Bukefalos 28 år!

För hög kvot på analysen??

Elinbeyla

Trådstartare
Fick hem analysen på hösilaget jag beställt. Fick frågan av hen jag köper av vad jag tycker och ja..
Jag ville försöka få lite mindre energi till mina islandshästar och en shetlandsponny. Känner dock att detta foder kan vara "för mycket" för dom?

TS 85%
oms energi häst 7.4 mj/kg
smält råprot 65 g /kg
oms energi häst 8.8 mj/kg TS
smält råprot 77 g/kg TS
Råprot 112 g/kg TS
Socker 62 g/ kg TS

Jag får en kvot på 8.7 vilket jag tycker är väldigt högt, vill ju ligga närmare 6 till lättfödda hästar... Vad anser ni??

/ E.B
 
Jag ska tillägga att när jag sitter med gratisprogrammet för att göra foderstat så får jag fram att det ser bra ut, dvs lite lite energi tillomed. hm....
 
Jag hade blivit jätteglad över ett sådant grovfoder till mina lättfödda hästar! En hög proteinhalt innebär dels att jag inte behöver tillsätta ytterligare protein som också kan innehålla energi och det innebär också att hästarna kan äta mer eftersom det tar mer energi att förbränna proteinet än vad det tar att förbränna energi. Du kan till och med ge lite halm om du vill utan att kvoten dalar för mycket. Till en svårfödd häst hade det dock inte varit så bra. De ska ligga på runt 6 i kvot men till lättfödda hästar är det bättre ju högre protein det är. Jag tycker alltså att du ska jubla och vara nöjd!
 
Jag hade blivit jätteglad över ett sådant grovfoder till mina lättfödda hästar! En hög proteinhalt innebär dels att jag inte behöver tillsätta ytterligare protein som också kan innehålla energi och det innebär också att hästarna kan äta mer eftersom det tar mer energi att förbränna proteinet än vad det tar att förbränna energi. Du kan till och med ge lite halm om du vill utan att kvoten dalar för mycket. Till en svårfödd häst hade det dock inte varit så bra. De ska ligga på runt 6 i kvot men till lättfödda hästar är det bättre ju högre protein det är. Jag tycker alltså att du ska jubla och vara nöjd!

Tack för ditt svar! Ja, har alltid fått så jäkla bra foder från dom, och sist var analysen snarlik. Har beställt ett större parti så jag kommer nog ändå behöva köpa det men vill samtidigt vara medveten om vad jag ger så jag inte riskerar fodra dom sjuka!
 
Jag hade älskat ett sånt hö!!

Då kan man med gott samvete spä ut med halm och hästen får ännu mer fibrer :-). Perfekt för lättfödda!

/Lavinia, som alltid får kämpa för att inte hästan ska bli tjock när det är för lite protein i höet.
 
Fick hem analysen på hösilaget jag beställt. Fick frågan av hen jag köper av vad jag tycker och ja..
Jag ville försöka få lite mindre energi till mina islandshästar och en shetlandsponny. Känner dock att detta foder kan vara "för mycket" för dom?

TS 85%
oms energi häst 7.4 mj/kg
smält råprot 65 g /kg
oms energi häst 8.8 mj/kg TS
smält råprot 77 g/kg TS
Råprot 112 g/kg TS
Socker 62 g/ kg TS

Jag får en kvot på 8.7 vilket jag tycker är väldigt högt, vill ju ligga närmare 6 till lättfödda hästar... Vad anser ni??

/ E.B
Jag tror du har fått det om bakfoten vad gäller lättfödd och kvot.

Ju mer lättfödd desto mindre energi behöver hästen men den behöver fortfarande samma mängd protein, dvs en lättfödd behöver en högre kvot än en svårfödd som behöver mer energi sett till mängden protein för att hålla hullet. De lättfödda hästar jag haft har hållt sig bäst på en kvot om 8-9 medan de svårfödda legat på 4,5-5,5.

Ditt hö ser helt fantastiskt ut. Möjligen att du skulle komplettera med lite halm om du vill få mer tuggtid men inte mer protein.
 
Fick hem analysen på hösilaget jag beställt. Fick frågan av hen jag köper av vad jag tycker och ja..
Jag ville försöka få lite mindre energi till mina islandshästar och en shetlandsponny. Känner dock att detta foder kan vara "för mycket" för dom?

TS 85%
oms energi häst 7.4 mj/kg
smält råprot 65 g /kg
oms energi häst 8.8 mj/kg TS
smält råprot 77 g/kg TS
Råprot 112 g/kg TS
Socker 62 g/ kg TS

Jag får en kvot på 8.7 vilket jag tycker är väldigt högt, vill ju ligga närmare 6 till lättfödda hästar... Vad anser ni??

/ E.B
Dessutom är socker lågt,vilket är ännu bättre om du har lättfödda hästar. Åh mitt drömhö:heartlove:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 721
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 033
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp