Livet med vaccinet

Men alla som vill vaccinera sig men inte får pga att vi är tio miljoner i kön (eller 9,8 då eftersom alla inte vill)

Dessutom hör många av dem som måste åka till jobbet varken till de som får vaccin som riskgrupp eller kan köpa/mygla/"uppoffra sig" till vaccin.

Tough luck liksom. Det är en pandemi, inte en lågstadieklass där allt måste vara rättvist. Jag kommer själv hamna i stort sett sist i kön men kommer tacka ja till vaccin så fort jag erbjuds.
 
Tough luck liksom. Det är en pandemi, inte en lågstadieklass där allt måste vara rättvist. Jag kommer själv hamna i stort sett sist i kön men kommer tacka ja till vaccin så fort jag erbjuds.
Jag kommer också att tacka ja - men om man nu öppnar samhället för dem som vaccinerat sig ökar man risken för en huggsexa. Plus risken att de vaccinerade smittar ned de som inte fått vaccin ännu.

Vill man att folk lugnt ska vänta på sin tur måste man se till att det finns någon form av rättvisa eller åtminstone logik. Detta i synnerhet som man kan bli återsmittad av sjukdomen - vilket gör det troligt att vaccinationen inte gäller för all framtid utan att det kommer att bli som med influensavaccinet. Skyddar vaccinet t.ex. nio månader - ett år är risken stor att de måste börja om med de redan vaccinerade innan alla fått vaccin. Redan nu har det varit ganska mycket oreda och vaccinationer som inte skett enligt prioriteringsordningen.

Dessutom om folk tror att samhället ska öppna upp för vaccinerade och de ska kunna gå på krogen etc som vanligt - då måste ju även taxichaufförer, servitörer etc vara vaccinerade. Eller ska vi se servicepersonal som förbrukningsvara?
 
för att bli sjuk väldigt liten och man är bara smittsam om man har symptom?

@nullo-modo @strawberrysylt Men det borde åtminstone betyda att risken för att någon som är vaccinerad eller som har varit smittad sprider smittan vidare är låg, inte noll men väldigt liten.

Det finns flera studier pa att risken att nagon som ar asymptomatisk sprider smittan i mindre grad, men de sprider den. Korea har ett par studier som visar att ungefar 30% av de smittade har fatt den fran asymptomatic smittspridare. Har i USA sa Fauchi att det var ungefar 40% av smittspridningen. Det finns flera studier pa det hela som jag inte ids titta upp da jag inte ar interesserad av vem som sprider ... det viktiga ar att vi alla hjalps at att halla ner spridninigen av smittan.

Har i USA sa just Fauchi och Biden att vi KANSKE ar tillbaka till det "normala" vid nasta jul ... "eller sa".

Vad det innebar for mig personligen att fa min andra spruta nasta vecka ar att jag ett par veckor senare kan ga till frissan och klippa mig, att jag kan ga och fa den dar massagen jag ar i sa stort behov av, att jag kan ga ut och ata pa restaurang.
Har i Oregon ar det ett mask mandat, sa alla har mask ute "publicly" och kommer att fortsatta ha det tills Fauchi och CDC sager att vi inte behover det langre.
 
Jag kommer också att tacka ja - men om man nu öppnar samhället för dem som vaccinerat sig ökar man risken för en huggsexa. Plus risken att de vaccinerade smittar ned de som inte fått vaccin ännu.

Vill man att folk lugnt ska vänta på sin tur måste man se till att det finns någon form av rättvisa eller åtminstone logik. Detta i synnerhet som man kan bli återsmittad av sjukdomen - vilket gör det troligt att vaccinationen inte gäller för all framtid utan att det kommer att bli som med influensavaccinet. Skyddar vaccinet t.ex. nio månader - ett år är risken stor att de måste börja om med de redan vaccinerade innan alla fått vaccin. Redan nu har det varit ganska mycket oreda och vaccinationer som inte skett enligt prioriteringsordningen.

Dessutom om folk tror att samhället ska öppna upp för vaccinerade och de ska kunna gå på krogen etc som vanligt - då måste ju även taxichaufförer, servitörer etc vara vaccinerade. Eller ska vi se servicepersonal som förbrukningsvara?

Jag säger inte att vi ska öppna direkt. Självklart ska man vänta tills samhället har kommit till den rätta punkten för ett öppnande. Jag menar bara att vi inte kan förvänta oss eller kräva att allt ska vara 100% rättvist hela tiden i pandemin. En del människor (på FB osv) låter som lågstadieungar som kräver 100% rättvisa alltid. Nej, samhället är inte rättvist. Det är inte rättvist att jag kan jobba hemma obehindrat på heltid medan andra inte kan göra överhuvudtaget. Det är inte rättvist att en del drabbas hårdare än andra. Men sånt är livet. Jag önskar att fler hade insett att alla gör så gott de kan och att ingen (varken politiker eller FHM) gör något för jävlas med folk. Sen finns det alltid idioter. Men jag tror fullt och fast på att de allra flesta gör sitt bästa med folks och samhällets bästa i tanken.

När vaccinationspasset införs så kommer det inte heller vara 100% rättvist. Nä, det är inte rättvist att de inte väljer bort vaccinet (av andra skäl än medicinska) ska stängas ute. Men jag tror att det tyvärr är nödvändigt för att få samhället att fungera normalt igen.
 
Jag säger inte att vi ska öppna direkt. Självklart ska man vänta tills samhället har kommit till den rätta punkten för ett öppnande. Jag menar bara att vi inte kan förvänta oss eller kräva att allt ska vara 100% rättvist hela tiden i pandemin. En del människor (på FB osv) låter som lågstadieungar som kräver 100% rättvisa alltid. Nej, samhället är inte rättvist. Det är inte rättvist att jag kan jobba hemma obehindrat på heltid medan andra inte kan göra överhuvudtaget. Det är inte rättvist att en del drabbas hårdare än andra. Men sånt är livet. Jag önskar att fler hade insett att alla gör så gott de kan och att ingen (varken politiker eller FHM) gör något för jävlas med folk. Sen finns det alltid idioter. Men jag tror fullt och fast på att de allra flesta gör sitt bästa med folks och samhällets bästa i tanken.

När vaccinationspasset införs så kommer det inte heller vara 100% rättvist. Nä, det är inte rättvist att de inte väljer bort vaccinet (av andra skäl än medicinska) ska stängas ute. Men jag tror att det tyvärr är nödvändigt för att få samhället att fungera normalt igen.
Grejen är att om det fungerar som tänkt - då måste inte alla vaccinera sig. Då blir det som med t.ex. mässlingsvaccinet. Har tillräckligt många vaccinerat sig så finns det få som kan smitta de som inte kan vaccinera sig.

Drakoniska åtgärder och straff mot ovaccinerade kan man möjligtvis tänka sig när/om människor haft en möjlighet att välja: Det är redan nu hysteriskt och medierna rapporterar om människor som tränger sig i kön. Det är en hysteri som det är onödigt att spä på. Det är också onödigt att skapa ett incitament bland resursstarka grupper i god hälsa att vaccinera sig för att kunna delta i fritidsaktiviteter och resa i en situation där vaccinet inte räcker till dem vars liv det skulle kunna rädda (och till dem som ovaccinerade löper hög risk att hamna på IVA med allt vad det kostar).
 
Grejen är att om det fungerar som tänkt - då måste inte alla vaccinera sig. Då blir det som med t.ex. mässlingsvaccinet. Har tillräckligt många vaccinerat sig så finns det få som kan smitta de som inte kan vaccinera sig.

Drakoniska åtgärder och straff mot ovaccinerade kan man möjligtvis tänka sig när/om människor haft en möjlighet att välja: Det är redan nu hysteriskt och medierna rapporterar om människor som tränger sig i kön. Det är en hysteri som det är onödigt att spä på. Det är också onödigt att skapa ett incitament bland resursstarka grupper i god hälsa att vaccinera sig för att kunna delta i fritidsaktiviteter och resa i en situation där vaccinet inte räcker till dem vars liv det skulle kunna rädda (och till dem som ovaccinerade löper hög risk att hamna på IVA med allt vad det kostar).

Ja, MEN om tillräckligt många som skulle kunna vaccinera sig inte gör det då skyddas inte de som inte kan vaccinera sig.

Återigen, jag säger inte att man öppna upp NU. Läs vad jag skriver.
 
Jag säger inte att vi ska öppna direkt. Självklart ska man vänta tills samhället har kommit till den rätta punkten för ett öppnande. Jag menar bara att vi inte kan förvänta oss eller kräva att allt ska vara 100% rättvist hela tiden i pandemin. En del människor (på FB osv) låter som lågstadieungar som kräver 100% rättvisa alltid. Nej, samhället är inte rättvist. Det är inte rättvist att jag kan jobba hemma obehindrat på heltid medan andra inte kan göra överhuvudtaget. Det är inte rättvist att en del drabbas hårdare än andra. Men sånt är livet. Jag önskar att fler hade insett att alla gör så gott de kan och att ingen (varken politiker eller FHM) gör något för jävlas med folk. Sen finns det alltid idioter. Men jag tror fullt och fast på att de allra flesta gör sitt bästa med folks och samhällets bästa i tanken.

När vaccinationspasset införs så kommer det inte heller vara 100% rättvist. Nä, det är inte rättvist att de inte väljer bort vaccinet (av andra skäl än medicinska) ska stängas ute. Men jag tror att det tyvärr är nödvändigt för att få samhället att fungera normalt igen.
Jag tycker din inställning är både provocerande och egoistisk. Servicepersonal måste ha fått en chans att bli vaccinerade innan det är rimligt att ta bort merparten av restriktionerna. Ingen vill leva i en pandemi längre än nödvändigt, men nu ser världen ut såhär och då får man vackert anpassa sig. Som vaccinerad kan man fortfarande bli sjuk och smitta, men risken att bli allvarligt sjuk och dö sjunker drastiskt. Det handlar inte om att det ska vara rättvist, det handlar om att vara rädd om människor.
 
Jag tycker din inställning är både provocerande och egoistisk. Servicepersonal måste ha fått en chans att bli vaccinerade innan det är rimligt att ta bort merparten av restriktionerna. Ingen vill leva i en pandemi längre än nödvändigt, men nu ser världen ut såhär och då får man vackert anpassa sig. Som vaccinerad kan man fortfarande bli sjuk och smitta, men risken att bli allvarligt sjuk och dö sjunker drastiskt. Det handlar inte om att det ska vara rättvist, det handlar om att vara rädd om människor.

Återigen, jag har INTE sagt att det ska öppnas upp nu. Har alla förstått det nu???

Men när det öppnas upp tycker jag att de som valt att inte vaccinera sig ska få leva med vissa restriktioner.
 
Jag räknar absolut inte med att få vaccin förrän efter sommaren. Kanske inte ens innan 2021 är slut. Känns ganska naivt att tro att alla skulle vara vaccinerade till sommaren, med tanke på hur långsamt vaccineringen gått hittills.
Vi kommer spendera sommarsemestern i sverige och räknar inte med att kunna resa förrän absolut tidigast 2022.

Svårt att resa är det dessutom oavsett vaccin eller inte. Hitills har jag inte sett något land som släpper in folk hur som helst. Det är fortfarande karantänkrav, krav på negativt covid-test, intyg osv oavsett vaccin eller ej.
Hastigheten på vaccineringen är begränsad av tillgången på vaccin. Okej om du tror att leveranserna blir fördröjda, men vaccinationstakten är inte problemet i dagsläget. Du kan liksom inte bedöma den utifrån brist på vaccin, att injicera saltlösning för att snabba på hjälper inte någon ;)
 
Men alla som vill vaccinera sig men inte får pga att vi är tio miljoner i kön (eller 9,8 då eftersom alla inte vill)

Dessutom hör många av dem som måste åka till jobbet varken till de som får vaccin som riskgrupp eller kan köpa/mygla/"uppoffra sig" till vaccin.
Inte får är väl till att ta i, får inte än men troligen inom några månader eller i värsta fall ett halvår är väl rimligare antagande.

Vaccinleveranserna ökar för var vecka.
 
Återigen, jag har INTE sagt att det ska öppnas upp nu. Har alla förstått det nu???

Men när det öppnas upp tycker jag att de som valt att inte vaccinera sig ska få leva med vissa restriktioner.
Jag tycker inte att någon ska behöva leva med restriktioner, däremot kan det bli så i praktiken, inget vaccin och man är inte välkommen i ett land, på en konsert eller på ett flyg för att arrangören/landet vill öka säkerheten. Det finns redan idag länder som kräver viss vaccination för att man ska få komma in.
 
Jag tvivlar men hoppas
Vad tvivlar du på, att vi inte får vaccinerna som vi ska eller att vi inte kan göra om vad vi gjorde i samband med svininfluensan och massvaccinera? Kommuner och regioner står bildligt talat och hoppar för att de inte får vaccinleveranser som förväntat. Dock har volymerna skruvats upp hela tiden. Nästa vecka kommer 211 770 och veckan därpå 330 560 doser.
 
Jag kommer också att tacka ja - men om man nu öppnar samhället för dem som vaccinerat sig ökar man risken för en huggsexa. Plus risken att de vaccinerade smittar ned de som inte fått vaccin ännu.
Man vet inte säkert hur pass stor risk att man smittar när man är vaccinerad, men all erfarenhet tyder på att risken minskar betydligt. Man har bara inte undersökt det. Risken att bli smittad av en ovaccinerad (som inte haft corona) lär vara större.
 
Jag tycker din inställning är både provocerande och egoistisk. Servicepersonal måste ha fått en chans att bli vaccinerade innan det är rimligt att ta bort merparten av restriktionerna. Ingen vill leva i en pandemi längre än nödvändigt, men nu ser världen ut såhär och då får man vackert anpassa sig. Som vaccinerad kan man fortfarande bli sjuk och smitta, men risken att bli allvarligt sjuk och dö sjunker drastiskt. Det handlar inte om att det ska vara rättvist, det handlar om att vara rädd om människor.
Risken för att bli sjuk sjunker drastiskt om du är vaccinerad och troligen då risken att du för smittan vidare.
 
Risken för att bli sjuk sjunker drastiskt om du är vaccinerad och troligen då risken att du för smittan vidare.
Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.

1)Vi tror att risken att smitta blir mycket mindre när man vaccinerat sig - men de säger att vaccinet inte gör att du inte blir sjuk, men du kan räkna med att du blir mindre sjuk. Sannolik mindre risk att smitta + troligtvis större risk att du inte håller dig hemma om du skulle bli smittad eftersom du inte blir jättesjuk = osäkert hur mycket mindre risk en vaccinerad person egentligen utgör (tar vi med risken för att vaccinet inte tar mutationer blir det ännu mer komplicerat).

2) Inlägget jag reagerade på handlade om att vaccinerade skulle få ett vaccinpass och släppas ut i samhället. Mina invändningar mot det var:
  • Folk väntar på att bli vaccinerade. Om de upplever en för stor orättvisa/brist på logik minskar deras vilja att göra det under ordnade former.
  • Redan nu ser vi människor utnyttja mer eller mindre etiska kryphål för att vaccineras trots att de inte hör till de grupper som ska prioriteras i detta skede. Det är onödigt att öka incitamenten för människor att gå förbi kön för att kunna roa sig - inte i en situation där man inte har nog med vaccin för att skydda de som har hög risk att dö eller hamna på IVA.
  • Det som människor önskar att göra är att resa, äta ute, gå på konsert etc. vilket kräver en del personal (särskilt om folk vill dricka alkohol och därmed åka kommunalt eller ta taxi). De kommer således i kontakt med en massa människor som då också måste vara vaccinerade (eller utsättas för den förhoppningsvis minskade risken att smittas). Många av restriktionerna handlar om att skydda de som arbetar. De kan ju dessutom inte heller se vem av dem som trängs på ICA som är vaccinerade eller inte.
Du får gärna länka till bra källor som med stor säkerhet säger att risken att smittas av en vaccinerad är obefintlig/ingen. Är den bara "mindre" ser åtminstone jag inga skäl att släppa vaccinerade mer fria innan en större del av befolkningen vaccinerats.
 
Hastigheten på vaccineringen är begränsad av tillgången på vaccin. Okej om du tror att leveranserna blir fördröjda, men vaccinationstakten är inte problemet i dagsläget. Du kan liksom inte bedöma den utifrån brist på vaccin, att injicera saltlösning för att snabba på hjälper inte någon ;)
Ja? För lite vaccin har beställts och för lite vaccin levereras, vilket betyder att hastigheten på vaccineringen drabbas och därför tvivlar jag starkt på att majoriteten av Sveriges befolkning kommer vara vaccinerade inom 3 månader (=innan sommaren), för att det helt plötsligt skulle komma en enorm jätteleverans av vaccin till sverige den närmaste tiden verkar inte särskilt sannolikt.
Sen fattar jag inte alls var någonstans i mitt inlägg jag överhuvudtaget skrivit något om att injicera saltlösning? O_o Dessutom heter det koksaltlösning och inte saltlösning.
 
Ja? För lite vaccin har beställts och för lite vaccin levereras, vilket betyder att hastigheten på vaccineringen drabbas och därför tvivlar jag starkt på att majoriteten av Sveriges befolkning kommer vara vaccinerade inom 3 månader (=innan sommaren), för att det helt plötsligt skulle komma en enorm jätteleverans av vaccin till sverige den närmaste tiden verkar inte särskilt sannolikt.
Sen fattar jag inte alls var någonstans i mitt inlägg jag överhuvudtaget skrivit något om att injicera saltlösning? O_o Dessutom heter det koksaltlösning och inte saltlösning.
Det finns väl avtal som med råge täcker behovet för hela befolkningen?

Problemet är att det inte tillverkas nog. Av rätt naturliga skäl eftersom det inte går att bygga upp hur enorm produktionskapacitet som helst över en natt. Att leveranserna kommer öka kraftigt finns det knappast någon tvekan om. Frågan är bara om det blir tillräckligt mycket och tillräckligt snart.

Målet man pratar om är till midsommar = 4 månader. Även om inte precis alla blir klara till dess, lär det vara en mycket stor del.
 
Ja? För lite vaccin har beställts och för lite vaccin levereras, vilket betyder att hastigheten på vaccineringen drabbas och därför tvivlar jag starkt på att majoriteten av Sveriges befolkning kommer vara vaccinerade inom 3 månader (=innan sommaren), för att det helt plötsligt skulle komma en enorm jätteleverans av vaccin till sverige den närmaste tiden verkar inte särskilt sannolikt.
Sen fattar jag inte alls var någonstans i mitt inlägg jag överhuvudtaget skrivit något om att injicera saltlösning? O_o Dessutom heter det koksaltlösning och inte saltlösning.
Målet är att alla som vill som är över 18 år ska bli erbjudna vaccinering innan midsommar det är 4 månader till dess, innan sommaren har det inte varit tal om så vitt jag minns men jag kan ha fel. Tror det kan bli svårt, någon månads försening eller två är kanske mer realistiskt, men din spådom om att det inte kommer att ske förrän efter sommaren, kanske inte detta året känns ändå mindre realistiskt. Majoriteten (51%) kommer vi alla gånger klara innan midsommar :) men jag antar att du snarare menar flertalet.

Hur mycket vaccin anser du att vi ska beställa? Som det är nu så har vi beställt långt mer än vi behöver för att vaccinera alla i Sverige.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 205
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp