Lite foder frågor..

M

mystar

Min lilla pålla får nu fibergi & lucern strå, hon har gått upp mycket i vikt och verkar trivas med fodret.
Nu vill jag ha in betfor i foderstaten, å min fråga är nu..hur ofta kan man ge sin häst betfor? kan man ge det varje dag...är det skadligt i för stora mängder eller gör det ingen skada alls?
Sen undrar jag också hur länge en säck lucern kan stå öppnad?! min har vart öppnad i ca 2 månader, hon äter väldigt lite lucern/dag (rädd för proteinknölar, för det kan dom väl få av lucern?) men jag vill ju inte ge henne något som är gammalt.

Tacksam för svar.
 
är långt ifrån någon expert på foder, men svarar så länge :).

Betfor kan man ge varje dag, själv ger jag fem dl torr betfor per dag. När man inför betfor i matsedeln skall man dock vara försiktig för att införa för mycket på en gång för att en del hästar kan bli lösa i magen av det. Dock skall man inte ge för mycket, det skall finnas en maxgiva mer 100 kg häst (tyvärr har jag inte någon koll på den just nu :angel:).

Betfor är dels bra som en snabb energikälla, dels är den bra för tarmfloran. Om man ger hö, är det mer viktigt att man tillför betfor än om man ger ensilage.

Hur länge en lucernpåse kan vara öppen brukar stå på påsen. Mina brukar vara öppna i ca en månad, men jag täcker alltid för öppningen så att kontakten med luft skall bli minimal.

Om de kan få proteinknölar av lucern eller inte är individuellt. Om jag var du skulle jag prova mig fram, om du ser att hon får proteinknölar får du helt enkelt minska lucernet, annars kan du fortsätta med samma giva (förutsatt att det stämmer väl överens med foderstaten).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 386
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp