Bukefalos 28 år!

Liten gåva för en häst

A

Alba

Till helgen ska jag åka och hämta en ny häst.:laugh:
Det är en gammal herre som jag red för en massa år sedan, han ska få tillbringa sina sista år hos oss.:love:

Från början var det tänkt att jag skulle betala en liten peng (symbolisk summa) för hästen.
Men eftersom han inte hade något pass ger de bort honom istället för att fixa pass.
(Alla kan vara helt lugna, vet kommer och IDmärker på måndag och passansökan går iväg samma dag. Vi har även skrivit ett gåvobrev som vi båda signerar även två vittnen komer att skriva under)

Skrockfull som jag är vill jag alltid betala något (betyder otur annars!).
Har ex betalat en tia stycket för kattungarna från granngården, bara för att det inte ska vara helt gratis.

Vad är lämpligt att ge som "betalning" för en gammal ponny? + 25 år.

Familjen har två döttrar, tänkte att man kunde ge dem något.
Men vad?:confused:
Ponnyn har bytt ägare ett par gånger så jag känner bara familjen till namn och utseende.
Är det ok att ge barnen en peng var, säg 50 kr?
(har inga barn själv så jag vet inte riktigt vad som passar sig:angel:)
Ungar idag verkar vara allergiska mot allt, tror inte att jag vågar köpa varsin stor påse med godis. Tänk om de inte tål det…

Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Liten gåva för en häst

Din idé med en peng till barnen är inte dum alls.
Om dom är under 10 år så är 50 kr mer än nog, men är dom äldre så skulle jag ge 100 kr/barn. Det beror ju på din ekonomi såklart, och det är ju DU som gör dom en tjänst genom att ge ponnyn ett fint sista hem - eloge till dig :bow:
 
Sv: Liten gåva för en häst

Jag tror att barnen är ca 11 och 9.

Föräldrarna är glada över att "bli av med" hästen, alternativet hade varit avlivning. Men nu får han förhoppningsvis några sköna år här hemma istället.

Det känns bra inombords att göra något för en gammal häst. Utan ponnyer som honom hade jag inte varit där jag är idag!

Helt gratis vill jag inte att det ska vara, är det gratis i början blir det gärna dyrt senare!
 
Sv: Liten gåva för en häst

Kan du inte köpa varsin silver-berlock? Kanske av en häst? Så blir det som ett minne från "hästen" liksom?

Jag gillar inte att ge bort pengar just....
 
Sv: Liten gåva för en häst

Pengar känns lite konstigt, men någon fin gåva tycker jag låter roligare. Särskilt för flickor i den åldern kan jag tänka mig, något fint hästinspirerat som Quinny sa låter fint. :)
 
Sv: Liten gåva för en häst

Kan du inte köpa varsin silver-berlock? Kanske av en häst? Så blir det som ett minne från "hästen" liksom?

Jag gillar inte att ge bort pengar just....

En öppningsbar medaljong med bild på ponnyn och en bit tagel, om tjejerna har kvar känslor för ponnyn, kanske... Det är ju sånt man kanske får fixa till efter hand i så fall...

Men annars vore väl en silverkedja med hästberlock kanonläckert?
 
Sv: Liten gåva för en häst

Detta och Quinnys förslag är fint :)! Pengar för id-kontroll och pass kan du
lägga på annat, ingen kommer någonsin att begära att få se passet på ponnyn
om ni skall ha den som pensionär resten av dess liv. Och jag vet att det
är lag på detta men vem skulle begära att få se en id-handling på en 25 år gammal ponny?
 
Sv: Liten gåva för en häst

Det lät som en verkligt bra ide! Den kan de behålla så länge de vill och minnas deras fina ponny :love:
 
Sv: Liten gåva för en häst

Den dagen man kanske måste avliva den lilla hästen kan det vara så att ingen vill göra det pga avsaknad av id-handling....
 
Sv: Liten gåva för en häst

Fast det tror jag inte. Min förra ponny hade inget pass och det var ingen som ens frågade om det när hon skulle avlivas.
Det enda som händer är att hästen inte kan gå till livsmedel utan istället måste gå på destruktion eller begravas hemma. Eftersom man inte kan styrka att den inte fått några medel med livstids karens.
Tror ingen vettig, varken av veterninärerna eller på lantbrukstjänst hade vägrat att avliva en häst som inte mår bra bara för att den inte har pass.
 
Sv: Liten gåva för en häst

Den dagen man kanske måste avliva den lilla hästen kan det vara så att ingen vill göra det pga avsaknad av id-handling....

Det där stämmer inte, vi har avlivat flera hästar, både på klinik och hemma, ingen har bett att få se passet. Nu tävlar jag inte men jag har aldrig varit med
om att någon har bett om att få se hästens pass. Inte ens när jag körde över
gränsen ifrån Danmark till Sverige med en häst i trailern.
(Med båt Helsingör/Helsingborg).
 
Sv: Liten gåva för en häst

*kl*

Jag skulle inte heller lägga pengar på att skaffa pass åt en så gammal häst. Har heller aldrig hört att någon måste visa passet vid avlivning inte ens veterinären vill ju se det de gånger jag tagit ut dem. Förutom vid vaccintion då.
 
Sv: Liten gåva för en häst

Presenter är alltid trevligt.
Men egentligen ska man väl betala för ett djur? Det var väl det som var meningen med allt från början? Sedan kan man tycka att det är tramsigt eller ej men jag har också "betalat" för djur som varit gratis.

Jag tycker att 100 kr var till de två barnen är ganska lagom.

Oj såg nu att det nog redan var för sent att svara.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 770
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 865
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 197
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 932
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp