Livet som en mjölkko

Sv: Livet som en mjölkko

Det hemska är att skolan jag gick på sitter och håller sin besättning på detta sätt. Och dom ska ju vara så framstående och bra.
Borde inte dom som utbildar framtidens bönder hålla sin besättning på bästa sätt?

Oftast så är det ju inte små många framtida bönder som går på ett naturbruksgymnasium. Den som ska ta över gården går sällan 3-årigt NBG. Men det är ju trots det inte något som är roligt när det är ett NBG.

Och att det finns de som har mindre bra djurhållning är ju en sak, en annan är att göra det till en generell sanning som du gjorde.

Kicki :)
 
Sv: Livet som en mjölkko

Men faktum kvarstår att köttproduktion inte är ett effektivt sätt att nyttja marken om man vill att grödan ska räcka till mycket. Även om djuren växer hela tiden och grödan säsongsvis så måste man ju tex ta flera skördar från samma mark, för att ha sparat när det inte längre växer.

Det behöver du ju åxå om du ska odla grödan direkt till människan att äta!

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det är Lillerud jag pratar om, och vitt jag vet så finns inga planer på ombygge där? Eller?

Kring mig här har vi inte så tätt men ändå bra med ladugårdar som forfarande arbetar på detta sätt. Jag har faktiskt inte sett en karusell över huvudtaget här. Och då är jag i väldigt många ladugårdar. Ligger värmland efter?

Lösdrift på köttkor finns det här väldigt gott om här faktiskt, men värre är det för mjölkkorna.

Jag förstår inte att du pratar så mycket om karusellmjölkning, är inte speciellt vanligt i sverige överhuvudtaget. Har du läst något av de inlägg som jag skrivit!?

Kicki :)
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det är Lillerud jag pratar om, och vitt jag vet så finns inga planer på ombygge där? Eller?

.

Men du kan ju faktiskt inte veta vilka planer skolan har. Inte förrän de kommer i ett skede där det mesta är i startgroparna för att köra i gång lär skolans elever få ta del av vad som händer.

Ska man konvertera driften till t.ex. lösdrift med mjölkgrop/robot i en liknande drift som vi har, ja då pratar vi om miljoner och åter miljoner i kostnad. Det är inget som kommer trillande från skyn ner på marken av sig själv! Kräver mycket planering både med att skaffa fram pengar, bygglov, göra ritningar, studiebesök för att ta del av andras byggen o.s.v.

Kicki :)
 
Sv: Livet som en mjölkko

Visst ska de vara föredömme, och vad jag vet var Önnestad en av de första med att bygga robot..? Värmland är kanske efter, men då är det skärpning som gäller, konkurrensen från utlandet sporrar kanske bönderna här nere och det borde även sporra uppåt landet.
Du får väl helt enkelt skriva en insändare riktad till skolan, eller skriva ett direkt brev. Att sitta och sprida propaganda lär inte hjälpa.

Och någon frågade angående KRAV. Vad jag vet är det utfodringen till korna som skiljer främst. Sen har de fortfarande samma djurskyddskrav osv som "vanliga" kor.

Hur utvecklingen ter sig skiljer ju väldigt mycket. Här uppe där jag bor var vi först med kall lösdrift, året innan så hade vänner till oss byggt en varm lösdrift. Så här uppe är det faktiskt väldigt vanligt med lösdrift numer för mjölkkor. Och vi har hyfsat många robotgårdar nu åxå.

Hur fort något går ligger inte så tungt på konkurrensen utan mer på ideologin och arbetsmöljön. Samt i vilken takt generationsskiftenas görs och i vilken omfattning som det finns utrymme/intresse för ett sådant. Där det finns ett svagt intresse för kommande generation att ta över gör ju inte heller så stora förändringar av naturliga skäl. Räknar man på att man ska ha driften i c:a 5 år till så satsar man inte stort på en ombyggnan, som åxå kräver en utbggnad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Vart skrev jag att tamdjuren skulle släppas ut i det vilda???
Jag menade de tamdjur som finns ska enligt DV inte finnas i fångenskap utan de ska leva fritt. Hur ska de "tamdjuren" klara sig? Vart ska de tamdjuren komma från om de inte föds upp i fångenskap?? Läs innan du skriver ut spydigheter...
 
Sv: Livet som en mjölkko

De flesta lantbrukare inser värdet i att ha en välmående besättning.
Det är väl lite si och så med det? Tänker på dom, oftast med stora besättningar, som vill hålla sina djur inne året runt.
Hur välmående är/blir dom djuren?

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Var i landet hittar du dessa lantbrukare då?
Häromkring i mina trakter är det tvärtom. De med stora besättningar har sina i lösdriftstall och djuren ute lagstadgat. Inte vill de ha djuren inne heller.Trots i många fall merarbete.

Häromkring är det vanligare att bönder med mycket små besättningar har brister i utevistelse, stallar osv.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det är Lillerud jag pratar om, och vitt jag vet så finns inga planer på ombygge där? Eller?

Kring mig här har vi inte så tätt men ändå bra med ladugårdar som forfarande arbetar på detta sätt. Jag har faktiskt inte sett en karusell över huvudtaget här. Och då är jag i väldigt många ladugårdar. Ligger värmland efter?

Lösdrift på köttkor finns det här väldigt gott om här faktiskt, men värre är det för mjölkkorna.

Ja Värmland brukar väl generellt ligga lite efter ;) men det kan man ändra på vet du!

Angående Lillerud så tycker man ju att de om någon skola borde ha råd att bygga om till lösdrift. På min tid minns jag att det var tal om att bygga om men det blev inte så tyvärr, varför ska jag inte uttala mig om eftersom ryktet säger olika. Men varför inte försöka påverka skolan då? Ordna en namninsamling, ring tidningen, fixa en protest på stora torget eller vad du nu tycker passar. Men dra inte igång någon smutskastningskampanj för det vinner ingen på.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det är väl lite si och så med det? Tänker på dom, oftast med stora besättningar, som vill hålla sina djur inne året runt.
Hur välmående är/blir dom djuren?

LIA

Vilka är det som vill det!? Var har du belägg för det här påståendet!?

Kicki :)
 
Sv: Livet som en mjölkko

Även till Invinciblestables.

Kan inte speca, men har sett artiklar om det i lantbrukstidningar. Har inte varit nog intresserad för att sätta mig in i det, men den som är i "branchen" kan knappast ha undgått att se dom.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Läser både Land och ATL bl.a och har aldrig stött på att det har varit någon frekvent åsikt eller önskan. Givetvis finns det alltid någon som tycker så, men det är ju inte en försvinnande minoritet som ska stå mall för det stora flertalet. Och vad gäller stora besättningar så har ju de flesta numer lösdrift, stora uppbundna besättningar finns snart bara på museum.

Så jag kan fortfarande inte förstå vad du grundar det på att det är si och så med att de flesta lantbrukare inser värdet i välmående djur!? Ingen påstod ju att alla gör det, och de som inte gör det blir ju inte så långlivade i sitt företagande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Ska vi behöva tjafsa om antal och procentsatser? Har fått mer än nog med sånt i valrörelserna. ;)
Räcker det inte med att det finns några stycken med den inställningen?
Inne är inte = uppbundna.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Ska vi behöva tjafsa om antal och procentsatser? Har fått mer än nog med sånt i valrörelserna. ;)
Räcker det inte med att det finns några stycken med den inställningen?
Inne är inte = uppbundna.

LIA

Det behövar man inte alls göra, det som jag hakar upp mig på är att du så säkert ansåg att det var si och så med hurvida de flesta lantbrukare inser värdet med välmående djur. Och att det baseras på några artiklar i en tidning.

Så det är inte frågan om att det räcker med att några skulle ha den inställningen, det har framkommit i tråden långt tidigare att alla inte är så bra som man skulle önska. Och det var ju därför som det just stod...."De flesta lantbrukare inser värdet i att ha en välmående besättning" och inte att alla gör det. Så när du då skrev att det var si och så med det så måste du ju tycka att de flesta inte alls inser det utan att de är i en minoritet!

Har aldrig hävdat att inne är lika med uppbundna, däremot är det inte någon större omställning för en lösdriftsgård att öppna upp en lösdrift för utomhusbruk. Är ju lite mer komplicerat då man har en uppbunden drift.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Nej, det förstår jag att man inte ska hålla på med smutskastning och det var inte det jag menade med min skrift utan det jag menade var att en skola borde ju vara en förebild och sysla med sådant som gynnar djuren.

Men också att just denna hantering av mjölkkor är mkt vanlig här.
Men också att jag hoppas på att det snart kommer att ske en förändring även här hur man hanterar just dessa.

Känns som värmland på något sätt kört fast med detta ang milko ska läggas ner. Och att dom helt enkelt har glömt bort hur korna hanteras. Detta tas ju inte upp någonstans i vanliga tidningar så folk som dricker mjölken vet. Det är ju så noga att märka ägg paket med frigående osv. Kan dom inte blörja märka mjölkpaket också ;)
 
Sv: Livet som en mjölkko

Jodå jag har läst det :)
Det var enbart för karusell kom upp till tals.
Men hakat upp mig på det har jag inte gjort
 
Sv: Livet som en mjölkko

Fast det är skapade raser, och det innebär ingen ekologisk katastrof om vi skulle avla fram färre SRB och SLB. Det är inte så att vi mjölkar dem av ren barmhärtighet för att de stackarna producerar för mycket mjölk. Vi har skapat en ko som mjölkar så mycket för att det passar våra avsikter.



Jovisst är det så, mitt svar var mer riktat åt de som tror att det bara är att låta kalven gå hos sin mor när det gäller de raserna, det fungerar dåligt.
Och mjölkmängden anpassar sig inte och minskar till kalvens behov.

Jag har inget emot att ta bort skapade raser som inte fungerar , vare sig det är ur djurskyddsskäl eller säkerhetsskäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Nu bor jag ju iofs i ett landskap där det funkar att ha korna ute mycket, jag vet ärligt talat inte hur det påverkar mjölkningen om det blir vinter i oktober och kon går ute?

Men jag kan ta holländarna som har en stor mjölkgård nån kilometer från mig som exempel. När de köpte gården hade korna ALDRIG gått ute, de fick en chock när de skulle slussas ut och vara ute hela dagarna, några vande sig så klart aldrig, men på det stora hela reagerade korna otroligt positivt. Jag vet att det har stått om just denna gården i ATL, som ett positivt exempel.

Men så här på rak arm kan jag inte säga en enda besättning i mina trakter som håller djuren inne. Visst får de stödfodra och korna behöver mer mat, men eftersom man får betalt efter fetthalt/kvalité på mjölken så menar iaf min granne att han tjänar på att korna äter gräs.
Kan tänka mig att om man har mager mark kanske det inte finns lönsamhet i att ha djuren ute..?

Öht kan kan tycka att det stora problemet är att mjölkpriset är för lågt, de måste hela tiden tulla på saker för att gå runt.

Det är väl lite si och så med det? Tänker på dom, oftast med stora besättningar, som vill hålla sina djur inne året runt.
Hur välmående är/blir dom djuren?

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Visst skiljer sig ideologierna! Här finns det ju en del stora besättningar, de flesta utan robot men med desto mer personal.

I min grannes fall fick han välja mellan att lägga ner eller satsa, han har ändå 20 år kvar innan pension. Han valde då robotstall med halvlösdrift, dvs djuren går ute mycket och självklart inte uppbundna inne. Han kan hålla en större besättning och kan börja tjäna in de utlagda miljonerna...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 352
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 655
Senast: Blue
·
Lantbruksdjur Nyttan med Kon Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till...
Svar
7
· Visningar
4 054
Senast: hellosunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp