Liten aggressiv kaninhona

D

dancehall

Hej,

Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i rummet sprang hon och gömde sig i närmaste hörn. Nu har hon bott här i ca 4-5 dagar och är fortfarande otroligt rädd av sig, men blir mer och mer tam. Har tagit det lugnt med henne, klappat henne i buren och tagit upp henne lite varje dag så hon ska vänja sig vid mig osv.

Idag när jag sträcke fram handen till henne för att hon skulle få lukta på den så rusade hon fram och lade öronen bakåt. Hon högg inte eller så men man såg att hon liksom hotade. Då tog jag ett bestämt men mjukt tag om henne och höll ner henne i några sekunder för att visa att det är jag som bestämmer. Efter någon timme testade jag igen och exakt samma sak hände! Jag vet att hon troligtvis beter sig på det här sättet för att hon precis gjort upp sitt revir och vill försvara det men frågan är ju vad jag ska göra åt saken?
Jag vill ju inte att det ska gå så långt att hon börjar hugga, och jag vill också kunna låta mina småsyskon hantera henne då och då utan att hon ska attackera dem.

Läser på olika forumsidor om kaniner och alla säger hur sociala och trevliga deras nykomlingar är. Varför beter sig min tjej på detta sätt då? Och det här med skyggheten, kommer det bli bättre med tiden?

Kan tillägga att hon är 12 veckor gammal, så tonårsperioden borde det iallafall inte vara. Uppfödaren sa att om hon beter sig på detta sätt nu så kanske jag slipper tonårstiden med henne. Kan det vara så?

Varma hälsningar Emelie
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Det kan vara ett tidigt tonårsbeteende.
Vissa blir könsmogna så tidigt som vid 10 veckors ålder, även om 4-5 månader är vanligast.
Tonårsperioden brukar inträda antingen ungefär samtidigt, eller efter kaninen blivit könsmogen.

Det kan även vara så att hon känner sig osäker ännu, att buren är den enda plats hon känner sig trygg i och inte vill att andra ska vara där.

Har aldrig haft det problemet dock, så kan tyvärr inte ge några direkta tips mer än att du bör fortsätta hantera henne som vanligt och visa att sådant beteende inte lönar sig.

Det kan även i värsta fall ha med temperamentet att göra, om hon varit lite knepig redan från början.
Förhoppningsvis är det inte pga det som hon beter sig på detta viset, men det alternativet finns iaf som en förklaring.
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Vart är alla kaninmänniskor?
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Tack för svaret! Hoppas det inte har med psyket att göra, då jag kanske tänkt ha henne till avel i framtiden. Men sitter det i hjärnan på henne så får jag troligtvis en ny från uppfödaren då jag inte vill ha en aggressiv kanin här hemma.
Kan tänka mig att förklaringen om att hon fortfarande inte känner sig trygg är den rätta eftersom hon uppvisat ett väldigt skyggt beteende. Tycker iofs det är bra att hon börjat visa lite personlighet och inte bara trycker sig platt mot marken när jag kommer.

Ska jag fortsätta som jag gjort med att tillrättvisa henne när hon gör så eller bör jag bara strunta i det som att det inte berör mig?
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Ska jag fortsätta som jag gjort med att tillrättvisa henne när hon gör så eller bör jag bara strunta i det som att det inte berör mig?

Med tanke på att det antagligen är osäkerhet som orsakar detta, är det bästa att bara ignorera det.
Tillrättarvisar du henne i nuläget finns risken att hon blir ännu mera osäker.
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Att jag inte tänkte på det! :) Tack.
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Jag håller med Ninni, förmodligen beter hon sig så eftersom hon är osäker och då är det bäst att ignorera. Fortsätt att närma henne försiktigt hon låt henne inte märka att/om du är rädd. Är du orolig för att bli biten så ta på dig handskar.
 
Sv: Liten aggressiv kaninhona

Ja, jag försöker sitta utanför hennes bur så mycket som möjligt t.ex. när jag pluggar eller sitter vid datorn och det har redan gått lite framåt. Hon kommer ännu inte fram och nosar på mig, men jag tror det steget kommer om några dagar :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 006
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 045
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp