Livet med vaccinet

Jag planerar inför en sommar 2021 med samma restriktioner som 2020. Tror nämligen att jag kommer stå så långt ner på priolistan att jag inte fått båda sprutorna + två-tre veckor för kroppen att kommit upp i fullt skydd innan semestern. Men när jag har fått mina sprutor och mina riskgruppsvänner med, ojojoj vad jag ska krama dem! Och umgås med folk inomhus igen!
Det där återupptagna umgänget är det stora målet jag ser fram emot i år.

Resa vill jag också göra, men det känns det inte som jag kan ta upp igen i samma stund som jag är färdig med vaccinationen. Jag har nämligen barn i mellanstadie/högstadieålder och de kommer ju inte att vaccineras. Så innan vi kan börja resa igen behöver smittspridningen generellt dämpas. Visst, covid-19 verkar inte slå så hårt i de åldrarna (ta i trä, ta i trä!) men det skulle vara rätt trassligt att stå med en sjuk tonåring nånstans i Europa och inte kunna åka hem.

Apropå resande känns det rätt deppigt att båda barnens rektorer behövt maila och säga "kom ihåg att ni måste hålla barnen hemma 7 dagar efter hemkomst om ni reser utomlands under sportlovet" Vaf-n, kan inte folk ta lite ansvar och hålla sig inom landet, helst hemmavid under sportlovet just i år? :(
 
Betydligt fler, vet jag inte. Enligt FHM är det 4,9 % som har fått minst en dos. Det går ju inte med ljusets hastighet precis.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

2,29% är ca 229 000 personer och 4,9% är ca 490 000 personer. En nästan halv miljon tycker i alla fall jag är både "många" och "betydligt fler". Att det är en stor andel av befolkningen har jag inte skrivit, men även den kommer ju att vara större i vår när folk har börjat planera resor och fester.
 
4-5 v är det på Astras spruta.
Jag har tagit första och vet inte när nästa blir. Trögt.

Som svar på huvudfrågan tycker jag de flesta verkar fatta att de behöver fortsätta leva efter restrektionerna.

Ja, det är väl några veckor det? Nu var det någon som skrev att det har ändrats till 10 veckor och då är det ju lite längre. Själv räknar jag med att inte vara vaccinerad förrän efter sommaren så jag tycker ändå att det är rimligt att tro att vi kommer ha en ganska lång tid där befolkningen är i vaccinerad i olika grad, och det måste vi ju förhålla oss till på något sätt.

Jag hoppas du har rätt i det sista.
 
Jag hoppas verkligen att folk fattar att man inte kan leva som vanligt bara för att man är vaccinerad (tvivlar på det, men...)!
Jag förstår det inte riktigt :)

Om vaccinet är så effektivt som det sägs är ju risken för att bli sjuk väldigt liten och man är bara smittsam om man har symptom? Sen är det snart ett år sedan som tjugo procent av befolkningen var smittade, nu borde väl många fler ha varit smittade och därmed immuna och de kan då inte heller sprida smittan vidare.
 
Jag har en pessimistisk syn på coviden och framtiden. Även efter vaccinet då jag tror att det kommer att mutera till något som kan ta sig förbi vaccinet.

Jag håller med dig.
KL
Jag tror att det bästa hade varit att låta det vara och tänka på var resurser som dessa egentligen behöver läggas på, ja inte är det då ett massivt vacc program för rika i-länder för en smitta som förvisso är smittsam men har en- ännu- låg dödlighet.
 
Ja, det är väl några veckor det? Nu var det någon som skrev att det har ändrats till 10 veckor och då är det ju lite längre. Själv räknar jag med att inte vara vaccinerad förrän efter sommaren så jag tycker ändå att det är rimligt att tro att vi kommer ha en ganska lång tid där befolkningen är i vaccinerad i olika grad, och det måste vi ju förhålla oss till på något sätt.

Jag hoppas du har rätt i det sista.
Eftersom vaccinationen primärt skyddar mot allvarlig sjukdom är det enda sättet att skydda samhället att fortfarande ha restriktionerna tills merparten är vaccinerade. Jag tror det blir helt galet om vaccinerade skulle ha vissa fördelar i samhället, det skulle troligen skapa en del hysteri om att folk vill tränga sig före i kön osv. Med tanke på att pandemilagen ligger till september tror jag att alla de som tror att livet kommer återgå till någon typ av ”före covid” innan dess hoppas i onödan.
 
Eftersom vaccinationen primärt skyddar mot allvarlig sjukdom är det enda sättet att skydda samhället att fortfarande ha restriktionerna tills merparten är vaccinerade. Jag tror det blir helt galet om vaccinerade skulle ha vissa fördelar i samhället, det skulle troligen skapa en del hysteri om att folk vill tränga sig före i kön osv. Med tanke på att pandemilagen ligger till september tror jag att alla de som tror att livet kommer återgå till någon typ av ”före covid” innan dess hoppas i onödan.
Den ligger till september just nu. Det är inte alls omöjligt att det blir en förlängning.
 
Jag tror att många som har vaccinerat sig kommer att börja resa igen och snart där efter kommer vi få en variant som härdat igenom vaccinet och det kommer komma en nyhet: svenskar på semester har insjuknat i covid trots vaccinet efter en "Egyptenresa!" Sen är det i full rullning en smittsammare och dödligare variant.

Jag känner en som jobbar på 1177, enligt henne har de blivit helt nedringda av människor som vill ha sitt vaccin NU. De är otrevliga , gapar, de blir hotade när de säger att de inte kan fixa det. Många av dem ville ha vaccinet för de ska ut och resa.

Kan ingen av de som reser tänka till och känna att det kanske är dags nu- för miljön och smittspridning-så kan det vara bäst att hålla sig hemma.
 
Jag måste få tänka att livet kommer bli som vanligt vad gäller socialt leverne efter att den stora massan är vaccinerad. Men jag har aldrig haft några förväntningar om livet, det har alltid visat sig bli dåligt ändå med en massa besvikelser så att hoppas och förvänta sig nåt positivt öht har aldrig varit till nån nytta. Så inte nog med att allt bara är en transportsträcka fram till döden, så naturligtvis ska man få spendera transportsträckan isolerad från de få man hade i sitt liv. Det är vad jag räknar med, 2021 också precis som alla andra år man har kvar.

När en stor andel är vaccinerad tror jag också att restriktionerna kommer att lätta! Men jag tror att det kommer att ta en stor del av 2021 att komma dit, och då vet vi ju inte ens än om det behövs en tredje spruta eller hur länge effekten består.

Anledningen till att jag startade tråden var att jag förvånas lite över att så många jag hör och läser verkar tro att vi är där väldigt snart, och särskilt att en del verkar tro att man "släpps ut" ur restriktionerna när man är vaccinerad. Men det är hoppfullt att flera i tråden har en mer positiv syn än jag.

Vill lägga till också att tänka på vad man vill göra NÄR detta är över tror jag bara är sunt, man måste få tänka att det en dag blir bättre för att orka! Det jag tar upp är att en del verkar tolka samtiden som att när en enskild person är vaccinerad så blir man fri igen, medan de som är ovaccinerade är kvar i pandemin. Den uppfattningen är lite bekymmersam tycker jag.
 
Jag förstår det inte riktigt :)

Om vaccinet är så effektivt som det sägs är ju risken för att bli sjuk väldigt liten och man är bara smittsam om man har symptom? Sen är det snart ett år sedan som tjugo procent av befolkningen var smittade, nu borde väl många fler ha varit smittade och därmed immuna och de kan då inte heller sprida smittan vidare.

Fast jag tänker att man kan ju fortfarande sprida smittan vidare via kontaktsmitta (heter det väl, alltså om man tar i t ex ett dörrhandtag med virus på och sen skakar hand med någon).

Och bara smittsam med symtom stämmer väl inte vad jag hört?
Vi testar oss regelbundet på jobbet, hade man inte smittat utan symtom hade ju det varit onödigt? Och vid smittspårning räknas väl dem man träffat innan symtom in?

:)
 
Har en känsla av att det inte kommer bli som före corona.

Tror dock att det kommer bli en massa fester och supande första månaderna när restriktionerna släpper och nu barnbom
 
Eftersom vaccinationen primärt skyddar mot allvarlig sjukdom är det enda sättet att skydda samhället att fortfarande ha restriktionerna tills merparten är vaccinerade. Jag tror det blir helt galet om vaccinerade skulle ha vissa fördelar i samhället, det skulle troligen skapa en del hysteri om att folk vill tränga sig före i kön osv. Med tanke på att pandemilagen ligger till september tror jag att alla de som tror att livet kommer återgå till någon typ av ”före covid” innan dess hoppas i onödan.

Du ringar precis in det jag far efter. För restriktionsefterlevnaden och för respekten för prioritetsordning så är det nog bäst om samma restriktioner gäller alla eller ingen. Men det är ju viktigt med en tydlighet om vad som förväntas av en, och det är väl där Sverige inte varit bäst i klassen tidigare. Tror vårt "sunda förnuft" kommer gå väldigt olika bland oss lekmän i att tolka vad "vaccinerad" innebär, mer än vad "risk för att bli sjuk" innebär faktiskt.
 
Jag tror att 2021 kommer bli en fortsättning på 2020 med fortsatta restriktioner, vågor av smitta som går upp och ned i olika delar av landet, sjukvården stretar på och folk fortsätter dö i takt med att vaccineringen går långsamt framåt.

Jag tror inte vi kommer se någon markant skillnad förrän tidigast 2022.
 
Det jag svarade på var att det är fler som har fått 1 spruta än som fått 2, och det är ju ett faktum som jag inte tror behöver ifrågasättas.

Jag ifrågasätter inte, jag nyanserar.

För många av oss yrkesverksamma med många sociala kontakter känns normalt leverne väldigt avlägset.
 
Sedan så är det förstås svårt att tolka vad alla menar med vad de ska göra när de är vaccinerade och veta vilken situation de är i idag. Själv tillhör jag inte riskgrupp, jobbar hemifrån och träffar inga utom de få i min bubbla och när jag handlar. Jag handlar dock mest i fysisk butik och lite mer än "det absolut nödvändigaste" i form av take-away, några klädesplagg, tidsfördriv i form av pussel och böcker, lite byggmaterial, en semla förra veckan och säkert lite mer saker under det år som gått. Har även varit på restaurang 3 gånger på våra födelsedagar samt klippt mig 1 gång. Jag har även ridit 1 g/v under hela 2020.

Så för att förtydliga och möjligen nyansera tolkningen lite av det jag inledde med. Jag lever själv inte helt isolerad nu, och att personer som gör det pga riskgrupp så har jag inga som helst problem med att man kommer att gå till frisör, naprapat, göra något enstaka restaurangbesök eller få gå in i en riktig thebutik och känna doften. Det jag reagerar på är förväntan om att kunna resa, ha och gå på fest, komma tillbaka till kontoret m.m. redan i vår eller senast i sommar, för då ska man ha fått sin spruta. Har även hört de som spekulerar i att det kommer att uppstå "vaccinturism", att folk åker till andra länder och köper sin spruta själv om det tar för lång tid i Sverige, eller att det kommer erbjudanden av typen "1 vecka i [insert varmt och fattigare land], 2 sprutor innan ingår". Det senare har svårt att tänka mig kommer hända (eller hoppas inte i alla fall...) men who knows...
 
2,29% är ca 229 000 personer och 4,9% är ca 490 000 personer. En nästan halv miljon tycker i alla fall jag är både "många" och "betydligt fler". Att det är en stor andel av befolkningen har jag inte skrivit, men även den kommer ju att vara större i vår när folk har börjat planera resor och fester.
Personerna är samma. Det är alltså TOTALT 4,9%, inte 2,29 plus 4,9%. Sedan får du ju såklart tycka att det är många om du vill, men som (förmodligen) fullt frisk 50-plus-person ser jag det som VÄLDIGT avlägset att jag ska få min spruta....
 
Jag ifrågasätter inte, jag nyanserar.

För många av oss yrkesverksamma med många sociala kontakter känns normalt leverne väldigt avlägset.


Ok, då förstår jag. Vill då förtydliga att det jag menade att jag reagerar på är inte att folk uttrycker att vi alla kommer att kunna leva som vanligt inom kort, för att så många är vaccinerade nu. Utan att DE kommer att kunna leva som vanligt eftersom DE snart kommer att vara vaccinerade. Tror att det jag skrev om att många nu har börjat vaccineras, och att fler snart kommer att bli, har misstolkats lite.
 
Personerna är samma. Det är alltså TOTALT 4,9%, inte 2,29 plus 4,9%. Sedan får du ju såklart tycka att det är många om du vill, men som (förmodligen) fullt frisk 50-plus-person ser jag det som VÄLDIGT avlägset att jag ska få min spruta....

Ja det fattar jag. Jag tycker fortfarande att 490 000 enskilda personer är många människor. Om du tycker att det inte är många så får du såklart tycka det, det här är inte en tråd för att debattera hur många "många" är.

Jag förtydligade i ett annat inlägg nyss att min avsikt med tråden inte är att påstå att det ÄR många som blivit vaccinerade och att vi snart alla kommer att leva som vanligt, utan att jag undrar över den uppfattning jag märker att en del verkar tänka att DE när DE är vaccinerade kommer att kunna leva som vanligt och att när allt fler blir vaccinerade så kommer allt fler att kunna leva som vanligt. Jag känner åtminstone ett tiotal som fått minst en spruta och som lagt upp det på Facebook. Jag ser bland de svar de får, att många reagerar på att någon de känner fått en spruta och att det innebär att det nog snart är deras tur vilket de längtar efter eftersom de sedan kan leva som vanligt. Hör även flera som resonerar så bland kollegorna. En fick Ågren i veckan över en resa bokad i maj, hur hen ska få tag på åtminstone en spruta innan dess nu när det går långsammare än planerat.
 
Fast jag tänker att man kan ju fortfarande sprida smittan vidare via kontaktsmitta (heter det väl, alltså om man tar i t ex ett dörrhandtag med virus på och sen skakar hand med någon).

Och bara smittsam med symtom stämmer väl inte vad jag hört?
Vi testar oss regelbundet på jobbet, hade man inte smittat utan symtom hade ju det varit onödigt? Och vid smittspårning räknas väl dem man träffat innan symtom in?

:)
Jag har inte följt rapporteringen under de senaste månaderna men FHM har väl varit väldigt tydliga med att man smittar inte innan man får symptom?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 205
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp