Lite fodervärdsfrågor

M

mystar

Det är så att jag nu ska lämna ut min häst på foder och ev senare köp.
Det jag funderat lite på är hur ni som gått tillväga på samma sätt har gjort, bestämmer man ett pris redan när man skriver fodervärdskontraktet eller är det något man diskuterar när parterna bestämt sig för att sälja/köpa?

Och brukar man göra en vet besiktning när man tar en häst på foder?

Jag har varken varit fodervärd eller lämnat nån häst på foder tidigare så jag har lite dålig koll på sånt här, så jag är väldigt tacksam för svar.
 
Sv: Lite fodervärdsfrågor

Säkrast för både säljare och köpare är att man redan från början nog skriver in både tider och pris så att man är överens om detta med en gång.
Veterinärbesiktning bör man göra i samband med att hästen lämnar ägaren och åker till fodervärden. Samma sak om den lämnas tillbaka bör den också besiktigas.
Köp ett färdigt foderkontrakt så klarnar en hel del när man läser det. I de flesta finns paragrafer för allt du har frågat om och lite till. Så med ett sådant är inte så lätt att missa viktiga saker som om gör avtalet själv.
 
Sv: Lite fodervärdsfrågor

Jag har precis köpt en foderhäst.
Jag ville ha på foder 2 månader eftersom det är en ponny som jag ville se om mina barn kunde klara att rida på.
Så vi bestämde ett pris, skrev ett vanligt foderkontrakt och gjorde ett tillägg att om vi båda var överens skulle jag få köpa ponnyn för så och så mkt. Eftersom hon hyrde ut sin box skrev vi oxå till att om jag inte ville köpa henne, skulle hon få stå hos mej medans dom letade ny köpare, dock max 3 månader.
 
Sv: Lite fodervärdsfrågor

Jag hade en häst på foder för senare köp. Vi skrev ett vanligt fodervärdskontrakt och skrev in att jag fick köpa honom till ett bestämt pris. Ägaren tyckte inte vi behövde besikta men vi gjorde det så jag ville ha det så. Kostnaden delade vi på.
Nu blev det inte så att jag köpte honom då vi inte passade ihop riktigt.
Jag hjälpte då ägaren att sälja hästen vilket jag lovat från bärjan att jag skulle göra. Priset blev något högre än det jag skulle betala.
När hästen var såld fick jag mellanskillnaden. Det hade jag inte alls räknat med så jag blev jätteglad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 532
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 242
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp