Bukefalos 28 år!

lite tips inför höst-vinter ,klippa,täcka och hö...

Ör_Hjalmur

Trådstartare
hej! har några frågor, jag och min kompis skall skaffa varsin islandshäst och undrar hur det är bäst att klippa hästarna? Vi vet ju inte hur mycket de svettas än, men vi Kommer rida nästan varje dag, det beror ju lite på väder och så. Eller tömköra,longera och promenera lite då och då.
Hästarna kommer nämligen gå ute från ca halv 7 på morgonen till ca halv 6-6 på kvällen. Det finns tillgång till vindskydd, men det kommer troligen inte finnas fri till gång till hö. De kommer få hö mitt på dagen annars,Men Om man har fri tillgång till hö har man då ensilage? eftersom vi bara kommer ha 2 el 3 hästar så kan de inte göra slut på en ensilgaebal på såppas kort tid som man skall.Hur tycker ni man skall göra då? För vi kommer troligen ha vanliga höbalar.
Och hur skall man täcka hästen? (hästen kommer ju ha fleece täcke när den är svettig efter ett ridpass) skall hästen ha täcke på natten, även om den står inne? om det är -0 kan man då ha ett regntäcke som är fodrat? eller skall man ha vintertäcke?


tacksam för alla svar:D
 
Sv: lite tips inför höst-vinter ,klippa,täcka och hö...

skall ni träna hårt? annars hade jag inte klippt, möjligtvis en svettfåra på undersidan halsen. täcke är rätt onödigt om du inte ser att hästen fryser. hö 3 gånger om dagen är fullt tillräkligt under normala förhållanden. jag lägger täcke på min halvklippta häst först när det bli runt nollan eller om det regnar ihållande och då har jag ett 200g regntäcke. lycka till med ditt köp
 
Sv: lite tips inför höst-vinter ,klippa,täcka och hö...

Man måste inte ge hösilage för att kunna ge fri tillgång till grovfoder. Du kan ge hö, halm eller hö och halm blandat, bara du har foderbord/foderhäck, gärna med tak, så att inte höet blir blött, nedtrampat och äckligt... Har du vindskydd går det ju bra att ge hö där, där är ju tillräckligt skyddat.

Islandshästar med tillgång till vind-/regnskydd (och tillräckligt med mat) tycker jag inte behöver täcke om de inte är mycket klippta. Jag klipper halsen, bogen och bringan i augusti-september (då hinner det växa ut något innan det blir kallt) och min häst går ute dagtid oavsett väder utan täcke. Enda gången han får täcke är om han tränats och blivit svettig (och det är kallt ute).
 
Sv: lite tips inför höst-vinter ,klippa,täcka och hö...

tack för era svar:):)

ja kommer ju inte rida super hårt efter som han är ung än. Men om ja klipper han får det bli som ni sa på undersidan av halsen.och så får man ha svetttäcke påt när han är svettig efter ridningen....:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 092
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 611
Senast: Pilot
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 904
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp