Livmoderinflammation

Ferrari

Trådstartare
Jag har suttit de senaste dagarna och funderat över just livmoderinflammation hos just hundar. Jag tycker i överlag att det är vanligt, framförallt hos äldre tikar så verkar de flesta - eller rent av - alla (??) drabbas av just livmoderinflammation. Alla tikar av stor storlek som jag stött på har drabbats av just denna åkomma iallafall.

Men hur vanligt är det egentligen? Och är det någon skillnad hos stora eller små hundar?

Inom aveln, försöker man på något sätt "avla" bort livmoderinflammation hos tikar. Går det att göra det? För på något sätt så borde det ju finnas ett visst mått av ärftlighet bakom detta? Eller är det helt individbaserat.

Kan man på något sätt förebygga livmoderinflammation? Utöver kastrering av tik då självklart, eller är det bara något man har att vänta sig om man skulle skaffa sig en tik? Kastrera en tik i dagsläget misstänker jag kostar skjortan, för när mammas&pappas hanhund kastrerades 2002 gick det på 3300 kronor, så vad det kostar för en tik där det är en riktig operation är nog en mindre skräcksumma.

Berätta allt för mig om livmoderinflammation hos tikar, om det finns någon statistik för i vilken ålder den vanligtsvis uppkommer eller om det är rasrelaterat. Är ruskigt nyfiken.

Sv: Livmoderinflammation

Jag tycker i överlag att det är vanligt, framförallt hos äldre tikar så verkar de flesta - eller rent av - alla (??) drabbas av just livmoderinflammation. Alla tikar av stor storlek som jag stött på har drabbats av just denna åkomma iallafall.

Men hur vanligt är det egentligen?

Jag har haft hund (olika raser, olika storlekar) i +25 år och hittills inte haft en enda tik som fått livmoderinflammation, så att det är något som drabbar alla/de flesta tikar håller iaf inte jag med om..

Skräcksummor tycker jag inte det är...allt beror såklart på vilken klinik och storlek på hund, men runt en 3500-5000 kr. Man får ändå tänka på att det är ett ganska stort ingrepp vilket gör att det kostar.

Tror inte att du hittar många ställen som kasterar en tik för under 5000.
Det normala ligger nog närmare 10000.
PL

Beror nog på var i landet man bor och vilken "eftervård" som ingår och om ingreppet är "självvalt" eller orsakat av sjukdom!

Kastrerade en tik i Oktober för 4.300.- - ingreppet var dock självvalt och välplanerat. Hunden hämtades hem redan på eftermiddagen - dvs ingen stationärvård.
(Kastration av hanhund kostar 2.900.-)

/Swat

Skräcksummor tycker jag inte det är...allt beror såklart på vilken klinik och storlek på hund, men runt en 3500-5000 kr. Man får ändå tänka på att det är ett ganska stort ingrepp vilket gör att det kostar.

Tv4-nyheterna gjorde en rundringning till veterinärkliniker i hela landet innan jul och på listan de presenterade låg priserna generellt över det du säger.

Här är listan de sammanställt: http://go.tv4.se/go/e/unknown;siteI...60.1258192007!veterinärpriser hela landet.pdf

Jag har precis kastrerat min tik och valde ett pris i mellanklassen 5300 kr men det var mer än priset som spelade in i mitt val.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 831
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 663
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Vi började prata om hund och kastrering på jobb häromdagen. Min kollega menade på att för att slippa livmoderinflammation kastrerar hon...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka