Livet med vaccinet

Thaliaste

Trådstartare
Vaccinet mot coviden är här, och vi brister ut i ett halleluja. Många har redan fått sin första eller t o m andra spruta, och ännu fler väntar på att också få. Det pratas om att "snart kan jag leva som vanligt igen, snart kan jag gå på restaurang och resa igen."

Hur tänker ni kring hur vi kommer att leva under 2021? Kommer vi ha ett A-lag (de som är fullt vaccinerade), ett B-lag (de som vill men inte kunnat vaccinera sig) och ett c-lag (de som inte vill vaccinera sig)?

Kommer det stå inbjudningskorten till sommarens bröllop att ni som är vaccinerade är välkomna på plats, ni andra är välkomna att delta digitalt?

Hur ska man som ovaccinerad veta i trängseln i kollektivtrafiken om det är folk som är vaccinerade som har börjat åka igen, eller om de man står bredvid inte heller är vaccinerade?

Det känns som en rätt vanlig förväntan att vi kommer att återgå till "vanligt" liv i den ordning vi blir vaccinerade, och i viss mån är det ju rimligt att de som inte är i riskgrupp och inte har ett samhällsviktigt jobb får vänta till sist. Men jag tror också att om alla som vaccinerats börjar leva "som vanligt", om med ett pass som gör det möjligt att resa så kommer många göra allt de kan för att komma före i kön. Och även när många av de som rör sig utr är vaccinerade så minskar avståndet mellan de ovaccinerade när trängseln ökar.

Hur tänker ni?
 
Vaccinet mot coviden är här, och vi brister ut i ett halleluja. Många har redan fått sin första eller t o m andra spruta, och ännu fler väntar på att också få. Det pratas om att "snart kan jag leva som vanligt igen, snart kan jag gå på restaurang och resa igen."

Hur tänker ni kring hur vi kommer att leva under 2021? Kommer vi ha ett A-lag (de som är fullt vaccinerade), ett B-lag (de som vill men inte kunnat vaccinera sig) och ett c-lag (de som inte vill vaccinera sig)?

Kommer det stå inbjudningskorten till sommarens bröllop att ni som är vaccinerade är välkomna på plats, ni andra är välkomna att delta digitalt?

Hur ska man som ovaccinerad veta i trängseln i kollektivtrafiken om det är folk som är vaccinerade som har börjat åka igen, eller om de man står bredvid inte heller är vaccinerade?

Det känns som en rätt vanlig förväntan att vi kommer att återgå till "vanligt" liv i den ordning vi blir vaccinerade, och i viss mån är det ju rimligt att de som inte är i riskgrupp och inte har ett samhällsviktigt jobb får vänta till sist. Men jag tror också att om alla som vaccinerats börjar leva "som vanligt", om med ett pass som gör det möjligt att resa så kommer många göra allt de kan för att komma före i kön. Och även när många av de som rör sig utr är vaccinerade så minskar avståndet mellan de ovaccinerade när trängseln ökar.

Hur tänker ni?
MÅNGA vaccinerade?? Enligt DNs statistik har 2,29% av befolkningen 18 år och över fått två doser. Det lär nog dröja innan "den stora massan" kan leva som vanligt igen. Känns inte särskilt troligt att detta ska hända under 2021.
 
Man är ju väldigt tydlig med att restriktionerna gäller även de som blivit vaccinerade. Inte ok att strunta i allt så fort man fått sina sprutor.

Det är ju vad jag också hört sägas på nyheterna, men det är andra förväntningar jag hör och läser omkring mig. Det sätts stort hopp till att man ska få en stämpel som ska öppna dörren till ett vanligt liv.
 
Såå många är inte vaccinerade än och de flesta som är det är såna som inte rör sig i samhället ändå (de riktigt gamla på äldreboendena är inte de som går ut och festar och på restaurang mest). Jag vet en som vaccinerat sig och hen jobbar inom akutvården.

Men jo, det kommer bli en uppdelning så småningom mellan de som är vaccinerade och de som inte är det. När "vaccinpassen" blir verklighet, vilket jag tror att de kommer bli då de är de enklaste sättet att rädda ekonomin på, så kommer det vara skillnad. Jag tycker att det är bra att det markeras tydligt att vaccinerar du dig inte så kan du inte räkna med att få tillgång till platser med stora folksamlingar. Allt annat hade varit orimligt i en pandemi som gjort att hela världen stannat upp, många dött, miljoner tvingats in i fattigdom och så vidare. Så klart tycker jag att de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig ska få dispens. MEN, de som bara inte vill, de ska inte få förstöra för alla andra och fortsätta sprida smittan genom att få tillgång till konserter, restaurangbesök osv. Hårt ja. Men jag vill inte fortsätta leva i en pandemi längre än nödvändigt!
 
MÅNGA vaccinerade?? Enligt DNs statistik har 2,29% av befolkningen 18 år och över fått två doser. Det lär nog dröja innan "den stora massan" kan leva som vanligt igen. Känns inte särskilt troligt att detta ska hända under 2021.

Det är betydligt fler som fått sin 1:a spruta och de ska ju få sin andra inom några veckor.
 
Man är ju väldigt tydlig med att restriktionerna gäller även de som blivit vaccinerade. Inte ok att strunta i allt så fort man fått sina sprutor.

Men det är ju många som (liksom jag) inte gått på restaurang på hela pandemin trots att man får. När man fått sitt vaccin kan man ju börja göra sånt. Man kan åka till affären och köpa de där sakerna man skjutit upp inköpet av osv. Jag känner ju en större frihet nu efter att jag haft covid-19. Jag bryter inga restriktioner och träffar i stort sett ingen utanför familjen inomhus. Men när jag dessutom fått vaccinet så tänkte jag gå på restaurang! Det saknar jag!
 
Men det är ju många som (liksom jag) inte gått på restaurang på hela pandemin trots att man får. När man fått sitt vaccin kan man ju börja göra sånt. Man kan åka till affären och köpa de där sakerna man skjutit upp inköpet av osv. Jag känner ju en större frihet nu efter att jag haft covid-19. Jag bryter inga restriktioner och träffar i stort sett ingen utanför familjen inomhus. Men när jag dessutom fått vaccinet så tänkte jag gå på restaurang! Det saknar jag!
Ja absolut! Klart det kommer bli skillnad!
Men den typen av beteende ställer nog inte till med så mkt problem 😊
 
Jag måste få tänka att livet kommer bli som vanligt vad gäller socialt leverne efter att den stora massan är vaccinerad. Men jag har aldrig haft några förväntningar om livet, det har alltid visat sig bli dåligt ändå med en massa besvikelser så att hoppas och förvänta sig nåt positivt öht har aldrig varit till nån nytta. Så inte nog med att allt bara är en transportsträcka fram till döden, så naturligtvis ska man få spendera transportsträckan isolerad från de få man hade i sitt liv. Det är vad jag räknar med, 2021 också precis som alla andra år man har kvar.
 
Vaccinet mot coviden är här, och vi brister ut i ett halleluja. Många har redan fått sin första eller t o m andra spruta, och ännu fler väntar på att också få. Det pratas om att "snart kan jag leva som vanligt igen, snart kan jag gå på restaurang och resa igen."

Hur tänker ni kring hur vi kommer att leva under 2021? Kommer vi ha ett A-lag (de som är fullt vaccinerade), ett B-lag (de som vill men inte kunnat vaccinera sig) och ett c-lag (de som inte vill vaccinera sig)?

Kommer det stå inbjudningskorten till sommarens bröllop att ni som är vaccinerade är välkomna på plats, ni andra är välkomna att delta digitalt?

Hur ska man som ovaccinerad veta i trängseln i kollektivtrafiken om det är folk som är vaccinerade som har börjat åka igen, eller om de man står bredvid inte heller är vaccinerade?

Det känns som en rätt vanlig förväntan att vi kommer att återgå till "vanligt" liv i den ordning vi blir vaccinerade, och i viss mån är det ju rimligt att de som inte är i riskgrupp och inte har ett samhällsviktigt jobb får vänta till sist. Men jag tror också att om alla som vaccinerats börjar leva "som vanligt", om med ett pass som gör det möjligt att resa så kommer många göra allt de kan för att komma före i kön. Och även när många av de som rör sig utr är vaccinerade så minskar avståndet mellan de ovaccinerade när trängseln ökar.

Hur tänker ni?

Jag hoppas verkligen att de som får vaccinet blir upplysta om att det skyddar mot sjukdom och inte mot smitta och att smittan måste ner på populationsnivå innan vi kan släppa på restriktionerna. Annars kommer de som inte kan ta vaccinet på grund av olika hälsotillstånd att få hålla sig isolerade i oändlighet.
 
Det är betydligt fler som fått sin 1:a spruta och de ska ju få sin andra inom några veckor.
4-5 v är det på Astras spruta.
Jag har tagit första och vet inte när nästa blir. Trögt.

Som svar på huvudfrågan tycker jag de flesta verkar fatta att de behöver fortsätta leva efter restrektionerna.
 
Jag känner få personer som fått sina sprutor, men några som haft Corona. Dom kan i praktiken "leva som vanligt". Men dom gör inte mycket annorlunda, de umgås dock med vänner, vilket har varit lite svårt tidigare pga restriktioner. I och med att de redan varit sjuka är det osannolikt att de blir sjuka igen. Jag som är ovaccinerad och inte har varit sjuk kan umgås med en kompis som varit sjuk utan att vara rädd. Vilken befrielse!
 
Det är betydligt fler som fått sin 1:a spruta och de ska ju få sin andra inom några veckor.
2B9F5281-C7AD-4401-9AC0-E158E37E7AA5.jpeg

Betydligt fler i gruppen 90+ men inte i någon annan grupp.
 
Livet efter vaccination kommer att bli dramatiskt annorlunda för mig.

I riskgrupp har jag isolerat mig hemma. Jag har inte träffat folk, inte gått i affärer, inte gått till frissan. Konserter och kulturliv har inte existerat.

Jag räknar med att kunna gå och köpa kläder igen. Jag förutsätter att jag kan gå och fika med vänner och min avkomma. Jag kan åka hem till folk på en fika.
Jag kommer kunna krama nära och kära.
 
Bor hemma hos min mor. Hon har haft corona, typ påsken förra året, och fick sista vaccinsprutan för typ en vecka sedan. Jag hade antagligen också corona förra året eftersom jag var sjuk i samband med hennes konstaterade med exakt samma symptom och feber, något jag inte haft sedan jag var fem.
Vi har inte gjort något annorlunda pga detta. Följer restriktionerna osv. Finns liksom ingen anledning att inte göra det.
 
Jag har en pessimistisk syn på coviden och framtiden. Även efter vaccinet då jag tror att det kommer att mutera till något som kan ta sig förbi vaccinet. Det var ju igår eller senast någon dag sedan en forskare sa att den sydafrikanska varianten behövdes det tre sprutor för att helt täcka.

https://omni.se/bergstrom-sydafrikanska-mutationen-kan-krava-tre-vaccindoser-en-booster/a/oA7ayR

Jag tror att många som har vaccinerat sig kommer att börja resa igen och snart där efter kommer vi få en variant som härdat igenom vaccinet och det kommer komma en nyhet: svenskar på semester har insjuknat i covid trots vaccinet efter en "Egyptenresa!" Sen är det i full rullning en smittsammare och dödligare variant.

Jag tror att även om man vaccinerat sig så behöver man helt klart hålla sig till restriktioner tills de flesta är vaccinerade. Inte bara i Sverige utan världen, iaf det landet man tänkte resa till.

Men tiden får utvisa. Jag tänker då inte ropa hej i första taget.

Sen tror jag absolut på stora lättnader på det personliga planet att man kan umgås med familj och vänner som annars skulle undvikit igen och det är väl iofs stort nog ändå :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp