt.

Olja suger visst upp vatten, inte som en svamp såklart utan det går betydligt långsammare. Prova att ställa en intorkad pensel med linoljefärg i vatten så ser du hur den intorkade oljan luckras upp efter ett tag. Det är inget konstigt alls.

Andelen pigment resp.olja skiljer sig enormt mellan olika pigment, liksom torktiden, vissa pigment gör att linoljan oxiderar fort och det blir på kort tid skinn på färgen, andra tar evigheter.
Eftersom färgen är diffusionsöppen är det snarare så att materialet under kan suga vatten. Men just pga att den är diffusionsöppen så kan vattnet sen dunsta också. Olja suger inte vatten.

Tack för bild. Jag har en 60-talslampa med med något lackfärgsaktigt(?) som är slitet, matt, repat och missfärgat. Någon gång i framtiden är planen att måla den, då vet jag det kommer bli bra. Har du preppat så det är ren metallyta du har målat på? Aluminium i lampan?
Fatet är ett billigt fejkkopparfat från inredningsbutik, det torkade jag bara rent innan, kanske slipade lite lätt med sandpapper.. Första lagret fäste sisådär men sen fäster ju färgen strykning för strykning även i sig själv - med ordentlig torktid mellan såklart.

Lampan är någon ikeavariant ursprungligen typ Ikea hektar. den var lackad när jag målade den, även den torkades bara ren från fett och damm.

Edit. Jag tar tillbaka det lite att linoljefär suger upp vatten, det är mera komplicerat än så och beror på om färgen är helt genomoxisderad eller i ett mellanstadie. Sen beror det på vattnets form också, om det är i ångform eller flytande. så en halv pudling kan man säga, det är inte helt rätt att säga att linoljefärg suger upp vatten, det är mera komplicerat än så.

Så vill man prova med engelskt rött och linolja kör på även om jag själv hade valt lackfärg :)

Vet inte om detta var till mig eller ts men håller med, det var ju ungefär precis vad jag skrev :)

Och ja, kritar färgen bara så tror jag linoljefärg funkar bra ovanpå, när jag skrev var jag lite osäker på om materialet kritade/typ "fällde" eller färgen, men så länge det inte är lösa färgflagor som du skriver hade jag målat på det.
Typ, en kommentar på det du skrev med riktning ts, eller något sådant... :)

Håller med om flagor, då är det viktigt med allt som ev. kanske kan lossna i framtiden.
Jag tolkar kritning som att det är poröst i ytan och det yttersta lossnar som mjöl/pulver?

Oj, nä, detta är inte alls min erfarenhet av linoljefärg. Har målat trä, metall mm regelbundet de senaste 8 åren. Den färgar inte av sig, den blir klibbfri och sen torr på ett par dygn och härdar sedan vanligtvis inom ett par veckor. De erfarenheter jag har via andra där färgen inte torkar ordentligt så har man målat på tok för tjockt.
Jag tog tillbaka lite efter att ha tänkt efter och också gått ut och testat på olika ytor :)

Typ, en kommentar på det du skrev med riktning ts, eller något sådant... :)

Håller med om flagor, då är det viktigt med allt som ev. kanske kan lossna i framtiden.
Jag tolkar kritning som att det är poröst i ytan och det yttersta lossnar som mjöl/pulver?
Lossnar inte om man drar med fingrar. Men om man torkar med wettex och vatten blir den helt vit. Ytan är lite grynig, inte blank, antagligen med flit.

Om det inte är ett projekt som du vill ska hålla super länge utan bara förnya och bättra på något gammalt.
Då är är sprayfärg kanon. Lätt att få dit och inte så dyrt. Jag har använt Biltemas till sådana projekt.
Vill du ha en hållbarare och rätt häftig effekt kan hammarlack vara ett alternativ. Det har jag använt till galler i stallet.
Även det finns på Biltema för ett hyfsat pris. Men kanske inte samma kvalitet som i färghandeln.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka