Lite ströfunderingar

aiquen

Trådstartare
För det första:
  • Fördelar- resp. nackdelar med halm?
  • Vilken sorts halm använder man helst till att strö med?
  • Är det ett dyrt eller billigt strömedel till två hästar?
  • Är det VANLIGT att hästarna äter såpass mycket av halmen att det inte går att låta dem stå kvar på halm?

Sen till problemet då, som i mitt fall stavas hosthäst. :crazy:

Jag har en hosthäst som förr (innan jag ägde henne) har stått på halm, men som sedan några år tillbaka stått på torv+spån, enbart spån eller tidningspapper. Hon har alltid hostat på vintrarna, men sedan vi förra året bytte till hösilage istället för (blötlagt) hö hostade hon inte en enda gång på hela vintern! :bow: Det verkar alltså som det är höet som varit det största problemet för henne.

De andra två hästarna har sedan även de bytte från halm stått på torv+spånbädd. Alltså, torv underst och spån överst. Det har fungerat bra. I år är det dock så att min mamma ensam kommer ta hand om en stor del av skötseln av mina hästar, och således även mockningen. Tyvärr tvivlar jag på att hon lyckas lägga en permanentbädd själv vad gäller kalka, vända och trampa ner skiten, bedöma när det behövs nytt strö o.s.v. Dessutom kräver ju en bädd en del skötselmässigt under hela vintern för att hållas fräsch.

Så planerna har varit att lägga in gummimattor i samtliga boxar (hos stoet, hosthästen, fixade vi mattor redan förra året) och sedan låta hästarna stå på enbart spån i år. Dock är spån varken det billigaste strömedlet eller särskilt lätt att få tag i nuförtiden.

DÄRFÖR har jag nu börjat fundera på om halm kanske vore ett alternativ till åtminstone de två hästarna som INTE hostar (stoet vågar jag nog inte låta stå på halm)?

Eller är risken alldeles för stor att stoet drabbas av hosta igen även om hon själv inte behöver vara i halmen? Trots att hästarna går ute i MINST 10 h (troligtvis runt 13-14 h). Vad tror ni? Hur hade ni gjort?


Edit: Är det förresten lika svårt att få tag i sågspån som kutterspån? Är sågspån dyrare eller billigare än kutter? Bra som strömaterial? Dammigt?
 
Sv: Lite ströfunderingar

Fördelen är nog att hästarna har alltid att tugga på..
Jag kommer inte på så mycket för tillfället..

Vi har en hosthäst, som hostar för jämnan..
Och man märker det om man har bråtton, mockar o kastar in hästarna direkt.
Annars mockar vi först, fixar allt annat, och innan vi åker hem så åker hästarna in..
Då har det mesta dammet lagt sig.

Nu när hästen fått lite blött hö. (Bara hällt på vatten) så har det blivit bra. :)

Jag tycker själv inte att halm dammar, inte lika mycket som torv och spån. (Enligt mig)

Vi ska nu till vinterna köra med torv i botten och halm ovanpå, då bara ta bort bajset.
Sedan typ en gång om året ta ur och byta.
Du kan inte hjälpa din mamma med det då?

Nej, halm är nog det bästa för en hosthäst anser jag. :)

Lycka till !
 
Sv: Lite ströfunderingar

Är inte sågspån fruktansvärt dammigt? Vi kör med kutterspån.
Har också en häst som hostar ibland, så jag är intresserad.
Här är det väldigt lätt att få tag i spån; Granngården har, men också hos sågverken - där får man hämta själv för 1o kr/säck.
Och hösilage funkar bra.
 
Sv: Lite ströfunderingar

Fördelar- resp. nackdelar med halm?
Fördelen är ju att dom har något att pilla med när maten har tagit slut.
Den enda nackdelen som jag ser med halm är att man får en större gödselstack och om man som jag har problem att bli av med den så kan det ju blir lite jobbigt. Annars är det ju lättmockat, luktar gott är fint och fräscht i boxarna (jämfört med torv alltså) spån är ju också fint och fräscht. Jag föredrar dock att ha lite spån under för bättre uppsugning.

Vilken sorts halm använder man helst till att strö med?
Vetehalm är det man brukar strö med, det har bästa uppsugningsförmågan och så äter dom inte det så gärna.

Är det ett dyrt eller billigt strömedel till två hästar?
Det är billigt i jämförelse med spån och torv.

Är det VANLIGT att hästarna äter såpass mycket av halmen att det inte går att låta dem stå kvar på halm?
Det tror jag inte, om man lägger en ordentlig bädd med halm så brukar den ju bli lite tilltrampad och så även om den fortfarande är torr och då brukar dom inte tycka att det är så gott. Mina hästar äter så gott som ingenting men det beror kanske också på om dom får tillräckligt med stråfoder i övrigt.

Betr. hosthästen så kan ju halm vara dammigt om man inte får tag i bra halm. Jag har haft en hosthäst och då mockade jag alltid på morgonen och skulle det bli så att jag var tvungen att mocka precis innan jag tog in dom så vattnade jag lite på halmen. Det var inga problem då.
Spån kan ju också vara dammigt i allfall kutterspån. Sågspån är ju i regel lite fuktigare. Dammar inte torv också? Jag har aldrig haft det själv men har för mej att jag har hört det.


I år kan det dock vara lite svårt att få tag i halm tror jag det har ju varit så dåligt väder när halmen skulle skördas. Jag har inte börjat jaga ännu för jag har kvar från i våras ännu. Det beror kanske på var man bor också.
 
Sv: Lite ströfunderingar

Eftersom jag är värdelös på att mocka med halm, har jag spån. ;) I stallet jag stod i förut (där det också fanns en hosthäst) använde vi råspån som vi köpte direkt från sågverket. Det är lite fuktigt, och dammar knappt inte alls. Däremot fryser det ju lättare på vintern, om man förvarar det ute.
 
Sv: Lite ströfunderingar

Tack för alla svar!

Jag har funderat till och från hela dagen idag, men känner mig inte mycket klokare på vad vi ska välja att strö med. För dels oroar jag mig för hosthästen, och dels för mamma. För mammas skull måste det vara lättmockat (och där ligger ju halm inte i topp) men framförallt så billigt och lätt att få tag i som möjligt.

Någon som vill berätta mer om sågspån/råspån? Fryser det mycket? Är det lätt att få tag i?

Och ang. halm, 'måste' man ha permanentbädd om man vill strö med halm eller fungerar det lika bra om man tar bort all avföring varje dag?

Annars är ju kutterspån väldigt lättmockat och hade nog varit givet om det inte var för att det tycks bli allt dyrare och svårare att få tag i. I alla fall hade vi väldiga problem i våras med att få tag i spån. Det var slut i alla närliggande Granngården-affärer och även andra affärer. Och dyrare än vanligt. :crazy:

Jag vet varken ut eller in. :confused:
 
Sv: Lite ströfunderingar

Om min mamma skulle mockat hade jag absolut valt spån. ;) Vad har du för möjligheter att förvara spånet? Det ska vara ordentligt kallt en längre tid för att det ska frysa (om man har det utomhus), men bottenfryser det så tar det ju ett tag att tina. Kolla med sågverken i trakten för priser, här har de både kutter och råspån för avhämtning.
 
Sv: Lite ströfunderingar

Angående hosthästar så har jag bytt stall från ett med bra kvalitéts kutterspån till ett som strör med halm av bra kvalitét. Den ene hästen som alltid hostade förr har varit hostfri i 6 veckor nu. Jag har alltid trott att bra kutterspån var bättre än halm men tydligen inte. Hästen har alltid ätit hösilage.
 
Sv: Lite ströfunderingar

En gång när jag fick hem en ny häst så hade jag gjort en tjock härlig halmbädd,nästa morgon när jag kom till stallet var det tomt i boxen förutom under skithögarna. Sen dess har jag bara haft spån.:D
 
Sv: Lite ströfunderingar

Fördelar- resp. nackdelar med halm?
det ser fräscht ut, hästen har något att sysselsätta sig med, har också för mig att det är det ströet som håller värmen bäst.
Vilken sorts halm använder man helst till att strö med?
?
Är det ett dyrt eller billigt strömedel till två hästar?
Billigt!
Är det VANLIGT att hästarna äter såpass mycket av halmen att det inte går att låta dem stå kvar på halm?
nej, det är väl mest glupska hästar som man kanske ska hålla undan från halm. men hästarna brukar inte vilja äta av det när de har stått på det ett tag.

när det gäller hosthästar så ska torv vara det bästa ströet. det har inte samma slags "farliga" damm som spån och halm (vet inte helt säkert men).
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 271
Senast: Elo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 994
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 311
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp