Hampaströ

Ace

Trådstartare
Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du?

Jag vill ha en stabil bädd som inte flyger runt när hästen vänder på sig och som är lätt att mocka samt så billig som möjlig.

Min pålle är en hosthäst och eftersom stallet bara erbjuder halm att stå på så köper jag eget strö. Den här vintern har jag köpt halmpellets ett tiotal säckar i taget men till nästa år vill jag köpa hem en pall för enkelhetens skull och förhoppningsvis också få ner priset. Och när jag surfade runt stötte jag på hampa vilket är nytt för mig.

Tips på leverantörer av halmpellets är också välkomna
 
Stallet vi flyttat till använder en blandning av halmpellets och hampaströ.

Hampaströet kostar runt 170kr/balen. Vi köper direkt från gården men har sett att Granngården har till liknande pris. Det är ganska fluffigt men ger nog inte (om man enbart använder det) en stabil bädd.

Jag använder 2 säckar pellets till varje bal hampaströ för att ha en ganska 'hård' bädd som hästen inte går igenom så lätt. Andra ägare i stallet kör en ratio på 1:1 för en fluffigare, men mer lättflyttat underlag.
 
Stallet vi flyttat till använder en blandning av halmpellets och hampaströ.

Hampaströet kostar runt 170kr/balen. Vi köper direkt från gården men har sett att Granngården har till liknande pris. Det är ganska fluffigt men ger nog inte (om man enbart använder det) en stabil bädd.

Jag använder 2 säckar pellets till varje bal hampaströ för att ha en ganska 'hård' bädd som hästen inte går igenom så lätt. Andra ägare i stallet kör en ratio på 1:1 för en fluffigare, men mer lättflyttat underlag.
Jag gillar också en hårdare bädd. Hur länge räcker en bal hampa och två halmpellets innan du måste fylla på igen?
 
Jag gillar också en hårdare bädd. Hur länge räcker en bal hampa och två halmpellets innan du måste fylla på igen?

typ 10 dagar? Dvs, inte riktigt två veckor. Har en häst som kissar väldigt mkt inne :meh:

Ska dock noteras att vi har 20kg påsarna med halmpellets, inte 16kg, vilket också kan göra skillnad.
 
typ 10 dagar? Dvs, inte riktigt två veckor. Har en häst som kissar väldigt mkt inne :meh:

Ska dock noteras att vi har 20kg påsarna med halmpellets, inte 16kg, vilket också kan göra skillnad.
Wow, jag som trodde att jag hade en slösig häst som tar 2x13 kg per vecka. Jag får kanske sluta vara snål helt enkelt :angel:

Vet du vilket märke det är på er hampa, vissa verkar ha eukalyptus tillsatt?
 
Jag har hampa i transporten (flyger inte iväg lika lätt som spån när man öppnar :p ). Har haft det inne med men tyckte inte riktigt om det, bädden blev inte så som jag ville ha den.
Jag trivs bäst med torvmix när det gäller bädd - men det kanske inte funkar till din hosthäst.
 
Jag har hampa i transporten (flyger inte iväg lika lätt som spån när man öppnar :p ). Har haft det inne med men tyckte inte riktigt om det, bädden blev inte så som jag ville ha den.
Jag trivs bäst med torvmix när det gäller bädd - men det kanske inte funkar till din hosthäst.
Utveckla gärna hur du vill ha din bädd och varför hampan inte blev så :D

Han har inte stått på vare sig spån eller torv sedan hostan kom så säker är jag inte men den forskning jag hittat visade att hampa och halmpellets gav ifrån sig både minst damm och minst ammoniak, halm och spån/torv dammade ungefär lika mycket men halm släppte också mer ammoniak.
 
Utveckla gärna hur du vill ha din bädd och varför hampan inte blev så :D

Han har inte stått på vare sig spån eller torv sedan hostan kom så säker är jag inte men den forskning jag hittat visade att hampa och halmpellets gav ifrån sig både minst damm och minst ammoniak, halm och spån/torv dammade ungefär lika mycket men halm släppte också mer ammoniak.

När jag har en bädd med torvmix så blir det en hård "kaka" i botten som torkar - så den blir fast, packad men ändå torr, sen är det lite lösare och fluffigare ovanpå.
Hampan har inte samma egenskaper utan är kornigare och ja, jag tyckte inte att det blev så som jag ville ha det utan det "åkte runt".
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Min dotter tränar en häst i ett stall där de står på en mix av hampa och spån och min dotter säger att det är den bästa bäddtyp hon någonsin stött på.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tydligen är det märke vi använder Litière de Chanvre (med översende för min stavning på franska...) Beställs av en återförsäljare i närheten. Denna sort innehåller eucalyptus, delvis för att det skall smaka äckligt och få hästarna att undvika att äta det.

Jag måste säga att jag tycker det suger helt ok och binder lukt bra. Det luktar inte eucalyptus, men stallet luktar annorlunda än vad jag är van vid. Bla så luktar det inte ammoniak alls. Vilket iofs också kan ha att göra med att vi inofficiellt fortfarande är ett kallstall, då byggnaden saknar en del av en vägg...
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 044
Senast: mackan
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 376
Senast: moon
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 261
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp