Liten, pigg hund?

Som jag försökte skriva i mitt första inlägg, och som flera andra hållit med om, så är det inte en ras som verkar vara såpass enkel som det framkommer här på buke. Sedan om det beror på att det finns många dåliga uppfödare eller att rasen inte följer rasstandarden som tänkt vet inte jag. Jag har ju som sagt sett att det finns trevliga häftiga exemplar men majoriteten passar inte in där. Jag har gått kurs med en uppfödare som fick göra mycket färre och enklare uppgifter för att hunden inte klarade situationen. Och då hade hen även flera andra ds och var alltså van med rasen. Det var förövrigt en vardagslydnadskurs, inte så komplicerad nivå mao.

Vet inte vad mer jag kan tillföra denna diskussion riktigt, jag har sagt min åsikt om att rasen verkar splittrad och kanske inte fullt så enkel som de "ska" vara. Och då vill jag ändå påstå att det är en ras jag har en del erfarenhet av. Men det går säkert att få en trevlig hund om man hittar en bra uppfödare och uppfostrar hunden bra, som med alla raser.
Om du inte rör dig i rasen och har god insikt i dess avel så kan du ju knappast påstå att "majoriteten passar inte in där" när de som HAR rasen och är insatta menar tvärt om. Att de hundar du och några till nämner är avarterna.

Dvärgschnauzern är en aktiv ras som vill ha aktivitet. Men den är absolut inte svår. MEN eftersom den är liten så finns det många som ser den som en tanthund som inte behöver någon vettig stimulans. Ett ägarproblem mer än ett rasproblem.

Dvärgschnauzern är en ras där väldigt många utvärderar med BPH/Mh och om rasen var så usel mentalt och svår så skulle det synas på medelvärdet, eller hur?
Om många uppfödare var dåliga skulle det också synas i statistiken. Sen finns det som sagt alltid kassa uppfödare, kanske den du kände var en av dem men nej, sett till massan så stämmer din beskrivning inte in så att man generallisera rasen efter den.
 
Om du inte rör dig i rasen och har god insikt i dess avel så kan du ju knappast påstå att "majoriteten passar inte in där" när de som HAR rasen och är insatta menar tvärt om. Att de hundar du och några till nämner är avarterna.

Dvärgschnauzern är en aktiv ras som vill ha aktivitet. Men den är absolut inte svår. MEN eftersom den är liten så finns det många som ser den som en tanthund som inte behöver någon vettig stimulans. Ett ägarproblem mer än ett rasproblem.

Dvärgschnauzern är en ras där väldigt många utvärderar med BPH/Mh och om rasen var så usel mentalt och svår så skulle det synas på medelvärdet, eller hur?
Om många uppfödare var dåliga skulle det också synas i statistiken. Sen finns det som sagt alltid kassa uppfödare, kanske den du kände var en av dem men nej, sett till massan så stämmer din beskrivning inte in så att man generallisera rasen efter den.
Kan bara hålla med. @Tiger tok har du ens kollat statistiken för BPH och MH för rasen? Där ser du ju tydligt att det är en ras med god mentalitet.
Aldrig hört om någon med DS som inte klarat av en vaedagslydnadskurs? Låter helt galet och verkligen inte något som är vanligt för rasen. Tråkigt att du träffat några få dåliga exemplar, som troligtvis kommer från dålig avel.
 
Om du inte rör dig i rasen och har god insikt i dess avel så kan du ju knappast påstå att "majoriteten passar inte in där" när de som HAR rasen och är insatta menar tvärt om. Att de hundar du och några till nämner är avarterna.

Dvärgschnauzern är en aktiv ras som vill ha aktivitet. Men den är absolut inte svår. MEN eftersom den är liten så finns det många som ser den som en tanthund som inte behöver någon vettig stimulans. Ett ägarproblem mer än ett rasproblem.

Dvärgschnauzern är en ras där väldigt många utvärderar med BPH/Mh och om rasen var så usel mentalt och svår så skulle det synas på medelvärdet, eller hur?
Om många uppfödare var dåliga skulle det också synas i statistiken. Sen finns det som sagt alltid kassa uppfödare, kanske den du kände var en av dem men nej, sett till massan så stämmer din beskrivning inte in så att man generallisera rasen efter den.
Så att en så extremt vanlig ras där många (majoriteten ev) inte beter sig på ett sätt som kan anses trevligt eller enkelt säger inget om rasen? Det är ju inte bara jag som tycker att det är konstigt att de rekommenderas som en enkel ras för ett äldre par som vill gå långa promenader, att alla vi som tycker det skulle ha mött rasens avarter nästan varje gång är ju ganska osannolikt?

Som sagt, jag kommer inte tillföra diskussionen något mer än att jag upprepar mig, och kapar tråden. Agree to disagree
 
Så att en så extremt vanlig ras där många (majoriteten ev) inte beter sig på ett sätt som kan anses trevligt eller enkelt säger inget om rasen? Det är ju inte bara jag som tycker att det är konstigt att de rekommenderas som en enkel ras för ett äldre par som vill gå långa promenader, att alla vi som tycker det skulle ha mött rasens avarter nästan varje gång är ju ganska osannolikt?

Som sagt, jag kommer inte tillföra diskussionen något mer än att jag upprepar mig, och kapar tråden. Agree to disagree
Samtidigt kan man ju vända på det, om det nu är en så vidrig och hemsk ras som är så svår, varför är den så himla populär både hos äldre personer som vill ha en kompis, barnfamiljer som vill ha en käck och robust familjemedlem likväl som hos den som vill träna och tävla i många olika sporter?
Och mentalutvärderingen, som är en objektiv värdering och inte en subjektiv värdering (likt den du gör) visar att rasen har en god och stabil mentalitet?
Att en hund skäller på en annan hund på promenad betyder inte att den är en dålig hund, det är långt mycket mer än så.
Men fortsatt du ha din uppfattning om rasen, vi som är insatta har ju uppenbarligen en annan uppfattning.
 
Samtidigt kan man ju vända på det, om det nu är en så vidrig och hemsk ras som är så svår, varför är den så himla populär både hos äldre personer som vill ha en kompis, barnfamiljer som vill ha en käck och robust familjemedlem likväl som hos den som vill träna och tävla i många olika sporter?
Och mentalutvärderingen, som är en objektiv värdering och inte en subjektiv värdering (likt den du gör) visar att rasen har en god och stabil mentalitet?
Att en hund skäller på en annan hund på promenad betyder inte att den är en dålig hund, det är långt mycket mer än så.
Men fortsatt du ha din uppfattning om rasen, vi som är insatta har ju uppenbarligen en annan uppfattning.
När har jag sagt att den är vidrig och hemsk? Tillskriv inte saker som inte stämmer på mina inlägg. Jag har sagt att den inte verkar så enkel som det sägs här.

Jag har ju inte heller baserat min åsikt på enbart utfallshundar på promenad utan främst på hundar från olika uppfödare och liv som jag träffat och umgåtts med flera gånger.

En stabil och god mentalitet på mh/bph betyder ju inte heller nödvändigtvis att rasen är passande för alla.

Har ni som är mycket insatta i rasen en annan mer positiv erfarenhet och åsikt så är det ju jättebra. Jag tänkte bara att det kan vara bra att poängtera att jag upplever en annan verklighet, sedan är det ju upp till den som skaffar/vill skaffa rasen att bilda sig en egen uppfattning.
 
När har jag sagt att den är vidrig och hemsk? Tillskriv inte saker som inte stämmer på mina inlägg. Jag har sagt att den inte verkar så enkel som det sägs här.

Jag har ju inte heller baserat min åsikt på enbart utfallshundar på promenad utan främst på hundar från olika uppfödare och liv som jag träffat och umgåtts med flera gånger.

En stabil och god mentalitet på mh/bph betyder ju inte heller nödvändigtvis att rasen är passande för alla.

Har ni som är mycket insatta i rasen en annan mer positiv erfarenhet och åsikt så är det ju jättebra. Jag tänkte bara att det kan vara bra att poängtera att jag upplever en annan verklighet, sedan är det ju upp till den som skaffar/vill skaffa rasen att bilda sig en egen uppfattning.
Det finns ingen ras som passar alla, men dvärgschnauzer är faktiskt en ras som är väldigt mångsidig och allround och passar många. Speciellt tror jag att TS föräldrar kan bli nöjda, när de gillar andra raser med lite krut i och med tydliga personligheter så som terrier och tax.
Sen verkar ”enkel” definieras olika, själv anser jag att både skällandet och utfallsproblematiken som du upplever finns inom rasen är träningsbar med rätt enkla medel. Det är dessutom extremt ovanligt att en dvärgschnauzer omplaceras eller avlivas pga att ägaren inte klarar av hunden och även en totalt ouppfostrad dvärgschnauzer brukar sällan bli ett större problem eller farligt, som det kan bli med andra raser som anses vara svåra.

Jag har full förståelse för att det finns en del som varken gillar terrier eller schnauzermentaliteten, själv älskar jag deras robusthet och käcka attityd och de faktum att de faktiskt är enkla hundar som är stabila, orädda och lätta att ta med på allt från flygresor, hotellvistelser, restaurangbesök, fjällvandringar till träningar och tävling på högre nivåer.
 
Så att en så extremt vanlig ras där många (majoriteten ev) inte beter sig på ett sätt som kan anses trevligt eller enkelt säger inget om rasen? Det är ju inte bara jag som tycker att det är konstigt att de rekommenderas som en enkel ras för ett äldre par som vill gå långa promenader, att alla vi som tycker det skulle ha mött rasens avarter nästan varje gång är ju ganska osannolikt?

Som sagt, jag kommer inte tillföra diskussionen något mer än att jag upprepar mig, och kapar tråden. Agree to disagree
Men nu klipper du ju ner rätt mycket ur vad TS föräldrar erbjuder.
Du får det att låta som något negativt att de är äldre.
En mils prommenad, frilufsliv, lite trickträning, svampturer mm tycker jag låter som mer än väldigt många "svenssonhundar" får. Det skulle passa rasen utmärkt.

Sen har INGEN påstått att Dvärgschnauzer passar alla.
 
@Malibu_Stacy jag håller med om att man inte ska bilda sig en uppfattning om en ras enbart på vad man ser på romenad. Jag har ju själv en hund som under sin uppväxt kunnat skälla och göra utfall vid hundmöten men han är ändå en fantastisk tränings- och tävlingshund och enkel att leva med.

Om DS är trevligare och enklare än jag fått uppfattningen om så är det ju toppen. Det viktigaste är att de som väljer att skaffa rasen är nöjda.
 
Men nu klipper du ju ner rätt mycket ur vad TS föräldrar erbjuder.
Du får det att låta som något negativt att de är äldre.
En mils prommenad, frilufsliv, lite trickträning, svampturer mm tycker jag låter som mer än väldigt många "svenssonhundar" får. Det skulle passa rasen utmärkt.

Sen har INGEN påstått att Dvärgschnauzer passar alla.
Ja jag ser det nu och ber om ursäkt för det. Jag skulle dubbelkollat vad det stod i TS.
 
Tråkigt att flera av er har dåliga erfarenheter av dvärgschnauzer. Jag är uppfödare sedan flera år (10+) och delar inte er uppfattning. Dvärgschnauzer passar inte alla, men vilken ras gör det?
Att de skäller är inte så konstigt då det i grunden är en larmande vakthund. Däremot upplever jag både bland mina hundar, mina uppfödningar och bekantas hundar att har man enbart en hund så är skällandet betydligt mindre än om man har fler. Skällandet beror dels på linjer men en stor del ligger också i att de är understimulerad. En understimulerad hund hittar ju på saker själv att göra och är man en larmande hund i grunden är det väldigt självklart att det är det jobbet man tar på sig, mer än vad människan tycker är lämpligt.

En dvärgschnauzer tränar inte sig själv men har ägaren bara lite intresse av att göra något med sin hund och jobba med skällandet redan från när den är ung, gärna med skvallerträning, är det absolut inga problem att få det till en lagom nivå som t.ex. enbart när det ringer på dörren. De allra flesta tycker det är väldigt roligt att träna vilket gör den träningen lätt.

Sedan är en dvärgschnauzer som skäller i stort sett aldrig aggressiv. De larmar enbart (vilket kan vara nog så jobbigt). Vi kan släppa ihop vilka flockar som helst och det går hur bra som helst, lite gruff och spänningar i början mellan vissa hanar men mer än så blir det aldrig.

Sedan finns en del dåliga exemplar som är rädda för människor eller andra saker, men det finns ju i alla raser. Väldigt få rädda dvärgschnauzrar tar till tänderna när de blir rädda, de har inte den skärpan, de går undan och skäller i trängda situationer.
 
Senast ändrad:
Så att en så extremt vanlig ras där många (majoriteten ev) inte beter sig på ett sätt som kan anses trevligt eller enkelt säger inget om rasen? Det är ju inte bara jag som tycker att det är konstigt att de rekommenderas som en enkel ras för ett äldre par som vill gå långa promenader, att alla vi som tycker det skulle ha mött rasens avarter nästan varje gång är ju ganska osannolikt?

Som sagt, jag kommer inte tillföra diskussionen något mer än att jag upprepar mig, och kapar tråden. Agree to disagree

Nu har jag varit borta hela dagen och missat diskussionen, och har inte nåt intresse av att driva den vidare. Jag har heller inget egenintresse av att svartmåla varken DS eller nån annan ras som sådan och hoppas inte nån trodde det heller... Men min upplevelse är helt enkelt den jag beskrev. Under min uppväxt hade vi en DS i bekantskapskretsen och den var allt annat än trevlig, ja den var säkert en avart. Vad vet jag. Jag har bara reflekterat över att DS i mina ögon tyvärr inte ger trevliga associationer, baserat från promenadmöten, kurser och min uppväxt. Det måhända att det är fel urvalsgrupp, jag vet inte. Men det finns ju många raser som jag inte känner så för och varför det är så vet jag inte, man kan ju heller inte förväntas ha doktorerat i MH och BPH för att få ha och dela sin uppfattning? Jag doktorerar inte ens i sånt på min egen ras.
 
Hjälp mig att klura på raser!

Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid.
Jag hade en Australisk terrier som pappa blev väldigt förtjust i ( hon slutade med att komma tillbaka till mig efter att de passat mina hundar, för "hon ska ju ändå tillbaka nästa vecka" :D :cool: ) Men Australisk terrier verkar vara en enormt populär ras just nu..

Mamma är uppvuxen med taxar och älskar terriermentaliteten, dock tror jag kanske att de ska ha en lite "lättare" hund.

Hunden skulle aldrig vara själv, pappa går ca en mil om dagen, samt är ute mycket och plockar svamp etc (Gillar friluftsliv, så hundar med lång päls, eller hundar som kräver mycket pälsvård går bort). Mamma tränar gärna lite trix och uppletande etc. Gärna en som fäller lite mindre än mina labbar... :p

Storleksmässigt ca 5 - 15kg.

Vad för raser kan tänkas passa? Cairnterrier?
Min moster och morbror har haft westie vilket i mina ögon verkar vara den perfekta hunden för den aktiva pensionären.
 
Jag måste skriva under på upplevelsen av lite besvärliga och rätt ljudliga hundmöten med just DS (de är supervanliga här också!), det är i princip inte en enda som bara travar förbi utan de måste alltid ställa till en liten scen. Inte nödvändigvis utfall eller aggression, men när jag ser en DS komma emot oss är en reaktion någonting jag helt enkelt räknar med. Lite "jahapp, nu kommer det snart."
I övrigt verkar de vara käcka hundar, särskilt i stallet har jag mött trevliga. :)
 
Ang det här med utfall på promenader och att bedöma hundars mentalitet...

För ett tag sedan mötte vi en främmande person med hund som min Aysu skällde på. "Jaså, så du har fortfarande inte fått ordning på den där!" säger personen och tittar på henne. Vi möttes på kvällen, väldigt plötsligt i en tunnel och i en plötsligt trängd situation i mörker kan det absolut hända att Aysu blir orolig. Mötande hund gick dessutom lite planlöst i flexi, så den kom snabbt nära oss. Det blev i alla fall att jag växlade några ord med personen, och det kändes som att han tycker att salukis är hopplösa vilddjur pga Aysu.

Aysu är då hunden som (förutom vid vissa hundmöten) går prydligt i koppel, aldrig är rädd för något, är plättlätt att lämna hemma, rolig att träna med, löjligt enkel i all hantering (vi kan hos veterinär sticka hål på blåsa mellan trampdynorna och rota runt efter skräp utan att hon ens fått lugnande, hon behöver inte lugnande för röntgen heller och står blickstilla oavsett vad vi pysslar med). Hon är utmärkt med de hundar hon får möta på ett mer avslappnat sätt och trots att hon har stark jaktlust och har varit bland de bästa på lure coursing så kan jag stoppa henne för att sedan gå fram och koppla om det dyker upp vilt framför näsan på henne. MEN folk ser henne som en "problemhund" ibland ute, just för att hon skäller på andra hundar.

Jag har också en hund i min bekantskapskrets som får främlingar på stan att säga "Åh så fin och trevlig, en sån vill vi ha!". Den hunden är rädd för massor av olika vardagliga saker, går inte att lämna hemma och good luck med att kalla in den ens utan störning när den är lös. Men den går fint i koppel och är tyst och trevlig mot andra hundar.

Min tanke är att i alla fall många gånger när man ser mönster i hur hundar beter sig vid hundmöten och drar slutsatser från det, så kanske man istället borde försöka se ett mönster i vad det är för ägare till dem. Ålder och kön säger väldigt lite dock. Är det en ras som oftare hamnar hos folk med träningsintresse? En ras som oftast hamnar hos de som vill ha en söt soffhund trots att det egentligen är en arbetande hund? Sådant spelar ju in extremt mycket!

När det gäller just dvärgschnauzer så är jag själv väldigt förtjust i dem. Inte i de skälliga stökhundarna man möter på promenader, men de jag träffat som haft ägare som gillar träning... SÅ roliga hundar och så otroligt charmiga och fina. Sedan verkar det ju som om det är skillnad mellan färgerna, jag har bara träffat P/S vad jag minns. Har sett lite annat på promenader bara, men ja, då var det ju det där med att bedöma hur en hund är utifrån sådan situation :p
 
Gör ett litet inflikande att Bostonterrier kan vara en passande hund.

Lagom storlek, lättsamma små clowner. Gillar att jobba men är lika nöjda med att bara få vara med. En väldigt allsidig hund.

Ingen pälsvård men rekommenderar täcke när det är riktigt kallt ute och man ska vara ute en längre tur då de är kända för att älska värme och ligga nära när man är inomhus.

244409998_10158599630981819_4740014920183223912_n.jpg


84225013_10157149189531819_8188604958006837248_n.jpg


Lite större än en DS men inte mycket. Upplever den här lite kvickare.

(Har själv ägt en DS)
 
Ang det här med utfall på promenader och att bedöma hundars mentalitet...

För ett tag sedan mötte vi en främmande person med hund som min Aysu skällde på. "Jaså, så du har fortfarande inte fått ordning på den där!" säger personen och tittar på henne. Vi möttes på kvällen, väldigt plötsligt i en tunnel och i en plötsligt trängd situation i mörker kan det absolut hända att Aysu blir orolig. Mötande hund gick dessutom lite planlöst i flexi, så den kom snabbt nära oss. Det blev i alla fall att jag växlade några ord med personen, och det kändes som att han tycker att salukis är hopplösa vilddjur pga Aysu.

Aysu är då hunden som (förutom vid vissa hundmöten) går prydligt i koppel, aldrig är rädd för något, är plättlätt att lämna hemma, rolig att träna med, löjligt enkel i all hantering (vi kan hos veterinär sticka hål på blåsa mellan trampdynorna och rota runt efter skräp utan att hon ens fått lugnande, hon behöver inte lugnande för röntgen heller och står blickstilla oavsett vad vi pysslar med). Hon är utmärkt med de hundar hon får möta på ett mer avslappnat sätt och trots att hon har stark jaktlust och har varit bland de bästa på lure coursing så kan jag stoppa henne för att sedan gå fram och koppla om det dyker upp vilt framför näsan på henne. MEN folk ser henne som en "problemhund" ibland ute, just för att hon skäller på andra hundar.

Jag har också en hund i min bekantskapskrets som får främlingar på stan att säga "Åh så fin och trevlig, en sån vill vi ha!". Den hunden är rädd för massor av olika vardagliga saker, går inte att lämna hemma och good luck med att kalla in den ens utan störning när den är lös. Men den går fint i koppel och är tyst och trevlig mot andra hundar.

Min tanke är att i alla fall många gånger när man ser mönster i hur hundar beter sig vid hundmöten och drar slutsatser från det, så kanske man istället borde försöka se ett mönster i vad det är för ägare till dem. Ålder och kön säger väldigt lite dock. Är det en ras som oftare hamnar hos folk med träningsintresse? En ras som oftast hamnar hos de som vill ha en söt soffhund trots att det egentligen är en arbetande hund? Sådant spelar ju in extremt mycket!

När det gäller just dvärgschnauzer så är jag själv väldigt förtjust i dem. Inte i de skälliga stökhundarna man möter på promenader, men de jag träffat som haft ägare som gillar träning... SÅ roliga hundar och så otroligt charmiga och fina. Sedan verkar det ju som om det är skillnad mellan färgerna, jag har bara träffat P/S vad jag minns. Har sett lite annat på promenader bara, men ja, då var det ju det där med att bedöma hur en hund är utifrån sådan situation :p
Det var just detta jag menade. Att det inte går att dra särskilt mycket slutsatser om en hunds mentalitet för att den skäller eller gör utfall på promenaden.

I den situationen med tunneln som du beskrev hade tre av fyra av mina hundar också skällt. Jag ser inget problem med att en hund reagerar med skall på något som sker plötsligt och kan tyda på fara, eller någon som rör sig hotande, så länge den avreagerar snabbt när den inser att det inte var farligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 106
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp