Livet med vaccinet

Ja, det är väl några veckor det? Nu var det någon som skrev att det har ändrats till 10 veckor och då är det ju lite längre. Själv räknar jag med att inte vara vaccinerad förrän efter sommaren så jag tycker ändå att det är rimligt att tro att vi kommer ha en ganska lång tid där befolkningen är i vaccinerad i olika grad, och det måste vi ju förhålla oss till på något sätt.

Jag hoppas du har rätt i det sista.
Det var ett förtydligande bara hur många veckor ifall någon skulle undra.
 
Jag har inte följt rapporteringen under de senaste månaderna men FHM har väl varit väldigt tydliga med att man smittar inte innan man får symptom?
Ja, smitta kan spridas både från personer med och utan symtom. Utifrån den erfarenhet som finns just nu, av covid-19 och andra liknande sjukdomar, är bedömningen att smittspridningen från personer utan symtom står för en liten andel i jämförelse med smittspridningen från personer med symtom.
1613817049320.png

www.folkhalsomyndigheten.se › fra...

Frågor och svar om covid-19 (coronavirus) — Folkhälsomyndigheten

 
Jag räknar absolut inte med att få vaccin förrän efter sommaren. Kanske inte ens innan 2021 är slut. Känns ganska naivt att tro att alla skulle vara vaccinerade till sommaren, med tanke på hur långsamt vaccineringen gått hittills.
Vi kommer spendera sommarsemestern i sverige och räknar inte med att kunna resa förrän absolut tidigast 2022.

Svårt att resa är det dessutom oavsett vaccin eller inte. Hitills har jag inte sett något land som släpper in folk hur som helst. Det är fortfarande karantänkrav, krav på negativt covid-test, intyg osv oavsett vaccin eller ej.
 
Vaccinet mot coviden är här, och vi brister ut i ett halleluja. Många har redan fått sin första eller t o m andra spruta, och ännu fler väntar på att också få. Det pratas om att "snart kan jag leva som vanligt igen, snart kan jag gå på restaurang och resa igen."

Hur tänker ni kring hur vi kommer att leva under 2021? Kommer vi ha ett A-lag (de som är fullt vaccinerade), ett B-lag (de som vill men inte kunnat vaccinera sig) och ett c-lag (de som inte vill vaccinera sig)?

Kommer det stå inbjudningskorten till sommarens bröllop att ni som är vaccinerade är välkomna på plats, ni andra är välkomna att delta digitalt?

Hur ska man som ovaccinerad veta i trängseln i kollektivtrafiken om det är folk som är vaccinerade som har börjat åka igen, eller om de man står bredvid inte heller är vaccinerade?

Det känns som en rätt vanlig förväntan att vi kommer att återgå till "vanligt" liv i den ordning vi blir vaccinerade, och i viss mån är det ju rimligt att de som inte är i riskgrupp och inte har ett samhällsviktigt jobb får vänta till sist. Men jag tror också att om alla som vaccinerats börjar leva "som vanligt", om med ett pass som gör det möjligt att resa så kommer många göra allt de kan för att komma före i kön. Och även när många av de som rör sig utr är vaccinerade så minskar avståndet mellan de ovaccinerade när trängseln ökar.

Hur tänker ni?
För min egen del så är jag medveten om att bromsmedicinen jag står på ger 2-3 gånger högre risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp (men räknas inte som riskgrupp ändå) och att eftersom att den sänker immunförsvaret så kommer skyddet av vaccinet minska, är det för nära en infusion kan det hända att det inte ger effekt alls (helst ska det ske 6-10 mån efter senaste droppet, men man kan testa runt 3). Vidare så finns det visst stöd för att man inte utvecklar antikroppar om man haft covid-19 etc. så jag får nog leva med att leva försiktigt under en lång tid, även efter jag vaccinerats.
 
Vaccinet mot coviden är här, och vi brister ut i ett halleluja. Många har redan fått sin första eller t o m andra spruta, och ännu fler väntar på att också få. Det pratas om att "snart kan jag leva som vanligt igen, snart kan jag gå på restaurang och resa igen."

Hur tänker ni kring hur vi kommer att leva under 2021? Kommer vi ha ett A-lag (de som är fullt vaccinerade), ett B-lag (de som vill men inte kunnat vaccinera sig) och ett c-lag (de som inte vill vaccinera sig)?

Kommer det stå inbjudningskorten till sommarens bröllop att ni som är vaccinerade är välkomna på plats, ni andra är välkomna att delta digitalt?

Hur ska man som ovaccinerad veta i trängseln i kollektivtrafiken om det är folk som är vaccinerade som har börjat åka igen, eller om de man står bredvid inte heller är vaccinerade?

Det känns som en rätt vanlig förväntan att vi kommer att återgå till "vanligt" liv i den ordning vi blir vaccinerade, och i viss mån är det ju rimligt att de som inte är i riskgrupp och inte har ett samhällsviktigt jobb får vänta till sist. Men jag tror också att om alla som vaccinerats börjar leva "som vanligt", om med ett pass som gör det möjligt att resa så kommer många göra allt de kan för att komma före i kön. Och även när många av de som rör sig utr är vaccinerade så minskar avståndet mellan de ovaccinerade när trängseln ökar.

Hur tänker ni?
Jag tror att 2021 i mångt och mycket kommer att bli som 2020, åtminstone vad gäller flera stora grejer. Jag räknar till exempel inte med att gå tillbaka till kontoret, gå på fest, gå på någon slags konsert eller större evenemang, åka kollektivt eller resa fritt under det här året.

Vad jag däremot hoppas på är att någon gång inom det närmsta halvåret kunna bjuda in min bästa kompis på ett glas vin hemma hos oss, gå in i en affär som säljer något annat än mat, gå till frisören, äta middag på restaurang, gå till min fysioterapeut, och resa inom landets gränser. Jag bor i Skottland, där vi ju varit i lockdown under större delen av det senaste året, och allt sådant är stängt. Men nu har ca 35% av befolkningen fått sin första spruta, så jag är försiktigt optimistisk och hoppas att vi kan börja kicka igång ekonomin lite mer framåt sommaren eller så. Det behövs verkligen, på alla möjliga sätt och vis. Men att vi skulle gå från lockdown till inga restriktioner alls, som många verkar tro, är naturligtvis helt orealistiskt.

Det beror ju mycket på utgångsläget, som flera varit inne på här i tråden. Har man, som min svärmor, varit väldigt rädd och ängslig och i princip isolerat sig från omvärlden det senaste året blir det ju en enorm skillnad när man som hon nu fått sitt vaccin och kan börja leva lite mer igen. Detsamma gäller alla länder som kört med lockdown som strategi, här kommer även de minsta ändringar i rätt riktning att kännas ganska stora eftersom vi varit så extremt begränsade under det senaste året. Då är det lätt att känna att ett vaccin innebär att man får sitt liv tillbaka, även om det fortfarande är ganska långt ifrån det livet man hade 2019.
 
Jag har inte följt rapporteringen under de senaste månaderna men FHM har väl varit väldigt tydliga med att man smittar inte innan man får symptom?

Ja, smitta kan spridas både från personer med och utan symtom. Utifrån den erfarenhet som finns just nu, av covid-19 och andra liknande sjukdomar, är bedömningen att smittspridningen från personer utan symtom står för en liten andel i jämförelse med smittspridningen från personer med symtom.
Visa bifogad fil 65078
www.folkhalsomyndigheten.se › fra...

Frågor och svar om covid-19 (coronavirus) — Folkhälsomyndigheten

nullo-modosvarade så bra. :)
 
@nullo-modo @strawberrysylt Men det borde åtminstone betyda att risken för att någon som är vaccinerad eller som har varit smittad sprider smittan vidare är låg, inte noll men väldigt liten.

Det beror ju på vad risken i sig är för att smittas av en person med symptom, det citatet säger är ju bara att det jämförelsevis större risk att smittas av en person med symptom än en utan, och det är väl rimligtvis förväntat. Men om det är en stor risk att smittas om man är nära en person med symptom så kan det ju vara en liten - utan att vara väldigt liten - risk att smittas av en person utan symptom, och ändå stämma med citatet.
 
För min egen del så är jag medveten om att bromsmedicinen jag står på ger 2-3 gånger högre risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp (men räknas inte som riskgrupp ändå) och att eftersom att den sänker immunförsvaret så kommer skyddet av vaccinet minska, är det för nära en infusion kan det hända att det inte ger effekt alls (helst ska det ske 6-10 mån efter senaste droppet, men man kan testa runt 3). Vidare så finns det visst stöd för att man inte utvecklar antikroppar om man haft covid-19 etc. så jag får nog leva med att leva försiktigt under en lång tid, även efter jag vaccinerats.

Det är just för att det finns människor i din sits som gör att det är så otroligt viktigt att alla vaccinerar sig. Jag hoppas att folk inser det!
 
Det beror ju på vad risken i sig är för att smittas av en person med symptom, det citatet säger är ju bara att det jämförelsevis större risk att smittas av en person med symptom än en utan, och det är väl rimligtvis förväntat. Men om det är en stor risk att smittas om man är nära en person med symptom så kan det ju vara en liten - utan att vara väldigt liten - risk att smittas av en person utan symptom, och ändå stämma med citatet.
Men om vi hoppar över semantiken, lite eller väldigt liten är bara en gradskillnad, så borde väl en vaccinerad eller tidigare smittad och immun person inte behöva omfattas av restriktioner alls i samma grad? Det låter rimligt tycker jag.
 
Men om vi hoppar över semantiken, lite eller väldigt liten är bara en gradskillnad, så borde väl en vaccinerad eller tidigare smittad och immun person inte behöva omfattas av restriktioner alls i samma grad? Det låter rimligt tycker jag.
Jag bor nära en stor arbetsplats med mycket smittspridning. De har hårdare restriktioner för de som jobbar där, men de som varit sjuka slipper de hårdare restriktionerna.
 
Men om vi hoppar över semantiken, lite eller väldigt liten är bara en gradskillnad, så borde väl en vaccinerad eller tidigare smittad och immun person inte behöva omfattas av restriktioner alls i samma grad? Det låter rimligt tycker jag.

Vaccinerna har en säkerställd effekt. Det har inte ”tidigare smittad”.

Jag tycker inte det låter rimligt förrän den dag vi har en nästan färdigställd vaccination.
 
Vaccinerna har en säkerställd effekt. Det har inte ”tidigare smittad”.

Jag tycker inte det låter rimligt förrän den dag vi har en nästan färdigställd vaccination.
"Säkerställd effekt" det låter som en politiker som inte har en aning om vad denne pratar om. Det du skriver är väldigt underligt, risken för att smittas en andra gång är undersökt i långt högre grad än vaccinstudierna. Var har du fått den uppgiften ifrån att det är tvärtom?
 
"Säkerställd effekt" det låter som en politiker som inte har en aning om vad denne pratar om. Det du skriver är väldigt underligt, risken för att smittas en andra gång är undersökt i långt högre grad än vaccinstudierna. Var har du fått den uppgiften ifrån att det är tvärtom?

Med säkerställd menas väl kontrollerade studier där man har kontrollgrupper. Kan du hänvisa till någon studie om återsmitta som skulle ge underlag för ett beslut om att de med konstaterat pcr ska betraktas som ”vaccinerade”?

Vilka tänker du ska ingå? Vaccinationen är en tydlig definition , att ha varit smittad kan ha betydligt fler.
 
Med säkerställd menas väl kontrollerade studier där man har kontrollgrupper. Kan du hänvisa till någon studie om återsmitta som skulle ge underlag för ett beslut om att de med konstaterat pcr ska betraktas som ”vaccinerade”?
Nej, det är inte vad säkerställd betyder, du har missuppfattat betydelsen av ordet. Jag tror du också inte vet vad man kontrollerat i vaccinstudierna.
 
Nej, det är inte vad säkerställd betyder, du har missuppfattat betydelsen av ordet. Jag tror du också inte vet vad man kontrollerat i vaccinstudierna.
Jag kan inte mer än förklara, på fråga, vad jag menade med mitt inlägg. Jag har läst om flera vaccinstudier både vad gäller sjukdomsskydd och smittskydd, men inte studier i sin helhet.

Jag använder gärna ordet säkerställd i meningen att man har använt väl beprövade metoder med ett tydligt resultat, jämfört med vad jag betraktar som mer svårtolkade studier och metoder.

Och min slutsats är att det inte är rimligt att betrakta tidigare smitta som grund för att betraktas som ”vaccinerad” i restriktionsmening.
 
Såå många är inte vaccinerade än och de flesta som är det är såna som inte rör sig i samhället ändå (de riktigt gamla på äldreboendena är inte de som går ut och festar och på restaurang mest). Jag vet en som vaccinerat sig och hen jobbar inom akutvården.

Men jo, det kommer bli en uppdelning så småningom mellan de som är vaccinerade och de som inte är det. När "vaccinpassen" blir verklighet, vilket jag tror att de kommer bli då de är de enklaste sättet att rädda ekonomin på, så kommer det vara skillnad. Jag tycker att det är bra att det markeras tydligt att vaccinerar du dig inte så kan du inte räkna med att få tillgång till platser med stora folksamlingar. Allt annat hade varit orimligt i en pandemi som gjort att hela världen stannat upp, många dött, miljoner tvingats in i fattigdom och så vidare. Så klart tycker jag att de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig ska få dispens. MEN, de som bara inte vill, de ska inte få förstöra för alla andra och fortsätta sprida smittan genom att få tillgång till konserter, restaurangbesök osv. Hårt ja. Men jag vill inte fortsätta leva i en pandemi längre än nödvändigt!
Men alla som vill vaccinera sig men inte får pga att vi är tio miljoner i kön (eller 9,8 då eftersom alla inte vill)

Dessutom hör många av dem som måste åka till jobbet varken till de som får vaccin som riskgrupp eller kan köpa/mygla/"uppoffra sig" till vaccin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 026
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp