Livsmedelsfusk: Äkta vara - årets matbluff

Vilken bluff tycker du är värst och värd priset?

  • Lätta Original

    Röster: 74 41,6%
  • Oatlys Havregurt

    Röster: 4 2,2%
  • Glaceau Smartwater

    Röster: 82 46,1%
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

    Röster: 10 5,6%
  • Festis Guanabana pineapple

    Röster: 8 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
  • Omröstning stängd .
Jag röstade på Lätta i Äkta varas omröstning men vattnet här, vattnet är nog mest störande egentligen. Festis reagerar jag inte på alls, det är vad jag förväntar mig och förstår inte ens hur man kan tro nåt annat.
 
Jag tycker Oatly skiljer ut sig genom att ha ett missvisande namn på en bra och relevant produkt, medan de andra har missvisande namn, vilseledande marknadsföring på usla produkter.
Ja, det har du rätt i. Det var förmodligen något sådant mitt undermedvetna tog med i beräkningen också!
Jo men tillverkaren måste ju ha nåt argument för det? Det låter ju bara konstigt liksom.
Det handlar typ om sättet på vilket de utvinner vattnet. Här är en video som ska förklara det (inte för att jag blev så mycket klokare, men i alla fall):
 
Har ni några produkter ni saknar på listan? Min personliga nominering skulle nog vara Pulled Oats, även om jag tycker väldigt mycket om varan. Den innehåller visserligen havre, men den innehåller precis lika mycket ärtprotein - och dessutom en hel del bönprotein utöver det - vilket gör att den inte skiljer sig så himla mycket från andra alternativ på marknaden ändå. Som konsument antar jag att en produkt med det namnet ska vara gjord med åtminstone mestadels havre, så där blev jag lite besviken faktiskt.
 
Jag tycker Oatly skiljer ut sig genom att ha ett missvisande namn på en bra och relevant produkt, medan de andra har missvisande namn, vilseledande marknadsföring på usla produkter.
Fast det är väl inte namnet, utan frågan om bakteriekulturens livaktighet som är grund för nomineringen?

Det finns fler sorters x-gurt från olika tillverkare, soy-, lupin- m fl.
 
Jag röstade på vattnet. Dels så är buteljerat vatten väldigt resursslöseri i ett land som Sverige med bra kranvatten. Och dels verkar processen helt meningslös - till ett hutlöst pris.

Enda produkten jag använder är lätta. Är väl medveten om hur dålig den är, men den smakar bäst enligt mig av de alternativ som finns av bordsmargarin som är bredbara direkt från kylen.
 
Ja, det har du rätt i. Det var förmodligen något sådant mitt undermedvetna tog med i beräkningen också!

Det handlar typ om sättet på vilket de utvinner vattnet. Här är en video som ska förklara det (inte för att jag blev så mycket klokare, men i alla fall):
Haha, eeh ok :up:. Jag känner mig nöjd med mitt kranvatten (fast vågar knappt skriva det för då kommer väl nåt larm om cryptosporidium eller nåt :nailbiting:).
 
Man kan ta jäkligt bra betalt för det av coola människor som inte har så stor koll på saker och ting men tror att de har hittat något riktigt häftigt

Det är verkligen stor ironi på ordet smart, kunde varit kul om det hade varit på skoj.
 
Röstade på vattnet tycker det är en onödig produkt. I övrigt vet jag inte om jag tycker det är så mycket matbluff var och en kan ju läsa på förpackningen vad det innehåller. Att mat och andra produkter marknadsförs på ett sätt så att de ska sälja mer torde väl inte vara okänt för någon och matbluff tycker jag inte det är så länge ingredienserna på innehållsförteckningen stämmer överens med innehållet. . Matbluff för mig är att t.ex. fläskkött packas och marknadsförs som finare kött eller ett påstående om att en produkt är svensk och inte är det.
 
Har ni några produkter ni saknar på listan?
1547833168450.png

Jag skulle inte kalla detta för fläderdryck, utan möjligen äppeldryck "med spår av fläder"...
 
Röstade typ genast på vattnet, var ganska säker på den redan innan jag läste texten. Men när jag läste att de tar bort de bra ämnena för att sedan lägga till sina egna ... 🙄🙄🙄🙄 Men borde nog lägga till att jag tycker att all sånt vatten på flaska är fullkomligt onödigt. De enda fallen det kan vara ok är när man är verkligen törstig och har ingen toalett och/eller tom flaska att använda. Det känns nästan t.o.m smartare att gå till närmsta snabbmatrestaurang och be om vatten istället - det fås åtminstone inte i ren plastflaska och så är det möjligen gratis (har gjort så ett antal gånger i tonåren på vägen hem från skolan :D).
 
Kom även att tänka på svensk citronhonung, nej det finns ingen svensk citronhonung det är honung smaksatt med citron:banghead:, finns där emot svensk ljunghonung, lindhonung, hallonhonung mm där just honungen är samlad från växten i fråga, kommer jag inte ihåg helt fel så ska honungen vara ifrån 50% av just den växten förutom ljunghonung som var 30%.
 
Ja, det har du rätt i. Det var förmodligen något sådant mitt undermedvetna tog med i beräkningen också!

Det handlar typ om sättet på vilket de utvinner vattnet. Här är en video som ska förklara det (inte för att jag blev så mycket klokare, men i alla fall):

Naturvetaren skrattar här så hon nästan kissar på sig. Regnvatten rent?! :rofl:

Edit: Vill jag ha destillerat vatten köper jag en flaska batterivatten. Det är billigare :D
 
Jag vet :) Det är väl därför de slängt i elektrolyter (det låter ju så finare än salter...) :grin:
Inte alla som har koll på det dock.
När jag googlade "dricka destillerat vatten" så var en av de första träffarna en tråd från familjeliv, där någon gått över till att dricka enbart destvatten för att hålla det så rent som möjligt. Och då har man ju bevisligen missuppfattat något väldigt grovt...
 
Inte alla som har koll på det dock.
När jag googlade "dricka destillerat vatten" så var en av de första träffarna en tråd från familjeliv, där någon gått över till att dricka enbart destvatten för att hålla det så rent som möjligt. Och då har man ju bevisligen missuppfattat något väldigt grovt...

Inte första gången sådant händer där... jag undrar om man måste intyga att man endast har två hjärnceller för att få bli medlem?! :cautious:
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 561
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp