Lite sadelhjälp till en med hjärnsläpp!

glitter

Trådstartare
Hörde ett samtal mellan två pers på träningen igår och de pratade om sadlar med (heter det bossor fram, under vulstret närmast hästen???) iaf, korta sådana. Dressyrsadlar har ju oftast långa som följer hästen ner på sidan en bit.

Fattar ni vad jag menar?? Någon som vet märke på sadlar som är utformade så? Som en hoppsadel fast med långa kåpor?

Vet att jag sett en bukefalist som lagt ut en bild på en sådan, men kan för mitt liv inte komma på i vilken tråd...

Tacksam för hjälp trots konstig tråd!! :bump:

Sv: Lite sadelhjälp till en med hjärnsläpp!

Du tänker på panelerna. Det är den delen av bossan längst fram som går ner längs hästens sida. Kan visa bild om du vill..

Jaguar har korta paneler, så har även Wow, Equipe, Amerigo... Framförallt italienska/franska märken har det. Engelska har oftast långa paneler.
Tänk på att om du har en mycket bred häst blir det mer stabilt med långa paneler. Och även om du har en häst med stora bogblad som behöver mycket utrymme kan du också prova sadlar med långa paneler för de går att påverka genom stoppningen. Så stirra dig inte blind på om en sadel har långa eller korta paneler - den kan mycket väl passa ändå. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
25 898
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: cirkus
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 148
Senast: caballus
·
Distans Inspirerad av en stämningsupplättande tråd på barock så tänkte jag bidra med denna lilla enkät där ni kan se om ni är distansryttare... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 250
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka