Bukefalos 28 år!

Lite kraftfoder?

Ja, nu ligger ts-halten på mellan 67 och 74 %. Jag vill ha så pass torrt hö som möjligt. Självklart är det en prisfråga. :o Men även för att mitt halvblod/fullblod inte vill ha så mycket blött. Provade nämligen olika ts-halt innan jag köpte för hela vintern för 3 år sedan. Hade gärna fordrat med vanligt hederligt torrt hö men eftersom han är en hosthäst så får alla i hela stallet även äta hösilage.
Sedan bryr jag mig inte om,om det har ensilerats eller inte.
 
Visst, ett kanonhö täcker normalhästens behov i de flesta fall.
Att jag har funderingar i år beror på att vårt hö var lågt i protein och högt i energi då måste man börja räkna. Suck.
 
Tycker det låter som om du skulle kunna hitta många bra förslag med Eggersmans foder. :)
 
Ja, visst är det så. MAn kan ju inte gärna slänga 3 ton hö i sjön...Och mycket hö har låga värden i år, det regnade ju hela juni och en bit in i juli. Näringsvärdena sjunker ju när gräset blir äldre.
 
Nej, det är inte förmildrande. ;)

Vi har ju mailat, kommer du inte ihåg mig, miss foderkammare. :D
 
Ja, ok! Det är förmildrande. :D Det var därför som du började tjata om havre hela tiden. """Med ett bra hö så räcker det med bara havre......etc.. :)
Nåja, du kommer lite för sent tyvärr. Nu vid den här tiden så har väl dom flesta redan köpt hö och hösilage för hela vintern tyvärr. Visst vill man ha ett bra hö men det är inte värt att betala typ 4 kr/kg för det. Då (pytsar) jag hellre lite grand. Du skulle komma in i mitt stall och titta vad jag pytsar till alla 5 hästarna. Jag har betfor, linfrö, V.S.L, Breed, Krafft protein, havre, korn, soja, groov, lusern och lusern hack och strå. Men EN häst får inte av alla sorterna. Nej då, det är utspritt på alla fem. :rofl:
 
;) Som jag har skrivit flera gånger tidigare: det tar emot att köpa ett foder där leverantörerna inte kan/vill/ids svara på frågor om energiinnehållet. Jag är i princip intresserad av Naturmüsli och Equichamp, men såvitt jag förstår kan de innehålla antingen:

Natur:
15,20 MJ/78 g smb rp per kg foder eller per kg TS eller 13,1 MJ/78 g smb rp per kg foder eller per kg TS

Equichamp:
13,20 MJ/58 g smb rp per kg foder eller per kg TS eller 11,6 MJ/78 g smb rp per kg foder eller per kg TS

Ganska stor skillnad tycker jag, men svenska Eggersmann verkar tycka att jag är kinkig. Vad gör väl 25-30 % skillnad i energiinnehåll? :angel:

Men någon dag när jag känner mig stark ska jag skiva till Eggersmann i Tyskland och be dem reda ut begreppen.

Nog om min häst, och åter till frågan. Är det bättre eller sämre ur hästhälsosynpunkt att ge t ex 10 MJ på 1 kg kraftfoder än 10 MJ på 0,5 kg kraftfoder.
 
Joo....finns öööööveralllt....du är välkommen hit också!
 
Bor vi i samma stad nu helt plötsligt? Vart tillverkar du höet nånstans?

Nej, ingen länk, men kanske sen... :p
 
Ingen aning...Känns som det inte spelar tokstor roll, om hästen bara får i sig det den behöver. Välj 1 kg av nåt den älskar och 0,5 av nåt den inte gillar, typ...Eller är det för simpelt *undrar*
 
Och odlar allt hö hemma, ingen handlare, jag vill se och känna på det jag ska sälja. Vill kunna stå för mitt foder till 110%.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 893
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 990
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 293
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp