Bukefalos 28 år!

Livets hårda skola?

För mig är det förutom att det är betingat med ignorans också betingat med bitterhet. Det är få som gått igenom skit och släppt det negativa kring det som använder såna uttryck. Jag tycker det tyder på att man fastnat i att det känns hårt. Och att det inte alltid hänger ihop med att det varit så extremt hårt. Kan vara mansbebisfeelings där man tycker så synd om sig själv för ingenting..
 
Misslyckade individer, med missbruksproblem eller fd missbruksproblem, förakt för andras egendom och regler, förakt för utbildning "skola är bara för de som inget kan", allt är alla andras fel för att de lever på bidrag, har omhändertagna ungar, vanvårdade djur ....

Oh nej, jag har inga fördomar. :angel:
Jag tycker du ska sluta rota i mitt liv, :rage: jag har minsann ett jobb,,,,,,som bilmålvakt, :meh: det vet alla som har mig som fejjankompis. ;)
 
För en sådär 25 år sen hörde jag folk använda det som förklaring till att de tagit sig någonstans i livet utan formell utbildning. Såna som bra och välbetalda jobb utan egentliga kvalifikationer.

Numera tänker jag mest på folk med bildningsförakt och som har svårt att se igenom retorik från SD och liknande.
Ja, upplever också att det ändrats lite från det du beskriver till bildningsförakt. Innan tänkte jag även på typ KRIS, fd kriminella och fd missbrukare som börjat hamna på rätt väg. Men nu känns det synonymt med bildningsförakt och faktaresistens.
 
Ingen med högre utbildning skriver så att de gått i ”livets hårda skola” utan de är människor från sämre sociala förhållanden. Mycket förakt både för andra nationaliteter, blundar för klimatet och överlag hänger inte med i sin samtid. Män som gått i denna skola har inte sällan en förlegad kvinnosyn.
 

När vi köpte vår lägenhet var den en definition av Livets hårda skola.

178B0F68-E52B-41D0-9151-54D769872799.jpeg
 
Bildningsförakt, olika former av rasism eller fördomar, skyller sin livssituation på samhället eller andra istället för sig själv (då tänker jag på folk som verkligen haft alla förutsättningar att förändra sin situation), ej stadsbor osv.
Jag har en sådan gammal bekant på Facebook. Han gnäller gång på gång om hur dumma i huvudet soc och samhället? är.
Senaste var det ett ilsket inlägg om att soc skulle ringa upp om ett behandlingshem men ringde två timmar för sent. Då skrev jag faktiskt en kommentar under för första gången att han kanske skulle vara glad att han får hjälp som 30 årig vuxen överhuvudtaget :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 765
Senast: MML
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 356
Senast: gulan
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
16 770
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp