Livet som en mjölkko

Sv: Livet som en mjölkko

Där tycker jag att du har helt fel! Vi beskådas ju av både vet. semin, samt andra kontroller som görs. Och det jag belyser är inte nu i första hand grisarnas liv utan nötkreaturens. Att jag tog grisar med i diskussionen härrörde till DR.

Tror inte att du är tillräckligt insatt om du tror att vi som prod. kan ställa krav till kund, folk köper ju något billigare i stället. Att göra som du gör är inget som är norm bland konsumenter. Och att säga att man ska byta jobb bara för att man inte bums kan nå upp till den standard man önskar är ju naivt i mina ögon. Det här är ju inte riktigt vilket jobb som helst, man bor ju och lever hela sitt liv på sin arbetsplats, vilket gör saker något mer komplicerat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Vad bra att dina kor har det så fint och påkostat men jag behöver inte åka mer än nån mil för att se motsatsen och det alldeles lagligt. För övrigt fattar jag inte varför vi envisas med att dricka mjölk över huvud taget, människan är de enda som gör det livet igenom och dessutom en annan arts mjölk.

Som vi redan tagit upp i tråden så är vi ju alla medvetna om att det finns de som inte har det lika bra, men det är ju inte detsamma som att det är norm. Och det var ju det som var utgångspunkten i diskussionen.

I övrigt så hänvisar jag till PL´s inlägg.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Men allvarligt så tycker jag inte att majoriteten av alla mjölkkor hålls på ett fungerande sätt. Det är fortvarande en minoritet av korna som står i robotbesättningar o man har ännu inte koll på juverhälsoproblemen med robotmjölkning.
PL Som tror på robotmjölkning.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Håller med dig om att det inte är en majoritet, men det som jag stör mig på är att många tror att sådan djurhållning är norm och praxis.

Trots att det ännu inte finns en uppsjö av robotgårdar så finns det väldigt många lösdrifter med ramp, grop i t.ex. fiskbebensstall. Vi hade en dubbel femma i fiskben i 17 år innan vi satt in roboten. Många här runt Umeå t.ex. har haft mjölkgrop nästan lika länge som vi har.

Robot är jättebra, både för våra arbetsdagar och för korna. Däremot så får man inte tro att roboten gör hela jobbet. Man måste vara mycket noga med kontroller och att programera rätt för varje individ och följa upp de programmeringar man gör.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Knapplånar mig själv.....

Vill slå ett slag för att alla som fundrar på hur det fungerar på olika gårdar tar kontakt med närmaste LRF-avd. De kan hjälpa till med att få kontakt med lantbrukare som man kan få besöka.

Och för de som bor runt Umeå så är det bara att höra av sig så är ni välkomna hit! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Först vill jag säga att jag är glad för att svenska kossor verkar ha fått det bättre.:laugh:
Eller på god väg att få det


Sen till den mindre roliga biten grisens liv

Spån är ju inte det strömedel grisar ska ha , de ska ha halm eller något liknande strömedel pga att de ska kunna ha något att göra och kunna ha ett naturligt betende enl svensk djurskyddslag.

Anledningen på att det saknades halm eller liknande strömedel kanske va orsaken att dina vänners gård kom med i listan ?

Gott om utrymme ? Den svenska grisen 100 - 110 kg grisen har mindre än 1 m2 att leva på

Min egen säng är 2 m2 och jag väger 70 kg

Sen vill jag fråga dig hur svenska grisfabrikanters reklam har sett ut.
*Glada svenska grisar med knorr på svansen .
Bilder på glada grisar i mängder av halm.
Glada grisar skuttande i högt grönt gräs.
Tycker du detta har stämt med verkligheten ?

Jag tycker nog att den svenska reklamen för svenskt griskött är VÄLDIGT VINKLAD
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Man kan ju köpa griskött som kommer från frigående grisar, det är min väg till att kunna äta gris.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Först vill jag säga att jag är glad för att svenska kossor verkar ha fått det bättre.:laugh:
Eller på god väg att få det


Sen till den mindre roliga biten grisens liv

Spån är ju inte det strömedel grisar ska ha , de ska ha halm eller något liknande strömedel pga att de ska kunna ha något att göra och kunna ha ett naturligt betende enl svensk djurskyddslag.

Anledningen på att det saknades halm eller liknande strömedel kanske va orsaken att dina vänners gård kom med i listan ?

Gott om utrymme ? Den svenska grisen 100 - 110 kg grisen har mindre än 1 m2 att leva på

Min egen säng är 2 m2 och jag väger 70 kg

Sen vill jag fråga dig hur svenska grisfabrikanters reklam har sett ut.
*Glada svenska grisar med knorr på svansen .
Bilder på glada grisar i mängder av halm.
Glada grisar skuttande i högt grönt gräs.
Tycker du detta har stämt med verkligheten ?

Jag tycker nog att den svenska reklamen för svenskt griskött är VÄLDIGT VINKLAD

De har även halm i sin liggavd. Nu pratade jag inte om gott om utrymme för grisen rent generellt utan för just denna aktuella svingård! Det enda som jag i den här tråden har påsått om grisar är just den här gården INGET annat. Hur det rent generell ser ut på grisgårdar i övrigt kan jag inte uttala mig om, men där såväl som inom annan djurhållning finns det ju bättre och sämre djurhållning.

Jag är ju som sagt mjölkbonde och det är utifrån detta och trådens innehåll som jag diskuterar. Att det var tal om grisgårdar, beror som jag tidigare skrivit, på att jag relaterade till DR och inget annat. Och det är stor skillnad på att hänga ut folk som dåliga djurhållare, då de inte är det och vinkla till en ENSKILD persons nackdel och att "vinkla" en reklam.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Ja man får hitta sina vägar , om man vill äta kött med någorlunda gott samvete.

Har tittat i butikerna här hemma , i ena butiken har man tagit hem svensk fläskfile , för hur illa det än är i Sverige , så är det ännu värre att köpa Dansk eller Tysk fläskfile.

I de länderna får jag ha 3 st Tysk eller Dansk gris på 100 - 110 kg gris i min säng på 2 m2 ,medan i Sverige får jag bara ha 2 Svenska grisar.

Ytan för en Dansk gris är 0,65 m2 per gris alltså ca 65 x 100 cm
ytan för Svenska grisar är ca 1 m2 per gris ca 100 x 100 cm

Var fjärde Sugga i Danmark lever också fixerade hela livet , med spaltgolv o ett galler runt sin kropp , så det enda dom kan göra är att resa på sig o lägga sig ner.

I den andra butiken har det precis börjat med krav märkt nötfärs , vilket jag har köpt , sen blandar jag upp tex köttfärs såsen med mer grönsaker som gröna ärter , majs , brocolli så löser jag det dyrare priset med krav märkt, och det blir faktiskt godare.
Att utbudet i butikerna blir bättre . tolkar jag som att folk har efterfrågat det.
 
Sv: Livet som en mjölkko

De har även halm i sin liggavd. Nu pratade jag inte om gott om utrymme för grisen rent generellt utan för just denna aktuella svingård! Det enda som jag i den här tråden har påsått om grisar är just den här gården INGET annat. Hur det rent generell ser ut på grisgårdar i övrigt kan jag inte uttala mig om, men där såväl som inom annan djurhållning finns det ju bättre och sämre djurhållning.

Jag är ju som sagt mjölkbonde och det är utifrån detta och trådens innehåll som jag diskuterar. Att det var tal om grisgårdar, beror som jag tidigare skrivit, på att jag relaterade till DR och inget annat. Och det är stor skillnad på att hänga ut folk som dåliga djurhållare, då de inte är det och vinkla till en ENSKILD persons nackdel och att "vinkla" en reklam.

Kicki :laugh:

Väldigt tråkigt att det är ok inom köttbranschen att vinkla reklamen så fel som i detta fallet med hur svenska grisar har det.
Det har ju lurat mig som ENSKILD person att gynna något , som jag absolut inte vill gynna , och som får mig att må väldigt dåligt.
För min del kommer tyvärr inte jag att lita på svensk grisreklam igen.

Sen tråkigt att dina vänner blivit orättvist behandlade om allt är så bra.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Där tycker jag att du har helt fel! Vi beskådas ju av både vet. semin, samt andra kontroller som görs. Och det jag belyser är inte nu i första hand grisarnas liv utan nötkreaturens. Att jag tog grisar med i diskussionen härrörde till DR.

Tror inte att du är tillräckligt insatt om du tror att vi som prod. kan ställa krav till kund, folk köper ju något billigare i stället. Att göra som du gör är inget som är norm bland konsumenter. Och att säga att man ska byta jobb bara för att man inte bums kan nå upp till den standard man önskar är ju naivt i mina ögon. Det här är ju inte riktigt vilket jobb som helst, man bor ju och lever hela sitt liv på sin arbetsplats, vilket gör saker något mer komplicerat.

Kicki :laugh:

Det är inte ett dugg naivt. Jag jobbar på en av Sveriges största restauranggrossiter och såna här frågor diskuteras dagligen. Vi är definitivt inte den billigaste grossisten, men vi är fortfarande störst! Sedan är det givetvis svårt att "bara" höja priset. Men hade bönder (en majoritet) satt en högre standard och upplyst konsumenten om varför detta görs hade man varit så illa tvungen att betala därefter. Det vore i största allmänhet väldigt bra om barn i skolan fick lära sig VAD de äter och dessutom vara med och bevittna slakt (inte böndernas arbetsuppgift att göra detta, men jag inflikar),nyfödd kalv osv. Detsamma gäller grödor. Låt dem göra besök på en gård och se hur man odlar och skördar. Folk lever för långt ifrån verkligheten idag.

Man måste dra sitt strå till stacken, men tyvärr verkar alltför många i dagsläget tycka att det är lite väl besvärligt att lägga ner energi för att förbättra standarden för djur, och i mina ögon särskilt svin och fågel.

Jag har för övrigt inte talat om att man "bums" ska nå upp till en viss standard, men så slappt som det är på många håll i dagsläget är bara inte okej. Allt går om man vill tillräckligt mycket.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Var fjärde Sugga i Danmark lever också fixerade hela livet , med spaltgolv o ett galler runt sin kropp , så det enda dom kan göra är att resa på sig o lägga sig ner.

Ett fullständigt vidrigt sätt att hålla djur!

I den andra butiken har det precis börjat med krav märkt nötfärs , vilket jag har köpt , sen blandar jag upp tex köttfärs såsen med mer grönsaker som gröna ärter , majs , brocolli så löser jag det dyrare priset med krav märkt, och det blir faktiskt godare.
Att utbudet i butikerna blir bättre . tolkar jag som att folk har efterfrågat det.

Och tänk om alla gjorde så! Det stämmer att efterfrågan finns, ekologi och krav växer sig allt större. På vissa håll är det så stort att efterfrågan är större än vad man för tillfället kan producera. Jag tror på att utbilda sina medmänniskor i varför det är vettigare att köpa kött, mjölk och ägg några kronor dyrare. Om inte för djurens så för smakens skull!
 
Sv: Livet som en mjölkko

Våra avlade djur är de som puttar undan vilda djur i naturen. Så de vilda skulle nog återkomma mycket bra och flera arter räddas om man på ett ansvarsfullt sätt drog ner på djurproduktionen.

Mycket av de vilda djurens habitat förstörs också i och med att det krävs så otroligt mycket odlingsmark för att producera tamdjurens mat.

Det sistnämnda stämmer. Det förstnämnda gäller knappast speciellt många tamdjur, har du några exempel? (på de som fortfarande är tamdjur, inte förvildade). Kor (tillsammans med andra betesdjur) håller tex våra hagmarker, ett av Sveriges mest artrika habitat, öppna. Utan dem har vi MÅNGA arter som blir utrotade.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Visst ska de vara föredömme, och vad jag vet var Önnestad en av de första med att bygga robot..? Värmland är kanske efter, men då är det skärpning som gäller, konkurrensen från utlandet sporrar kanske bönderna här nere och det borde även sporra uppåt landet.
Du får väl helt enkelt skriva en insändare riktad till skolan, eller skriva ett direkt brev. Att sitta och sprida propaganda lär inte hjälpa.

Och någon frågade angående KRAV. Vad jag vet är det utfodringen till korna som skiljer främst. Sen har de fortfarande samma djurskyddskrav osv som "vanliga" kor.

Även djurhållningen och hur länge kalven ska gå med mamman skiljer. Kommer inte ihåg hur mycket just nu.

EDIT: Ekologiskt iaf
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Av ren och skär nyfikenhet: Ungefär hur mycket kor på 85 ha? Låter gigantiskt!

kl

Härligt att höra att det börjar bli bättre. Har tyvärr genom studiebesök osv sett en del inte alltför roligt liv som ko =(
Har dock tillbringat större delen av sommaren ute i kohagar och det är så häftigt att se de springa runt, "gadda ihop sig" i en tät flock osv.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Inte riktat till någon speciell.


Men jag tycker det är jättemärkligt att vi ska hålla på att dricka mjölk från en annan art. Och att det ska bli hysteri så fort man kritiserar mjölkdrickandet..som att vatten inte skulle duga ??

Inte tusan behöver vi väl något som kon ger oss..vi behöver ingenting. Och sen säga att den eller den blir utrotade om vi inte håller dom för våra egna syften är ju bullshitsnack utan dess like. Vi har ju tagit fram dess djur för våra egna syften..så låt dom då få dö ut ..förlorar vi nåt på det eller ?
 
Sv: Livet som en mjölkko

Ja man får hitta sina vägar , om man vill äta kött med någorlunda gott samvete.

Har tittat i butikerna här hemma , i ena butiken har man tagit hem svensk fläskfile , för hur illa det än är i Sverige , så är det ännu värre att köpa Dansk eller Tysk fläskfile.

I de länderna får jag ha 3 st Tysk eller Dansk gris på 100 - 110 kg gris i min säng på 2 m2 ,medan i Sverige får jag bara ha 2 Svenska grisar.

Ytan för en Dansk gris är 0,65 m2 per gris alltså ca 65 x 100 cm
ytan för Svenska grisar är ca 1 m2 per gris ca 100 x 100 cm

Var fjärde Sugga i Danmark lever också fixerade hela livet , med spaltgolv o ett galler runt sin kropp , så det enda dom kan göra är att resa på sig o lägga sig ner.
:bow: för att någon har insett att grisarna inte har det bättre i andra länder:)


Jag tror tyvärr det är mer än var fjärde sugga som fixeras.
 
Sv: Livet som en mjölkko

I mina ögon är det naivt, man kan bara påverka till en viss gräns och inte på l¨nga vägar så många som man skulle önska.

I övrigt håller jag helt med dig, folk lever alldeles för långt i från verkligheten. Och helt klart borde barn få lära sig mer i skolan och även bevittna slakt. Tyvärr så har det med skolans minskade medel blivit så att skolklasser inte tar sig ut på studiebesök längre. Det blir bara de skolor som finns i de byar där det finns lantbrukare som nu har den möjligheten om inte föräldrarna vill kosta på vad det kostar att hyra en buss.

Vi har tagit emot c:a 4-5 förskoleklasser per år tidigare, de senaste åren så är det bara byskolan som kommer varje år.

Det handlar i de flesta fall inte om oviljan att lägga ner energi till förbättringar utam om pengar i första hand.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 330
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 201
Senast: Nominous
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 635
Senast: Blue
·
Lantbruksdjur Nyttan med Kon Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till...
Svar
7
· Visningar
4 052
Senast: hellosunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp