Livmoderinflammation

Z

zilch

Min fasters hund (som jag älskar över allt annat) dog idag.

Jag har varit hos min faster sen påsklovet började, och for hem igår. I tisdags åt Tina en sten, och var dålig tills den opererades ut i torsdags.

I går när Tina var hos veterinären för sitt sista dropp, sa veterinären att om min faster hade sagt tidigare att Tina har haft problem med livmodern tidigare, hade de "knipsat" när de ändå opererade.

I morse blev Tina jättedålig, och min faster hann knappt till veterinären innan Tina dog.

Min fråga, som jag av nån outgrundlig anledning vill ha svar på, är om Tina hade dött även om veterinären hade "knipsat" i torsdags? Och om livmoderinflammation syns på röntgen eller i blodprov, eller om det borde ha synts när Tina var öppen under operationen?

Jag vet inte varför jag vill ha svar, det ändrar ju ingenting... Men Tina var den jag älskade mest i den här världen. Och det är så tomt och annorlunda.

Sorry, det blev kanske långt. Men jag är inte riktigt helt klar i huvudet.
 
Sv: Livmoderinflammation

Man kan ultraljuda om man misstänker livmoderinflammation, på så sätt se om livmodern ser onormal ut eller är varfylld. Det man brukar misstänka ang inflammationen är illaluktande flytningar, MEN ibland behöver det inte märkas. Syrrans hund höll på stryka med i akut livmoderinflammation, fick ligga 2 dagar på sjukhus innan hon blev bra, samma med en kompis hund...också akut. Dessa hundar hade inte nämvärt besvär av flytningar eller luktade illa. Livmoderinflammation kan ha ett mycket snabbt förlopp..tillika segdraget. Man märker tex: nedsatt allämntillstånd, urinering, törst nedsatt aptit...och det jag nämde innan: flytningar, blodiga eller variga. Antar din fasters hund hade haft det länge, häver man inte inflammationen i tid så kan det vara livshotande. Man kan häva med antibiotika, men det är bara som att skjuta upp det litegranna...för det brukar i regel komma tillbaka. Svårt att säga om hunden överlevt eller inte, det går inte riktigt att svara på.
 
Sv: Livmoderinflammation

Jag tycker personligen det låter konstigt att de inte upptäckte nåt under operationen, men jag är ju ingen veterinär.
Däremot så vet jag att en livmoderinflammation syns på röntgen! Inte att den är inflammerad, men att den är förstorad brukar synas.

Vet att livmoderinfl. kan bli akut allvarliga...tråkigt med hunden, verkligen!
*tröstkram*
 
Sv: Livmoderinflammation

Tack för ert deltagande, och för era svar... Det är så konstigt att hon är borta. Trösten är väl att hon blev medvetslös hemma, och det sista hon minns i livet är matte som klappar henne.

Jag tyckte också att situationen var lite underlig... Men det var en duktig veterinär, och jag tror egentligen inte att det var nån felbehandling eller liknande. Bara olyckliga, olyckliga omständigheter...
 
Sv: Livmoderinflammation

Det är knappast fråga om livmodern, en inflammerad livmoder går inte att missa vid en buköppning. Det är mera troligt att ngt hänt med den opererade tarmen.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 162
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 063
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Katthälsa Hejsan! Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit...
Svar
6
· Visningar
12 961
Senast: Emma81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp