Bukefalos 28 år!

Lite kraftfoder?

Absolut! Problemlösning är det som driver människan framåt... :)
 
Japp det blir alltså 3kr/kg. Men jag betalar bara 1.25 kr/kg med leverans och byte av bal om jag hittar något fel när han inte hunnit komma med alla balar. Jag köper in ca 24 ton så han får åka några ggr. Men jag ska höra av mig i vår sedan så får vi se om vi kan komma överens om något bättre pris. Har sparat din länk till din hemsida. :smirk:
 
Energi mäts ju som du vet inte i gram... :p (Sorry, kunde inte låta bli!). I Sverige använder vi ju ME, medan man i Tyskland enl. Planck et al (som du ju är bekant med) använder DE. Svenska Eggersmann har skrivit till mig att uppgifterna på deras hemsida är i ME - trots detta är det samma siffror som på den tyska sidan. När jag undrade hur det kunde komma sig fick jag formeln för hur man räknar om ME till DE och vice versa till svar. :confused:

På den tyska hemsidan (www.eggersmann.info.de) ges följande värden för Naturmüsli:

78,00 g/kg verd. Protein
15,20 MJ/kg verd. Energie i.Tr.S.


Jag har tolkat i.Tr.S. som "i torrsubstansen" (ty. Trockensubstanz) men det kan vara fel. Jag hoppas faktiskt att jag har förstått fel, för det gör fodret mer attraktivt för mig! :)
 
Självklart, inte meningen att dryga mig, ursäkta. Var du intr av analysvärden?
 
Ok, jag hör av mig i vår så får vi se. Annars har jag även min foderleverantör bakom fickan. *ler*
Man är ju dum om man inte förhandlar innan man köper.
 
Inte till nån spec. Vad trött jag blir, varför diskuttera pris/kg foder. Det är endast pris/kg TS som är intressant eg.
 
Nu är jag väl litet trög, menar du att producenten inte svarar på om värdena är /kg TS el /kg foder?
 
Tycker kanske att pris/MJ är mer intr. 1,80 kr för hö =2,14 kr/kg ts = 0,43 kr/MJ. Ta ett silage med 10 MJ/kg ts som kostar 3,25 /kg ts så ger det 0,32 kr/MJ. Så pris per kg ts är inte alltid viktigast, tycker jag.
 
Men du, det jag eg menade var att man bör använda sig av TS, inte kg foder. Om man vill jämföra olika foderpartier är det betydligt enklare om pratar /kg TS. Vattnet är ju ointressant.
 
Visst, men 14% vatten och 3 MJ/10 g smb rp är ju sämre än 40% vatten och 11 MJ och 66-100 g smb rp? Eller?
 
Jodå, men lättare att jämför om man säger 3,5 MJ/kg TS alt 18 MJ/ kg TS eller?
Om det nu vore realistiskt med 18MJ/kg TS och jag var tvungen att välja mellan dessa två skulle jag välja det med 3,5 MJ. Men litet onödigt torrt va?
 
14-16% vatten är hö :) Tänkte mig 11 MJ/kg ts, 18 blir nog knivigt...möjligen ren olja? Nån som vet?
 
Så här års hittar du inget hö som är torrare än 83-84%, det var det jag menade. Ska man märka ord så ska man göra det ordentligt.
Och 11 MJ, 60% TS blir 18MJ/kg TS, har jag fel lr? Olja ger säkert 100MJ/kg TS. Ingen aning egentligen, gissar bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 893
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 992
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 295
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp