Livsviktig start – därför är råmjölken avgörande för nyfödda föl

Bukefalos 30 år!

Nyfödda föl kommer till världen utan ett aktivt immunförsvar. För att klara den första tiden är de helt beroende av stoets råmjölk – och det gäller att allt fungerar direkt.
Mänskliga mammor har något liknande råmjölk och det är därför som det är så viktigt att amma nyfödda.

Mänskliga mammor har något liknande råmjölk och det är därför som det är så viktigt att amma nyfödda.
Det är stor skillnad, en mänsklig moderkaka släpper igenom antikroppar så en bebis föds med visst försvar, idisslares moderkakor släpper inte igenom nåt därför är råmjölken så viktig för dem tydligen också hästar.

Det är stor skillnad, en mänsklig moderkaka släpper igenom antikroppar så en bebis föds med visst försvar, idisslares moderkakor släpper inte igenom nåt därför är råmjölken så viktig för dem tydligen också hästar.
Nu blir jag nyfiken, varför gör inte idisslares moderkakor det? Vet man det?

Inget direkt blodutbyte från mamma till foster ger mindre avslag/efterblödningar som drar till sig rovdjur, har jag för mig anses vara orsaken. Djur som föder sina ungar i gryt och kan hålla sig gömda första tiden har i allmänhet moderkakor som är mer lika människans.
Huh, intressant! Man lär sig något nytt varje dag :up:

Screenshot_20260501_025821_Samsung Internet.webp

Ovan ser ni en enkel skärmdump från Wikipedia angående mänsklig råmjölk. Det är sant att bebisen har fått antikroppar genom moderkakan men den första mjölken ger en viktig påfyllning. Jag visste inte att det är bra för mammor att mjölka sig själva sista dagarna innan förlossningen och spara mjölken till bebisen.

Liknande trådar

• Ofrivillig ensamhet
  • Mamma
  • Bukes bokcirkel!
  • R
    18 år som mamma till den finaste tjejen jag vet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur