Liten, pigg hund?

YorkWann

Trådstartare
Hjälp mig att klura på raser!

Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid.
Jag hade en Australisk terrier som pappa blev väldigt förtjust i ( hon slutade med att komma tillbaka till mig efter att de passat mina hundar, för "hon ska ju ändå tillbaka nästa vecka" :D :cool: ) Men Australisk terrier verkar vara en enormt populär ras just nu..

Mamma är uppvuxen med taxar och älskar terriermentaliteten, dock tror jag kanske att de ska ha en lite "lättare" hund.

Hunden skulle aldrig vara själv, pappa går ca en mil om dagen, samt är ute mycket och plockar svamp etc (Gillar friluftsliv, så hundar med lång päls, eller hundar som kräver mycket pälsvård går bort). Mamma tränar gärna lite trix och uppletande etc. Gärna en som fäller lite mindre än mina labbar... :p

Storleksmässigt ca 5 - 15kg.

Vad för raser kan tänkas passa? Cairnterrier?
 
Jaaaaa, cairnterrier! Jag har haft en - underbar hund! Pigg, glad, med på allt man vill hitta på! Anpassar i viss mån sin aktivitetsnivå efter ägaren, så det brukar vara okej med en ”soffdag” då och då, samtidigt som den kan vara ganska ”mycket hund” om man vill det!
 
Jaaaaa, cairnterrier! Jag har haft en - underbar hund! Pigg, glad, med på allt man vill hitta på! Anpassar i viss mån sin aktivitetsnivå efter ägaren, så det brukar vara okej med en ”soffdag” då och då, samtidigt som den kan vara ganska ”mycket hund” om man vill det!
Tck för svar! Ja, fysiskt så kommer det bli rätt mycket motion, men klarar den sig utan så mycket mental stimulans?
 
Vill de ha valp eller omplacering?

Tror lancashire heeler skulle passa, iaf min. Men rasen verkar enligt vad jag ser väldigt varierande i aktivitetsbehov och vissa är som brukshundar i miniformat och andra är som min. Min är nöjd om hon får vara med i vardagen, gå långpromenader, träna lite trix ibland, lite NW men det händer inte ens varje vecka att vi gör annat än bara promenerar. Hon är inte speciellt intresserad av joggingrundor eller skidåkning men hon gör det med viss protest = ligger väldigt långt efter. Hon är dock lydig och utan jaktinstinkter och går att ha lös överallt så det har löst bekymret med att hon är långsam (varierar också inom rasen, vissa jagar allt och kan ej vara lösa). Det enda hon verkligen hatar är att lämnas ensam, ingen separationsångest men hon protesterar högljutt. I bilen är det inga problem men jag går inte på krogen eller shoppar speciellt ofta då vi bor i lägenhet :angel:
Så är de sugna på en heeler kan det nog funka bra, men helst då en vuxen hund så de vet vad de får och gärna då en sån som min och inte en av bruksvarianten...
 
Hjälp mig att klura på raser!

Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid.
Jag hade en Australisk terrier som pappa blev väldigt förtjust i ( hon slutade med att komma tillbaka till mig efter att de passat mina hundar, för "hon ska ju ändå tillbaka nästa vecka" :D :cool: ) Men Australisk terrier verkar vara en enormt populär ras just nu..

Mamma är uppvuxen med taxar och älskar terriermentaliteten, dock tror jag kanske att de ska ha en lite "lättare" hund.

Hunden skulle aldrig vara själv, pappa går ca en mil om dagen, samt är ute mycket och plockar svamp etc (Gillar friluftsliv, så hundar med lång päls, eller hundar som kräver mycket pälsvård går bort). Mamma tränar gärna lite trix och uppletande etc. Gärna en som fäller lite mindre än mina labbar... :p

Storleksmässigt ca 5 - 15kg.

Vad för raser kan tänkas passa? Cairnterrier?
Min pappa lever precis det liv du beskriver att din pappa gör. Men milslånga promenader och mycket utomhusvarande. Han har en dvärgschnauzer. Han lämnar in honom för trim var tionde vecka. Däremellan är det lite ullkamning och borsta skägg och benhår då och då, går snabbt och kan göras i soffan framför TVn.
 
Jaaaaa, cairnterrier! Jag har haft en - underbar hund! Pigg, glad, med på allt man vill hitta på! Anpassar i viss mån sin aktivitetsnivå efter ägaren, så det brukar vara okej med en ”soffdag” då och då, samtidigt som den kan vara ganska ”mycket hund” om man vill det!

Alltså,jag läser det här med jämna mellanrum när man pratar om raser - som att det är något som är speciellt för sällskapshundar. Alla hundar ska klara att ta det lugnt några dagar, annars har de taskiga nerver eller så har man själv lärt in att det ska hända något precis hela tiden.
Även brukshundar ur rena arbetande linjer kan ligga på soffan ett par dagar utan att gå i taket liksom.
 
Jag tänker också spontant på Schipperke, liten trevlig hund som är med på allt, väligt lätt päls som inte drar åt sig en massa skit och nästinpå rengör sig själv. Det är en ras jag själv övervägen i framtiden när min nuvarande går ur tiden om en 10 år typ.
 
Jag tänker också spontant på Schipperke, liten trevlig hund som är med på allt, väligt lätt päls som inte drar åt sig en massa skit och nästinpå rengör sig själv. Det är en ras jag själv övervägen i framtiden när min nuvarande går ur tiden om en 10 år typ.

Älskar schipperke, men den jag hade krävde betydligt mer än skogspromenader och lite trickträning ibland. Min lancashire heeler är en rullatorhund i jämförelse trots att de beskrivs som minibrukshundar. Dock vet jag att jag har en väldigt lågmäld heeler, kan ju hända att jag hade en väldigt aktiv schipperke (men jag har inte den känslan eftersom jag fick så mkt kommentarer om hur chill hon var jämfört med andra schippar). Dock ska jag säga att jag bara haft en, och de övriga jag träffat är i huvudsak från samma kennel. Rasen var väldigt ovanlig på den tiden, speciellt där jag bodde (min född 2004).
 
Älskar schipperke, men den jag hade krävde betydligt mer än skogspromenader och lite trickträning ibland. Min lancashire heeler är en rullatorhund i jämförelse trots att de beskrivs som minibrukshundar. Dock vet jag att jag har en väldigt lågmäld heeler, kan ju hända att jag hade en väldigt aktiv schipperke (men jag har inte den känslan eftersom jag fick så mkt kommentarer om hur chill hon var jämfört med andra schippar). Dock ska jag säga att jag bara haft en, och de övriga jag träffat är i huvudsak från samma kennel. Rasen var väldigt ovanlig på den tiden, speciellt där jag bodde (min född 2004).
Jag är med i en Schipperke-grupp på facebook och jag måste säga att majoriteten av alla hundar där verkar leva sällskapsliv, dvs skogspromenader, lite enklare trickträning och i övrigt bara vara med på diverse aktiviteter. En del tävlar i olika grenar men långt ifrån alla. Jag har sett den beskrivas som en "aktiv sällskapshund" men jag har som sagt aldrig haft någon själv.
 
Jag är med i en Schipperke-grupp på facebook och jag måste säga att majoriteten av alla hundar där verkar leva sällskapsliv, dvs skogspromenader, lite enklare trickträning och i övrigt bara vara med på diverse aktiviteter. En del tävlar i olika grenar men långt ifrån alla. Jag har sett den beskrivas som en "aktiv sällskapshund" men jag har som sagt aldrig haft någon själv.

Det låter ju bra. Jag vet som sagt inte hur det ser ut i dagsläget, jämför bara med min. Fram till 5-7 års ålder krävde hon betydligt mer än aktiv sällskapshund. Därefter stämde det dock in bra.
 
Jag tänker också spontant på Schipperke, liten trevlig hund som är med på allt, väligt lätt päls som inte drar åt sig en massa skit och nästinpå rengör sig själv. Det är en ras jag själv övervägen i framtiden när min nuvarande går ur tiden om en 10 år typ.
Jag har väldigt liten erfarenhet av schipperke, men kräver inte de rätt mycket mer?
 
Min pappa lever precis det liv du beskriver att din pappa gör. Men milslånga promenader och mycket utomhusvarande. Han har en dvärgschnauzer. Han lämnar in honom för trim var tionde vecka. Däremellan är det lite ullkamning och borsta skägg och benhår då och då, går snabbt och kan göras i soffan framför TVn.
Jag gillar ju DS, men är de roliga, egna sas? Mamma älskar ju som sagt terrierhundar, envisa, egna så. (Det är jag som inte tycker att en TERRIERterrier passar så bra... )
 
Jag gillar ju DS, men är de roliga, egna sas? Mamma älskar ju som sagt terrierhundar, envisa, egna så. (Det är jag som inte tycker att en TERRIERterrier passar så bra... )
Det var ju någon som delade den här på forumet för ett tag sedan:
Svarar det på din fråga? :angel: :D

Skämt åsido så upplever jag DS som generellt lättsamma och enkla hundar men med mycket motor och egen vilja. Har dock inte superstor erfarenhet av dem.
 
Jag gillar ju DS, men är de roliga, egna sas? Mamma älskar ju som sagt terrierhundar, envisa, egna så. (Det är jag som inte tycker att en TERRIERterrier passar så bra... )
Ja de har väldigt tydliga personligheter, hittar gärna på egenheter och är väldigt pigga och käcka och alltid redo 😁 Kampar gärna. Just att de är så tydliga i sina olika pesonligheter är något jag saknar i många andra mindre raser förutom terrier. Gillar man terrier gillar man schnauzer och vice versa.
 
Jag har väldigt liten erfarenhet av schipperke, men kräver inte de rätt mycket mer?
Jag har som sagt ingen själv utan följer bara rasen på håll sas via en facebookgrupp och det intrycket jag får är att det är en aktiv sällskaphund som absolut tycker om att aktiveras men som inte kräver det på samma sätt som en brukshund. Jag upplever att majoriteten av alla hundar i den rasgruppen lever som rena sällskaphundar. Men som sagt, jag kan ha fel.
 
Jag är med i en Schipperke-grupp på facebook och jag måste säga att majoriteten av alla hundar där verkar leva sällskapsliv, dvs skogspromenader, lite enklare trickträning och i övrigt bara vara med på diverse aktiviteter. En del tävlar i olika grenar men långt ifrån alla. Jag har sett den beskrivas som en "aktiv sällskapshund" men jag har som sagt aldrig haft någon själv.
Har schipperke och är fantastisk hund. 14-15 år nu är hon, haft henne i 8 år typ (eller nåt sånt). Promenader på 5 km-10 km per dag, utom vissa dagar då det kanske blir 2-3 km (beroende på damens dagsform). Aldrig gjort annat med henne än motion, bor så det är varierat mellan väg, skog, grusväg osv. Funkar utmärkt, hon gillar att springa i skog och mark och gräva efter sorkar.
 
Ja de har väldigt tydliga personligheter, hittar gärna på egenheter och är väldigt pigga och käcka och alltid redo 😁 Kampar gärna. Just att de är så tydliga i sina olika pesonligheter är något jag saknar i många andra mindre raser förutom terrier. Gillar man terrier gillar man schnauzer och vice versa.
Låter ju toppen! :)
 
Alltså,jag läser det här med jämna mellanrum när man pratar om raser - som att det är något som är speciellt för sällskapshundar. Alla hundar ska klara att ta det lugnt några dagar, annars har de taskiga nerver eller så har man själv lärt in att det ska hända något precis hela tiden.
Även brukshundar ur rena arbetande linjer kan ligga på soffan ett par dagar utan att gå i taket liksom.
Ja, jo, det är väl sant, det har alla hundar jag haft klarat. Men det är ändå skillnad om jag t.ex. jämför vår riesenschnauzer med cairnterriern. Riesenschnauzern behövde liksom arbeta på ett annat sätt, cairnterriern tyckte det var kul men det var inte riktigt samma behov. (Båda föredrog dock att stanna inomhus vid ihållande regn 😁)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle säga border eller cairn. Enda terrier jag kan tänka mig om jag någongån kommer lämna retriverträsket😊.
Har bara träffat trevliga och lättsamma individer som verkar vilja hänga med på allt man vill hitta på.
 
Jag hoppar in helt från sidan och drömmer om en foxterrier. Men den kanske är lite stor...

Väljer en släthårig är det ju inte trimning inblandad. Skrattar lite när jag ser i rasbeskrivningen:

"Hundar har blivit över 14 år gamla, och har då varit friska med enbart smärre åkommor som till exempel nedsatt hörsel."

Vilken terrier har inte selektiv/nedsatt hörsel?! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 790
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 001
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp