Bukefalos 28 år!

Livets hårda skola?

Jisses, så många elaka fördomar!

Jag har nog förvisso några av de nämnda själv, men framförallt tänker jag "facebook".
Det säger tillräckligt mycket. Har inte i modern tid sett eller hört någon använda uttrycket, och jag använder inte skiten facebook, däremot för många år sedan när min bror var kåkfarare var det en beskrivning av ett kriminellt liv. Långt innan facebook alltså.
 
När vi köpte vår lägenhet var den en definition av Livets hårda skola.

Visa bifogad fil 26064
Fast väggord och liknande citat ser jag som nånting annat. Mer en inredningsstil. Håller förvisso med kattcitatet men hade föredragit en ordentlig tavla från en riktig konstnär.
Folk har överlag mycket skit i sina hem. Fula graffitimålningar, vägskyltar, ikeatavlor osv osv. Eller ÄNNU värre - renoverar huset helt otidsenligt från när huset byggdes.
 
Vad ger det dig för associationer ?
Varför använder människor det uttrycket?
Jag vet att det kommer från en film med namnet. Jag tänker mer på vad för associationer personen vill ge.
Min mamma. 😁 Tror hon fortfarande har det på sin facebookprofil. Och nej, hon är inte SD-anhängare, klimatförnekare, antivaxxer eller hyser bildningsförakt i någon större skala och jo, hon har högskoleutbildningar och är nog inte gnälligare än genomsnittet. :nailbiting: Väggord har hon dock haft, eller ja, en handskriven strof på en väggmålning.

Jag har inte frågat varför hon använder det, men gissar att det handlar om sisu och att markera att man inte (tycker att man) haft ett räkmackeliv.
 
32959E3C-38CC-42E0-AB13-A3848036AA25.jpeg
 
Jisses, så många elaka fördomar!
Ja verkligen!! Känns som det finns ett rejält förakt mot "självlärda" här på buke...
"Livets hårda skola" känns för mig mer som -svåra (stora) förluster i stort. Alla gör misstag i sitt lärande oavsett kompetensnivå. Ibland små omärkbara misstag och ibland stora kostsamma/smärtsamma misstag som man får dras med hela livet.
 
Min faster har flera liknande sådanna i köket. Hon och hennes man bor i ett stort hus på landet, norrländsk gammal släktgård, bara de två och två katter. Det ser helt stört ut med dessa tillsammans med fina antika målningar och möbler, dyrt porslin, stora kristallkronor och så tumstock där man mäter längden och frucitat. Kommer inte ihåg ordagrant, men nått och en ung fru och gammalt hus har man alltid något att göra.
Peppar och saltstöare i form av en naken gubbe med stånd (salt) och en kvinna (peppar) med rumpan i vädret, så pepparn kommer liksom bakifrån.

Ja jag vet de är störda, fick typ skämmas när jag hade min förredetta på besök och han (mannen i huset) var värre än nånsin.
Men men de är snälla och diggar min faster enormt mycket. Jag är imponerad över att de levt ihop så länge :D
 
Ja verkligen!! Känns som det finns ett rejält förakt mot "självlärda" här på buke...
"Livets hårda skola" känns för mig mer som -svåra (stora) förluster i stort. Alla gör misstag i sitt lärande oavsett kompetensnivå. Ibland små omärkbara misstag och ibland stora kostsamma/smärtsamma misstag som man får dras med hela livet.
Fast ingen har väl skrivit något om självlärda?
Det är ju annat folk reagerar på i tråden.
 
Livets hårda skola? är väl det man möter när man lämnat den skyddade verksamheten i skolan. Från ingenting kommer ingenting, vare sig det gäller att prestera på högskola, arbetsplatser eller som egen företagare...Ingenting är gratis när det kommer till kritan.

Att förakta ngn för att denne inte gått samma väg som en själv är ju egentligen patetiskt.
Vad man kan förakta är stöld o missbrukade förtroenden.
När man hör folk med förakt tala om "svetsaren" när de talar om Löfven bommar ju det faktumet, den klassresa han gjort. Han måste helt enkelt vara duktig för att ha gjort den...oavsett om man delar hans åsikter eller ej

Däremot kan man bara le över det löjets skimmer som vissa skrivbordsgeneralen sprider när de tar fram förslag som ska, va de säger , gynna landet...Dessa tjänstemän borde få praktisera utanför deras skyddade verkstad ibland.
 
Oj, alla jag har hört använda det har gjort det med en viss ironi.
Typ man slår stortån i tröskeln och mumlar "livets hårda skola ska alla gå".

Ibland när barnen på jobb slår sig (man har sagt "jag hade inte klättrat där om jag var du") ungen slår sig, så mumlar man för sig själv "livet hårda skola" = alla får göra sina egna misstag.
 
Den tolkning av uttrycket som många skriver om är mig helt obekant, men jag är medveten om att jag lever ett liv skilt från trender och innegrupperingar. För mig innebär uttrycket att någon haft det tufft och kämpigt men tagit sig fram ändå på alternativa vägar.
Jag tycker också att det är jätteintressant med fördomarna och föraktet som haglar i den här tråden. :) Jag har aldrig förstått det här gruppbeteendet att man måste förakta andra för att känna sig bra. Själv är jag tvärtom funtad så att jag plötsligt blir sugen på att dekorera hela mitt hem med väggord när jag läser sånthär! ;) :D
 
Jag tänker mig att det inte handlar om fördomar och förakt i tråden, utan att uttrycket "ofta" kommer från ett visst håll som inte är särskilt positivt. Jag upplever också "ofta" bildningsförakt i samband med uttrycket. Det betyder inte att alla som sagt så är white trash, hatar akademiker och är Sverigedemokrater. Men att uttrycket väcker vissa associationer, eftersom det inte allt för sällan kommer från dessa håll.

Sen hör jag det av andra också, som helt enkelt bara vill belysa att de haft ett tufft liv och lärt sig mycket utav det. Ofta från arbetarklassen, då. Så det är synd att vissa uttryck kapas. "Sverigevänner" är ju ett annat sådant uttryck. Jag är såklart definitivt en Sverigevän (liksom vilken normal människa är inte det?) men det är en ocean mellan vad jag menar med det ordet och vad de som kallar sig Sverigevänner menar med det ordet. Alltså skulle jag aldrig använda det, eftersom det är fetkapat av rassar.
 
Den tolkning av uttrycket som många skriver om är mig helt obekant, men jag är medveten om att jag lever ett liv skilt från trender och innegrupperingar. För mig innebär uttrycket att någon haft det tufft och kämpigt men tagit sig fram ändå på alternativa vägar.
Jag tycker också att det är jätteintressant med fördomarna och föraktet som haglar i den här tråden. :) Jag har aldrig förstått det här gruppbeteendet att man måste förakta andra för att känna sig bra. Själv är jag tvärtom funtad så att jag plötsligt blir sugen på att dekorera hela mitt hem med väggord när jag läser sånthär! ;) :D

Jag tror tyvärr grupptillhörighet är ett utav våra starkaste behov. Trygghet, identitet och samhörighet mm. Sen hur stor eller liten gruppen är, och hur stark tillhörighet man måste känna varierar nog mellan individer. Alla gör nog gott i att fundera igenom sitt eget behov av grupptillhörighet ibland, om det är sunt eller om det börjar bli lite väl smalt.
 
Jag gör samma associationer som många andra i tråden, kring människor som själva beskriver att de har LHS som utbildning. Men jag har svårt att se det som en fördom utan tycker att jag baserar det på rätt tydlig empiri.

Sedan tror jag också att det skett en glidning i användandet de senaste kanske 20 åren, på 80-90-talet såg jag inte alls de korrelationerna lika tydligt.
 
Jag tänker mig att det inte handlar om fördomar och förakt i tråden, utan att uttrycket "ofta" kommer från ett visst håll som inte är särskilt positivt.
Fast givetvis är det förakt vi talar om. Det spelar ju ingen roll om vi anser oss ha fog för våra åsikter, det är ju fortfarande förakt som vi ser här i tråden.

En del av exemplen som givits i tråden är ju dessutom klassförakt (fel namn, fel inredningssmak etc).
 
Jag gör samma associationer som många andra i tråden, kring människor som själva beskriver att de har LHS som utbildning. Men jag har svårt att se det som en fördom utan tycker att jag baserar det på rätt tydlig empiri.

Sedan tror jag också att det skett en glidning i användandet de senaste kanske 20 åren, på 80-90-talet såg jag inte alls de korrelationerna lika tydligt.

Ja, första gången jag hörde någon säga det var för 30 år sen när jag frågade en fotograf var han utbildat sig och han svarade LHS som jag var tvungen att fråga vad det betydde.
 
Fast givetvis är det förakt vi talar om. Det spelar ju ingen roll om vi anser oss ha fog för våra åsikter, det är ju fortfarande förakt som vi ser här i tråden.

En del av exemplen som givits i tråden är ju dessutom klassförakt (fel namn, fel inredningssmak etc).

I vissa fall, absolut.
 
Frasen "livets hårda skola" ger mig white trash-vibbar, så det är ju inget positivt laddat ord direkt.
Jag hittade ett white-trashtest på nätet och fick detta som svar "Du är en stor belastning för samhället och världen, gör oss alla en tjänst, skjut dig själv ikväll." Kanske jag skulle överväga det och göra slag i saken? :idea:
 
Fast givetvis är det förakt vi talar om. Det spelar ju ingen roll om vi anser oss ha fog för våra åsikter, det är ju fortfarande förakt som vi ser här i tråden.

En del av exemplen som givits i tråden är ju dessutom klassförakt (fel namn, fel inredningssmak etc).
Inte bara. Det är också deskriptivt, vilken population som brukar ordet och hur. Men alltid en balansgång där, vad som blir schablonartat och i vilken mån sändare och/eller mottagare läser in även värderingar i orden.
 
Om man bortser från den del som innehåller klassförakt kan jag dock tycka att det finns en poäng i att inte direkt agera vördnadsfullt gentemot de andra delar som ofta dyker upp i samband med nutida LHS, såsom rasism/främlingsfientlighet och misogyni.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 765
Senast: MML
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 293
Senast: gulan
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
16 758
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp