Liten, pigg hund?

Cocker 😍. Om den hålls sporttrimmad funkar pälsen fint. Allt annat stämmer!
Fast ingen terrier förstås - alls. Förstod inte om det var ett kriterium eller ej?
 
DSG, går bort på att de fäller dock :D
Väldigt trevliga hundar om de motioneras ordentligt som det verkar som dina föräldrar är van vid!
46624455_347470052468103_1717528585259974656_n.jpg
 
Cocker 😍. Om den hålls sporttrimmad funkar pälsen fint. Allt annat stämmer!
Fast ingen terrier förstås - alls. Förstod inte om det var ett kriterium eller ej?
Nja alltså, Mamma vill ju ha tax och pappa australisk terrier, så ett krav är terrierlik. så de har börjat öppna upp för några andra raser, men ett krav är att de sk vara egna, envisa, roliga så.. Tyvärr har de även rätt dålig erfarenhet av cocker med dålig mentalitet, så tror tyvärr den går bort helt. :)
 
Nja alltså, Mamma vill ju ha tax och pappa australisk terrier, så ett krav är terrierlik. så de har börjat öppna upp för några andra raser, men ett krav är att de sk vara egna, envisa, roliga så.. Tyvärr har de även rätt dålig erfarenhet av cocker med dålig mentalitet, så tror tyvärr den går bort helt. :)
Ah fattade inte riktigt att terrier var såpass prio. Tänkte att cockerspaniel är lagom stor och lagom arbetskrävande. Synd att de träffat på tråkig mentalitet. Våra är/ var extremt snälla och glada båda två och det är ju så de ”ska” vara men såklart finns undantag.
Hoppas de hittar en fin hund av passande ras 😊!
 
Jag har väldigt blandade erfarenheter av dvärgschnauzer, mestadels inte jätte charmiga. Det är en av de raser som nästan alltid gör utfall från långt håll där jag bor, mycket skälliga/varnar för allt. Inte särskilt förarbundna. Med undantag för två, en som var mycket imponerande och förig på tävling, och en som jag rastade några gånger som var väldigt vek och blyg och kunde vara lös nästan överallt. Jag upplever det som att vissa/många av dem är ganska mycket hund att uppfostra (min farmors, grannens två, en på kurs, och alla de som gör utfall i mitt område). Men beror ju säkert lite på linjer och hur hundvana dina föräldrar är. Men jag kanske har en helt knasig uppfattning om att rasen är ganska splittrad, vad säger ni ds ägare här i tråden?

I övrigt håller jag med om att cairn, ev westie (beroende på hälsoproblem), norfolk och norwich terrier kan vara bra kandidater. Tom jag som oftast föredrar vall/brukshund tycker att samtliga av dessa terriers verkar ganska charmiga och käcka.
 
Jag har väldigt blandade erfarenheter av dvärgschnauzer, mestadels inte jätte charmiga. Det är en av de raser som nästan alltid gör utfall från långt håll där jag bor, mycket skälliga/varnar för allt. Inte särskilt förarbundna. Med undantag för två, en som var mycket imponerande och förig på tävling, och en som jag rastade några gånger som var väldigt vek och blyg och kunde vara lös nästan överallt. Jag upplever det som att vissa/många av dem är ganska mycket hund att uppfostra (min farmors, grannens två, en på kurs, och alla de som gör utfall i mitt område). Men beror ju säkert lite på linjer och hur hundvana dina föräldrar är. Men jag kanske har en helt knasig uppfattning om att rasen är ganska splittrad, vad säger ni ds ägare här i tråden?

I övrigt håller jag med om att cairn, ev westie (beroende på hälsoproblem), norfolk och norwich terrier kan vara bra kandidater. Tom jag som oftast föredrar vall/brukshund tycker att samtliga av dessa terriers verkar ganska charmiga och käcka.

Med risk för att bli hängd - men jag har precis samma dåliga uppfattning om DS. Det är faktisk bara här på buke som jag upplever så mkt positivt om dem :o
Jag bor i en småstad där DS är (enligt lokalpressen) den vanligaste hundrasen. Jag har samma upplevelse som dig. Det är väldigt sällan jag möter en lättsam DS på mina promenader, för att vara snäll ska jag inte säga att alla beter sig enligt följande men minst 7 av 10. De gör utfall (tar jag ut avståndet rejält vilket jag oftast gör pga min erfarenhet så kanske de inte gör utfall med de tjuter/skäller och drar i kopplet mot mig och min hund), i bästa fall piper de bara högljutt så fort de får syn på en hund. Jag har nog aldrig mött en tyst DS.
Jag har gått kurser med DS och även om de inte tjutit i kurslokalen så förefaller de inte speciellt lättmotiverade till kontakt och träning.

I de tidigare städer jag bott har jag haft samma uppfattning om DS. Det är ju en vanlig ras så man möter dem ju ofta. Av mig och en promenadkompis kallades de en period pip-och-skrik-hund.
Jag förstår ju att mkt handlar om fostran och vilka linjer man kanske väljer. Men med så många exemplar kan det ju inte alltid handla om ett misslyckande på de punkterna? För mig är slutsatsen att det måste vara en svaghet inom rasen. Eller att de passar relativt få ägare trots att många väljer dem. Jag vet inte. Ägarna har varit alltifrån pensionärer, yngre vuxna, medelålders barnfamiljer dvs alla representerade. Men hundarna har varit ganska lika i sitt beteende. De bästa har varit lydiga och kunnat gå fot med en ägare som varit mkt engagerad i kontaktförsöken men tysta har de inte varit.

Faktum är att jag har bara en positiv erfarenhet och det är en fd stallkompis som hade en hane på 8-10 år som var som en liten egensinnig farbror som gick runt och filosoferade för sig själv i stallet. Enda gången den skällde var när den satt i bilen med öppen lucka och min hund passerade, det är ju rätt normalt.
Så nej, jag har ingen positiv bild av dem IRL. Tyvärr, jag tycker det verkar vara käcka små hundar på pappret men som sagt jag tror inte att jag bara mött alla dåliga ägarexemplar genom åren. Jag tror faktiskt inte att jag vet nån annan ras där jag sett ett så pass gemensamt mönster, möjligen ostimulerade JRT i stadsmiljö men jag tycker de till antalet är färre.
 
@Tiger tok och @_Taggis_ jag har samma erfarenheter som er av DS. Blir alltid lika förvånad när de skrivs om dem som det gör på Buke för det är inte såna DS jag mött. De jag mött har jag uppfattat som skälliga utfallshundar.
 
Jag delar inte alls erfarenheten. Vet att vi diskuterat detta förut på forumet.
Ja absolut kan de skälla på andra hundar/göra utfall. Har själv en skällis som gärna drar igång en av de andra i flocken.
Men, det är enkelt att träna dom eftersom dom faktiskt ofta har will to please och arbetsvilja. Tar jag fram godis eller leksak blir andra hundar luft.

Det är ingen svårmotiverad ras utan tvärt om tycker de ofta mycket om att kampa och alla mina har varit galna i mat- och godisbelöning. Fokus har det aldrig varit problem med, de lär sig fort, är påhittiga och har bra uthållighet. Många DS är ute på tävlingsbanorna och på rasmästerskapen är det oftast många anmälda i de arbetande grenarna. Särskilt rally och agility är poppis.

Sen är det absolut skillnader i de olika färgerna, där jag upplever de vita vara sämst och mest terrierlika medan peppar och salt är mildare. Många ägare är pensionärer som inte har intresse av uppfostra eller träna och skiter i att hunden skäller.
Sedan skulle jag personligen aldrig utvärdera en ras enbart på hur de beter sig på promenader. Dvärgschnauzern är en av de mindre raserna som är mycket utvärderade mentalt, nyligen nådde vi 500 gränsen för BPH och MH har gjorts mycket länge.
Bara det att det finns KORADE individer i rasen tycker jag säger en del. Där ser man också att peppar och salt toppar statistiken.

Jag tycker verkligen inte att dvärgschnauzer är en svår hund. Tvärtom fungerar de flesta fint i både barnfamiljer och hos pensionärer men även hos den aktiva träningsintresserade. De är absolut inte svåra att uppfostra, är inne på min 5:e och enklare valpar är svåra att hitta.

Förstår ärligt talat inte vad ni menar med att hur rasen beskrivs på forumet och att det inte stämmer överens med verkligheten. Mig veterligen har jag aldrig sett någon användare påstå att de inte skäller?
 
Jag delar inte alls erfarenheten. Vet att vi diskuterat detta förut på forumet.
Ja absolut kan de skälla på andra hundar/göra utfall. Har själv en skällis som gärna drar igång en av de andra i flocken.
Men, det är enkelt att träna dom eftersom dom faktiskt ofta har will to please och arbetsvilja. Tar jag fram godis eller leksak blir andra hundar luft.

Det är ingen svårmotiverad ras utan tvärt om tycker de ofta mycket om att kampa och alla mina har varit galna i mat- och godisbelöning. Fokus har det aldrig varit problem med, de lär sig fort, är påhittiga och har bra uthållighet. Många DS är ute på tävlingsbanorna och på rasmästerskapen är det oftast många anmälda i de arbetande grenarna. Särskilt rally och agility är poppis.

Sen är det absolut skillnader i de olika färgerna, där jag upplever de vita vara sämst och mest terrierlika medan peppar och salt är mildare. Många ägare är pensionärer som inte har intresse av uppfostra eller träna och skiter i att hunden skäller.
Sedan skulle jag personligen aldrig utvärdera en ras enbart på hur de beter sig på promenader. Dvärgschnauzern är en av de mindre raserna som är mycket utvärderade mentalt, nyligen nådde vi 500 gränsen för BPH och MH har gjorts mycket länge.
Bara det att det finns KORADE individer i rasen tycker jag säger en del. Där ser man också att peppar och salt toppar statistiken.

Jag tycker verkligen inte att dvärgschnauzer är en svår hund. Tvärtom fungerar de flesta fint i både barnfamiljer och hos pensionärer men även hos den aktiva träningsintresserade. De är absolut inte svåra att uppfostra, är inne på min 5:e och enklare valpar är svåra att hitta.

Förstår ärligt talat inte vad ni menar med att hur rasen beskrivs på forumet och att det inte stämmer överens med verkligheten. Mig veterligen har jag aldrig sett någon användare påstå att de inte skäller?
Jag har ju träffad dig och 2 av dina hundar på tävling för några år sedan och jag blev positivt överraskad att de var så lugna och trevliga.

Det jag blir förvånad över i beskrivningen av dem är att de beskrivs som föriga och samarbetsvilliga. Min uppfattning från de flesta DS jag mött på tävlingar, BK, promenader och andra ställen är att de är egensinniga och skiter i vad deras ägare säger.
 
Jag har ju träffad dig och 2 av dina hundar på tävling för några år sedan och jag blev positivt överraskad att de var så lugna och trevliga.

Det jag blir förvånad över i beskrivningen av dem är att de beskrivs som föriga och samarbetsvilliga. Min uppfattning från de flesta DS jag mött på tävlingar, BK, promenader och andra ställen är att de är egensinniga och skiter i vad deras ägare säger.
Jag vet att det finns linjer där det är mer egensinnighet och soffpotatis-mode. Men tycker att de blir mer och mer ovanliga nu.
De två som du mötte har inget släktskap what so ever. Den ena är från jättebra linjer, hennes mamma är KORAD och har flera arbetstitlar och pappan var en av finlands bästa search and rescue dogs med fint MH. Hon själv är också KORAD och är fortfarande den DS med flest arbetstitlar i Sverige. Hon har även minst en KORAD avkomma. Hon bryr sig inte alls om andra hundar.
Den andra är en import från Ryssland från enbart utställningslinjer men hon har också jättefint fokus, förighet och arbetsvilja även om hon är mer än standard-DS när man tittar på hennes MH. Hon kan även göra utfall om jag inte förekommer henne med rösten eller med godis. Hon bryr sig dock noll om andra hundar på tävling.

Lola som är den yngsta är lite släkt med den första. Hon är ung och skäller och stretar gärna mot andra hundar, där handlar det dock inte om aggression utan om att hon vill fram och hälsa och leka och om brist på träning från min sida.

Min uppfödares hundar skäller aldrig på andra hundar.

Oavsett så är rasen så mycket mer än bara hur de beter sig på promenader, och de är faktiskt (oftast) inte så svårare att träna än någon annan hund av samma typ.
 
Jag delar inte alls erfarenheten. Vet att vi diskuterat detta förut på forumet.
Ja absolut kan de skälla på andra hundar/göra utfall. Har själv en skällis som gärna drar igång en av de andra i flocken.
Men, det är enkelt att träna dom eftersom dom faktiskt ofta har will to please och arbetsvilja. Tar jag fram godis eller leksak blir andra hundar luft.

Det är ingen svårmotiverad ras utan tvärt om tycker de ofta mycket om att kampa och alla mina har varit galna i mat- och godisbelöning. Fokus har det aldrig varit problem med, de lär sig fort, är påhittiga och har bra uthållighet. Många DS är ute på tävlingsbanorna och på rasmästerskapen är det oftast många anmälda i de arbetande grenarna. Särskilt rally och agility är poppis.

Sen är det absolut skillnader i de olika färgerna, där jag upplever de vita vara sämst och mest terrierlika medan peppar och salt är mildare. Många ägare är pensionärer som inte har intresse av uppfostra eller träna och skiter i att hunden skäller.
Sedan skulle jag personligen aldrig utvärdera en ras enbart på hur de beter sig på promenader. Dvärgschnauzern är en av de mindre raserna som är mycket utvärderade mentalt, nyligen nådde vi 500 gränsen för BPH och MH har gjorts mycket länge.
Bara det att det finns KORADE individer i rasen tycker jag säger en del. Där ser man också att peppar och salt toppar statistiken.

Jag tycker verkligen inte att dvärgschnauzer är en svår hund. Tvärtom fungerar de flesta fint i både barnfamiljer och hos pensionärer men även hos den aktiva träningsintresserade. De är absolut inte svåra att uppfostra, är inne på min 5:e och enklare valpar är svåra att hitta.

Förstår ärligt talat inte vad ni menar med att hur rasen beskrivs på forumet och att det inte stämmer överens med verkligheten. Mig veterligen har jag aldrig sett någon användare påstå att de inte skäller?
Jag baserar inte min erfarenhet på hundar jag mött på promenad enbart. Min farmors hund som jag ändå bott ihop med flera veckor var förvisso understimulerad men hade både lätt till bett, skällde för allt och slutade inte förrän långt efter besökaren gått eller vad det nu kan ha varit. Ingen will to please alls på promenader och gjorde fruktansvärda utfall och helt okontaktbar (även efter låååånga promenader med mig där han borde blivit trött fysisk). Enda gången han lugnade ner sig var när han var gammal och överviktig. Han var förövrigt peppar och salt. Min granne har haft både peppar salt och nu en svart, båda extremt skälliga och håller igång länge, spec den svarta gör så extrema utfall att de går omvägar och smyger ut på baksidan av huset. Inte förarbunden på nåt sätt.

Jag förstår att de går bra på tävling med de ägare som lyckas forma energin och jävlar anamman, men min upplevelse är att majoriteten av ägare inte klarar det.
 
Jag baserar inte min erfarenhet på hundar jag mött på promenad enbart. Min farmors hund som jag ändå bott ihop med flera veckor var förvisso understimulerad men hade både lätt till bett, skällde för allt och slutade inte förrän långt efter besökaren gått eller vad det nu kan ha varit. Ingen will to please alls på promenader och gjorde fruktansvärda utfall och helt okontaktbar (även efter låååånga promenader med mig där han borde blivit trött fysisk). Enda gången han lugnade ner sig var när han var gammal och överviktig. Han var förövrigt peppar och salt. Min granne har haft både peppar salt och nu en svart, båda extremt skälliga och håller igång länge, spec den svarta gör så extrema utfall att de går omvägar och smyger ut på baksidan av huset. Inte förarbunden på nåt sätt.

Jag förstår att de går bra på tävling med de ägare som lyckas forma energin och jävlar anamman, men min upplevelse är att majoriteten av ägare inte klarar det.
Det låter som att din farmor hade ett riktigt uselt exemplar, rasen är inte kända bitare. Känner inte igen rasen alls i din beskrivning.
 
En nedklippt Tibbeterrier hade gillat det där. Aldrig ensam, tid i skogen, lite trix. kör en trimmer över den tre- fyra gånger om året så är det ingen pälsvård eller fällande päls alls.
 
Jag gillar ju DS, men är de roliga, egna sas? Mamma älskar ju som sagt terrierhundar, envisa, egna så. (Det är jag som inte tycker att en TERRIERterrier passar så bra... )
Tibbe! Tibbe! Roligaste och intelligentaste hund jag haft. Med råge. Det är inte jätteofta jag rekommenderar dom i rastrådar, men här hade det passat väldigt bra.
 
Jag baserar inte min erfarenhet på hundar jag mött på promenad enbart. Min farmors hund som jag ändå bott ihop med flera veckor var förvisso understimulerad men hade både lätt till bett, skällde för allt och slutade inte förrän långt efter besökaren gått eller vad det nu kan ha varit. Ingen will to please alls på promenader och gjorde fruktansvärda utfall och helt okontaktbar (även efter låååånga promenader med mig där han borde blivit trött fysisk). Enda gången han lugnade ner sig var när han var gammal och överviktig. Han var förövrigt peppar och salt. Min granne har haft både peppar salt och nu en svart, båda extremt skälliga och håller igång länge, spec den svarta gör så extrema utfall att de går omvägar och smyger ut på baksidan av huset. Inte förarbunden på nåt sätt.

Jag förstår att de går bra på tävling med de ägare som lyckas forma energin och jävlar anamman, men min upplevelse är att majoriteten av ägare inte klarar det.
Din granne låter ju mer som en hundägare som misslyckas med hund efter hund än något som för rasen är rastypiskt. Det du beskriver ska inte vara beteende för Dvärgschnauzer.
Sen finns det självklart dåliga uppfödare och dåliga linjer precis som i alla raser (och tyvärr tenderar folk att köpa från samma uppfödare om och om igen) och det finns oengagerade köpare som vsrken gör sin läxa innan köp eller är aktiva med sin hund sen.

Jag har haft många raser och DS är verkligen en enkel hund och det finns gott om bra uppfödare och vettiga linjer. Men för det köper man inte bara från första bästa och nöjer sig sen med promenader och noll uppfostran.
 
Jag har en Sealyhamterrier, pälsen är absolut det värsta, dom flesta rakar ner dom helt om man bara har till sällskap. Det är en mjuk terrier får man väl säga, min jagar inte om det inte springer framför nosen på honom. Han är outtröttlig men har aldrig upplevt det som att han hittar på skit om han är uttråkad vilket är skönt
 
Din granne låter ju mer som en hundägare som misslyckas med hund efter hund än något som för rasen är rastypiskt. Det du beskriver ska inte vara beteende för Dvärgschnauzer.
Sen finns det självklart dåliga uppfödare och dåliga linjer precis som i alla raser (och tyvärr tenderar folk att köpa från samma uppfödare om och om igen) och det finns oengagerade köpare som vsrken gör sin läxa innan köp eller är aktiva med sin hund sen.

Jag har haft många raser och DS är verkligen en enkel hund och det finns gott om bra uppfödare och vettiga linjer. Men för det köper man inte bara från första bästa och nöjer sig sen med promenader och noll uppfostran.
Som jag försökte skriva i mitt första inlägg, och som flera andra hållit med om, så är det inte en ras som verkar vara såpass enkel som det framkommer här på buke. Sedan om det beror på att det finns många dåliga uppfödare eller att rasen inte följer rasstandarden som tänkt vet inte jag. Jag har ju som sagt sett att det finns trevliga häftiga exemplar men majoriteten passar inte in där. Jag har gått kurs med en uppfödare som fick göra mycket färre och enklare uppgifter för att hunden inte klarade situationen. Och då hade hen även flera andra ds och var alltså van med rasen. Det var förövrigt en vardagslydnadskurs, inte så komplicerad nivå mao.

Vet inte vad mer jag kan tillföra denna diskussion riktigt, jag har sagt min åsikt om att rasen verkar splittrad och kanske inte fullt så enkel som de "ska" vara. Och då vill jag ändå påstå att det är en ras jag har en del erfarenhet av. Men det går säkert att få en trevlig hund om man hittar en bra uppfödare och uppfostrar hunden bra, som med alla raser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 485
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 390
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 251
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 410
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp