Livsmedelsfusk: Äkta vara - årets matbluff

Vilken bluff tycker du är värst och värd priset?

  • Lätta Original

    Röster: 74 41,6%
  • Oatlys Havregurt

    Röster: 4 2,2%
  • Glaceau Smartwater

    Röster: 82 46,1%
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

    Röster: 10 5,6%
  • Festis Guanabana pineapple

    Röster: 8 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
  • Omröstning stängd .
Jag undrar varför Otaly är med, de har inget falskt påstående eller vilseledning på sin förpackning :confused:

Jag röstade på Lätta i Äkta varas omröstning.

Det beror på namnet de valt - de anspelar på en existerande varutyp och den saknar dess avgörande egenskaper. Men allt är såklart en bedömningssport av hur man tolkar vilseledandet.
 
Röstare på granats.
Annars tycker jag det är den svenska honungen som det hittades bomullspollen i, var växer det bomull i Sverige🤔
 
Som tillägg till läskskatt borde kanske flaskvatten beskattas. Det finns såklart riktiga behov av en liten mängd buteljerat vatten, men inte som vardag.
Ja, det skulle nog vara bra om flaskvatten blev svårare att sälja, och därmed mindre attraktivt att tillverka. Läskskatt (finns det?) är väl mer för att skydda konsumenter från sitt eget sockersug.
 
Ja, det skulle nog vara bra om flaskvatten blev svårare att sälja, och därmed mindre attraktivt att tillverka. Läskskatt (finns det?) är väl mer för att skydda konsumenter från sitt eget sockersug.
Det kanske inte hjälper att priset på flaskvatten dubblas. Prisskillnaden mot kranvatten är ju redan tusentals procent.
 
Av de produkter som fanns med är det endast Havregurt jag äter. Men det är samtidigt den vars "bluff" jag störs minst av.
Vet inte vad det för praktiskt skillnad det gör att bakteriekulturen är död? Äter den som ett komplement till flingorna/ fruktsalladen, inte för bakteriekulturen.
Det är nog många, inklusive jag själv, som äter yoghurt åtminstone delvis för att komma åt de goda bakterierna. Jag blev därför väldigt förvånad när jag för några år sedan insåg att långt ifrån all yoghurt faktiskt innehåller levande bakterier. :down: Men eftersom att Oatly inte är unika med det på något vis röstade jag inte på dem i det här fallet!
 
Det är nog många, inklusive jag själv, som äter yoghurt åtminstone delvis för att komma åt de goda bakterierna. Jag blev därför väldigt förvånad när jag för några år sedan insåg att långt ifrån all yoghurt faktiskt innehåller levande bakterier. :down: Men eftersom att Oatly inte är unika med det på något vis röstade jag inte på dem i det här fallet!

Jag tycker Oatly skiljer ut sig genom att ha ett missvisande namn på en bra och relevant produkt, medan de andra har missvisande namn, vilseledande marknadsföring på usla produkter.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 409
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp