Bukefalos 28 år!

Lite hjälp ang. vindskjul önskas, tack!

Z

zazzabella

Vi ska bygga ett litet vindskjul till en liten, stor häst och en liten a-ponny. Behöver man något speciellt bygglov till det? Det kommer inte att bli något avancerat. Bara så att hästarna kan skydda sig från regn och vind.

Tror ni att dessa mått skulle funka?:
Bredd och längd: 2.5 x 4 m = 10 m2
Höjd: 2.2 m
Ingången: 1,5 x 2,2 m.

Vilka material är lämpligast till väggar och tak?

Tacksam för svar!! :cool:
 
när vi funderade på att köpa ett lusthus att sätta i trädgården och ha som gäststuga så fick vi veta att om måtten är över 10kvadratmeter så måste man ha ett bygglov.
mer än så kan jag inte bidra med :D
 
Om fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet så krävs inget bygglov för ekonomibyggnader om det är utanför planlagt område.
 
Om man har en gammal lagård, får man då bygga på en "holk" på utsidan utan bygglov? Bor utanför planlagt område.

/Lizzie
 
Jag har gjort en enkel och bra lösning i mina mindre hagar.

Jag tog 4 långa tryckimpregnerade stolar och slog ned i backen som hörnstolpar. Kapade dom två bakre i lagom taklutning, la på takstolar och spikreglar på väggarna. Sen la jag plåt på alla väggar utom den höga framväggen.
(lite rörigt men hör av er om jag ska förklara närmare...)

Plåt är ett måste då dom ju älskar att gnaga dom rackarna.

Har man jordbruksfastighet behövs inget bygglov (men man ska fråga grannar om det är större/störande saker man ska bygga). Har man vanlig "tomt" så gäller det att över 10 m2 kräver bygglov.
Lizzies gamla lagård är nog förmodligen bara att spika holk på om den ligger på jordbruksfastighet förståss.
 
Jag skulle säga att det är för litet. Om det du menar är typ ligghall så ska ju enligt djurskyddslagen måtten vara desamma som för vanliga boxar för resp. kategorier (om det inte ändrats på senare tid).
Och personligen skulle jag ta i lite extra eftersom maninte alltid kan räkna med att hästarna håller sams och låter den andra var ifred där inne.
En annan reflektion jag gjort är att hästarna sällan använder skyddet för regn och vind utan för att komma undan från stark sol och insekter, så dt kan ju vara värt att tänka på vid placering och materiealval.
mvh Maria
 
Det är en f d jordbruksfastighet, men inte taxerad som det numera, tyvärr. Den mesta av marken är såld sedan länge. Så antagligen behöver jag bygglov. Ska dock bygga två boxar inne i logen istället.
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 282
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp