Bukefalos 28 år!

Lite hjälp?

aiquen

Trådstartare
Idag fick jag min analys på 'hösilaget'. Till skillnad från förra året då höet hade en MJ/Smrp-kvot på 4,6 blev den här något av en chock då den visade en kvot på 11,0 (4,8 MJ resp 53 Smrp/kg foder).

Några frågor uppstod dock i samband med den här analysen. Bl.a att torrsubstansen visade sig vara 45,4%/kg foder vilket jag antar är väldigt lite. Så är det på något sätt farligt eller olämpligt för mina hästar att äta av det?

Och hur mycket bör jag ge av detta silage till mina hästar?

Jag har två fjordingar; lättfödda, behövs inget arbetstillägg. Något feta. :crazy:
Och en shettis; samma som ovan.

En av fjordingen samt shettisen är 22 resp 20 år gamla, bör jag på något sätt tänka annorlunda när det gäller dem?

Tacksam för svar!
 
Sv: Lite hjälp?

Ojdå, vilken låg ts-halt. kan tyvärr inte svara på om detta inte är bra. Har bara för mig att den inte bör understiga 50 %, men jag är inte säker.

Hade också problemet med en väldigt hög kvot på silaget förra året (10,3). Det funkade bra på min lättfödda nordis, men min svårfödde pålle klarade inta av att ta hand om allt protein, så han magrade istället. Det sägs ju dock att överskott av protein från grovfoder inte är skadligt. Frågan är bara hur mkt överkott som är ok. (och det kan jag inte svara på).

Om ts-halten är så låg så måste du ge ganska mkt silage. Absolut minimum är 1 kg ts/100 kg häst.
 
Sv: Lite hjälp?

Ett bra (en)silage för utfodring till häst har enligt SLU en TS-halt mellan 45 och 60%. Det är alltså inget fel på TS-halten på ditt ensilage förutom att med så låg TS så måste du ge MER vilket alltså blir dyrare för dig. Det är precis som nån annan sagt att det krävs minst 1kg TS/100kg häst.

På det här ensilaget borde dina hästar iaf inte bli feta (vilket väl är ett plus med dina raser?) och eftersom proteinöverskott från grovfoder är mindre bekymmersamt än om det kommer från kraftfodret. Kraftfoder är för övrigt något som du INTE behöver ge när dina hästar äter det här ensilaget. Om de behöver skrammel i krubban för att inte bli avis på andra hästar så skulle jag nog välja morötter faktiskt. Gott och minimal påverkan på diverse kvoter.

Räkna på energibehovet du och utgå från det så får du en mängd silage. Sen kollar du att det täcker TS för varje häst och om jag var du skulle jag sedan även lägga till halm så att de får mer att tugga på/dygn.

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp?

Ja, det bästa är ju att jag inte behöver ge kraftfoder och att det är så lite energi i det (hade ett smärre helvete förra året då höet innehöll 7,3 MJ/kg foder och till det alldeles för lite protein). Det som är värre är då som sagt att det nästan är lite FÖR mycket protein i det och så ts-halten då...

Men mina hästar är själva så något skrammel i krubban behöver de inte för att inte bli avundsjuk på någon annan kraftfoderätande häst. Och det är ju bra.

Så tack för svaren!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 241
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 222
Senast: Corax
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 985
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Fick hem analysen på hösilaget jag beställt. Fick frågan av hen jag köper av vad jag tycker och ja.. Jag ville försöka få lite mindre...
Svar
11
· Visningar
1 919
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp