Bukefalos 28 år!

Lite kärlekshjälp

anonyma

Trådstartare
Hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig med goda råd.

Har en liten flirt på gång med en studiekamrat. En VÄLDIGT snäll och go kille, nått år yngre än jag men har gått genom mycket i livet. Vi har väldigt kul ihop och han har bekänt sina känslor för mig. Han är mycket mera intresserad än vad jag är, jag är lite sommarflörtig, pigg och glad men har inget intresse av nått mera varaktigt.

Skulle vi inte behöva hänga ihop i ytterligare 3 år i skolan skulle jag helt klart se honom som en sommarromans och när hösten är hör gå vidare, typ. Han är i alla fall inget som jag ser nått varaktigt med, vilket han gör.

Har förklarat att jag gärna umgås med honom som vän och vi hänger rätt mycket. Han säger sig vara nöjd med det, men finns där om jag är redo för nått mera....Våra skämt är rätt mycket under bältet, med en viss underton på sex, bådas sätt att skämta, men det finns en viss spänning i alla fall.

Han är snäll, bjuder mig på "dater" tex fika på stan eller så hänger vi på soffan hos mig. Som sagt, en väldigt gullig kille och en gentleman, men har inget som jag söker i ett varaktigt förhållande, han är för "snäll" och så vill jag ha en riktig man ;) inte nån som är både yngre och mera oerfaren, trots att han börjar vara 25 har han inte haft nått förhållande.

Vet dessutom med mig själv att jag bara skulle förstöra förhållandet om det blev till något, vilket jag sagt, klarar helt enklet inte snälla killar eller hur man skall säga det, typer där jag får bestämma allt, lite toffelvarning. Då triggar jag i gång bråk, flirtar öppet med andra och försöker få uppmärksamhet, har gjort det förr och kommer troligen att göra det igen. Killen vägrar tro att jag har en sådan sida dock.

Har egetligen ingen aning om vad jag vill med detta inlägg, kanske bara skriva av mig lite?
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Jag tycker mest det låter som att du behöver jobba lite med dig själv, så att du kan ha relationer med andra utan att göra illa dem. Om du inte kan tänka dig att vara ihop med honom mer än ett par månader, varför vara med honom alls? För att det är smidigt att använda honom för att få lite bekräftelse?
 
Senast ändrad:
Sv: Lite kärlekshjälp

Man behöver inte äta kakan för att den ligger i lådan. Enkelt uttryckt.

Du verkar ju känna dig själv rätt bra, och sett ur ditt perspektiv är det nog rätt jobbigt att ge sig in i karusellen. Det är ju inte allt för långsökt att tro att han kommer att bli sårad med de fakta som ligger på bordet nu, och det blir ju jobbigt både för dig och honom. Att han just nu känner att "han tar vad han får" och kanske hoppas på att det utvecklas mer efterhand, är ju kanske lite i sakens natur om han är så intresserad som det låter.

"Det man inte ger sig in i behöver man inte ta sig ur" är ett gott råd som jag försöker följa. Då gäller det helt enkelt att försöka förutse hur det ser ut den dagen det är dax att dra sig ur (relation, business etc) och sedan fundera på om utdelningen är värt den insatsen.

Kallt, hårt och praktiskt uttryckt.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Han har haft det jobbigt i livet och han har aldirg haft ett förhållande så jag säger bara - var rädd om honom! Första förhållandet är så känsligt, han kanske inte vågar närma sig en annan tjej på mkt länge om du lever ut din mörka sida... Så då är det bättre att inte fortsätta träffas privat och uppmuntra honom att söka efter någon som är lika snäll och känslig. Men det finns killar som blir "toffelhjältar" då dom blir förälskade - vill bara hjälpa, beskydda och värma en hela tiden... Men är det tag i killen för övrigt, om han vet vad han vill och vågar säga ifrån och sådär så kommer de sidorna fram efter ett tag!
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Jag tycker inte att du talar klarspråk i ditt inlägg. Mest lagom luddiga antydningar.

Har jag förstått saken rätt om det handlar om att ni inte har sex och du vill ligga (han också) men du är rädd att han då ska tro att ni ska gifta er och leva lyckliga i all evighet? Eventuellt att du inte vill vara monogam med honom heller?

Jag tycker inte att du ska dadda med honom utifrån vad du tror han känner. Kör raka rör; "att vi har sex innebär inte att jag lovar dig livslång trohet, etc", så får han någonting att ta ställning till och du slipper sitta och bekymra dig.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Ok, nu kommer lite raka rör från mig. Om du är en vuxen människa kan du bestämma dig för hur du vill bete dig mot honom. Du kan vara ärlig. Du kan låta bli att hänge dig åt barnsligheter som att mucka gräl och försöka frambringa svartsjuka. Det var nummer ett.

Nummer två är att man inte alltid vet från början om någon är rätt för en eller inte. När jag träffade min man var det inte många grejer som stämde med min bild av hur min livskamrat skulle vara. Han var för ung. Vi hade inga gemensamma intressen. Han hade inte ens börjat plugga till det han skulle bli, medan jag hade tagit klivet ut i arbetslivet. Han var rätt och slätt den snyggaste kille jag någonsin hade träffat. Jag trodde inte för mitt liv att det skulle bli han och jag. Men han överraskade mig och jag överraskade mig själv. Bit för bit visade han sitt fantastiska jag och jag släppte in honom mer och mer. Min drömbild av den rätta mannen för mig vittrade bort. Det tog ett par år, men till sist förstod jag att jag inte hade hittat den jag letade efter utan i stället den jag faktiskt behövde. Nio år senare är vi gifta och fortfarande väldigt lyckliga tillsammans.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Vi är enbart vänner idag. Jag vet att han vill mera då han berättat det. Jag bara intresserad av ett sommarragg för tillfället, orkar och hinner ej med mera för tillfället. Pga detta vill jag ej inleda nått med killen. Speciellt inte med tanke på hans bakgrund. Har dessutom just kommit ur en depression som gjorde att han missade 4 månader av skolan. Har tidigare varit sambo med en man med liknande problem så orkar inte

Umgås gärna med killen då vi har samma humor. Som tur skall strax på en längre resa och kommer vara borta i 6 veckor
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Ja men låt bli då?

// fattar inte problemet
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Som sagt: om man bantar är det idiotiskt att äta kakan bara för att den ligger i lådan.

Du verkar ju inte så där över dig sugen att ge dig in i getingboet. Låt bli om du inte vill bli stucken. Självbehärskning.

Sedan tycker jag rubriken är lite missvisande - är det verkligen KÄRLEK du känner?
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Håller med om allt det här.

TS, jag tycker att du ska låta honom vara. Ska ni ändå umgås som vänner så gör det helt klart för honom att det inte kommer att bli aktuellt med någon annan form av relation än just vänskap. Inga "om och men", inga små hintar som han kan tolka på något annat sätt.

Om du vet med dig att du a) inte är intresserad och b) skulle förstöra ett eventuellt förhållande på de sätt du beskrivit så vore det ganska själviskt att missleda en kille som verkar genuint intresserad och som dessutom kämpat sig igenom en depression och antagligen brottas med den varje dag fortfarande. Det krävs inte mycket för att falla tillbaka, att få sitt hjärta krossat är ju ett recept på katastrof för hans psykiska hälsa.

Jag hoppas att du hittar en riktig sommarflört som är på samma våglängd som du.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Tänk om några månader med härligt sex och gott sällskap är precis vad killen behöver för att få en skjuts i sitt välmående?
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Det är ju en möjlighet, men jag tycker inte att det låter riktigt som att det är vad killen är ute efter vad gäller TS.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

"Låter som" ur TS mun ja. Som vanligt i dylika trådar så blir det "ställa diagnos genom att tolka någons tolkning av en person". Alltså tolka killen via TS.

Om TS inte vill ligga/vara ihop/tillsammans/i ett förhållande med killen så kan hon nobba utan att behöva inbilla sig att hon gör det för hans skull.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Jo, visst blir det så, men jag ser inte riktigt problemet med det. Det är TS tolkning som vi som läser har att gå på, och det är utifrån hennes perspektiv hon själv ber om råd.

Skulle det vara så att TS öht inte är intresserad av något utöver vänskap så skulle det ju inte finnas något problem? I sådant fall skulle hon ju absolut inte behöva tänka på att låta bli snubben för hans skull utan bara strunta i det, tråden och dess frågeställning skulle vara överflödig. Problemet som jag ser det är ju snarare att ge sig in i någonting man redan från början är ganska säker på kommer att sluta olyckligt för motparten. Jag är inte av åsikten att det är helt okej att agera efter sina egna impulser hela tiden utan ta något ansvar för andras känslor. Ibland måste man, men det här känns mest onödigt.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Är det det som är frågeställningen alltså?

Jag tycker det är ett konstigt sätt att se situationen på. Att tro sig kunna förutsäga hur förhållandet blir (vad nu "ett förhållande" innebär) och utvecklas sådär i detalj, och väga det mot hur en tror att partnern känner, kommer känna och uppleva.

Som sagt, TS och killen kanske lika gärna har några sköna veckor/månader tillsammans som avslutas med att mjukt rinna ut i sanden, utan att killen får en depressionspsykos. Eller vad som helst.

Jag känner mig nästan lite förolämpad å killens vägnar, att han skulle vara så förutsägbar stackaren.
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Du tycker att jag ser situationen på ett konstig sätt, jag tycker att du argumenterar passivt agressivt och du lägger åsikter i min mun.

Jag står fast vid att det verkar vara en situation som har en enkel lösning (låt bli) och en betydligt mer komplicerad med hänsyn till både känslor och framtida skolgång etc.
Om TS dessutom inte ens vill inleda någonting så förstår jag definitivt inte vad du bråkar om...?
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Om TS dessutom inte ens vill inleda någonting så förstår jag definitivt inte vad du bråkar om...?

Än mindre förstår man i så fall varför TS alls har startat tråden. Om alla skulle skriva en tråd på buke varje gång vi inte vill ha ett förhållande med någon, skulle inte mycket annat bli gjort. :D
 
Sv: Lite kärlekshjälp

Mina inlägg var inte riktade specifikt mot bara dig, jag kommenterar trådstarten/tråden. De flesta har skrivit på samma tema.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 472
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 460
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp