Ljuslingsbacken

Sv: Ljuslingsbacken

Skötte sig och skötte sig... han var ASSPÄND i både dressyren och hoppningen såg spöken och rev 2 hinder, dock fanns det inga som helst tendenser till att bli istadig och DET är jag väldigt nöjd med, trots att han vände mot utgången efter nr 2 istället för åt andra hållet men det var inga som helst problem att vända tillbaka.

Tack gode gud för debutantprogrammet -97 där man får rida lätt :bow:

Film kommer till dom närmsta sörjande

När jag gick terrängbanan så började jag må illa och bli helt yr och sedan fick jag värsta migränanfallet.. låg och sov i skuggan ett tag men det hjälpte tyvärr inte, jag hade aldrig kunnat sitta på något som rör sig utan att kräkas :crazy:
Vilka hade ställt hästarna iordning då och vilka ryttare var väl förberedda?
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag hade bara brytt mig om det om det hade inneburit att jag hade kommit en placering högre.. Hade jag varit långt utanför hade jag inte brytt mig alls, eller om personen hade legat bakom mig i resultatlistan.

Var funktionär på en dressyrtävling en gång där en tjej startade en "högre" klass där hon uppenbarligen inte hade att göra, och kom VÄLDIGT sist, men hon hade bettringar på hästen vilket inte är tillåtet så folk protesterade ändå så istället för att komma sist blev hon diskad. I den situationen kunde det väl kvittat tycker jag, man kunde sagt till tjejer personligen att hon inte fick ha bettringar.

Gällande kompis - svårt - kanske säga till kompisen att man tycker att den borde rätta till felet själv så fick ansvaret och skammen ligga på denne själv. Fast om det gällde att kompisen fick en placering istället för mig, så skulle det få vara en sjuhelvetes kompis för att jag inte skulle säga ifrån...;)

"Kändis" - absolut!:devil:

Sen behöver man ju inte orsaka ståhej och offentliga protester mm. man kan ju be den som uppdaterar tavlan att kolla upp någons hoppresultat t.ex. för man hade bestämt för sig att den rev hinder nr 2, men att man kan ha fel...
 
Sv: Ljuslingsbacken

Gällande kompis - svårt - kanske säga till kompisen att man tycker att den borde rätta till felet själv så fick ansvaret och skammen ligga på denne själv. Fast om det gällde att kompisen fick en placering istället för mig, så skulle det få vara en sjuhelvetes kompis för att jag inte skulle säga ifrån...;)

"Kändis" - absolut!:devil:

Sen behöver man ju inte orsaka ståhej och offentliga protester mm. man kan ju be den som uppdaterar tavlan att kolla upp någons hoppresultat t.ex. för man hade bestämt för sig att den rev hinder nr 2, men att man kan ha fel...

Hippokondriker = diplomat :D
Dig tävlar jag gärna mot! Låter i mina öron som du har en "fair" inställning (utom mot kändisar då men det behöver ju inte jag oroa mig för :p).
 
Sv: Ljuslingsbacken

Eftersom jag såg att detta nu gällde mig, jag kollade inte resultatlistan på plats utan kollade när det kom ut på nätet och såg att de hade missat mina hoppfel på den ena.
Jag ringde upp till klubben o de sa bara "jaja men det spelar väll inte så stor roll du skulle ju ändå blivit placerad"
Jag brukar annars vara duktig på att kolla så resultaten stämmer " på båda håll" men jag skyller på värmen och att vi ville hem;)
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jo fast oftast upptäcker man väl det rätt så långt innan ev prisutdelning. Har man då inte påpekat det så är det ju pinsamt att plötsligt säga det på prisutdelningen, så då tar man väl priset och får leva med sitt förhoppningsvis dåliga samvete.

Själv har jag fullt sjå att försöka hålla rätt på mina egna resultat och hinna mellan grenarna;) Så risken att jag skulle upptäcka någons felaktiga poäng är än så länge ganska minimal.

Det händer att vi inte ser resultatet förrän vi kommer hem, i efterhand. Ibland fel, oftast rätt men visst har vi missat placering på att inte kolla på plats. :grin:
Har man bara en häst så kanske man kollar extra noga men när man har flera så har man oftast fullt upp med annat, resultatet kommer oftast inte upp när man har tid att titta.
Brukar däremot kolla dressyrsammanräkningen, där är det alldeles för ofta fel!

Ser jag ett fel påpekar jag till ÖD, att den kanske ska kolla upp, men oftast så "tror" jag ju bara och då kan man ju inte säga något :angel: (Men det finns ju nästan alltid dubbelfört så man kan kolla tex hinderprotokollen)

Att det blir fel ibland är helt mänskligt. Många olika människor inblandade i ofta stressade situationer, siffror som skrivs in under stress. Blir fel ibland. Just därför har man 30 minuter efter prel resultat innan prisutdelning så folk ska hinna kolla :idea:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Fast ibland blir man mörkrädd.

Tidigare i år såg jag (och antagligen ett tiotal andra) ett klockrent stopp på första hindret: stanna 2 m från hindret-rygga-kasta sig åt vänster-liten volt i vänstervarv och sedan över hindret. Till och med speakern såg att det var stopp och sa det i högtalaren. När ekipaget sedan kom i mål hade speakern ändrat sig till "preliminärt 0 fel på hinder" av någon anledning. Kan bara tänka mig en.
Ryttaren stannade bara några meter bort från där jag stod och pratade med någon som undrade hur det hade gått: "Jag fick nog stopp på första och sen stannade hästen till lite mycket på nerhoppet, men vi får väl se hur de bedömmer det."

Jag vill hävda att eftersom det uppenbarligen finns större brister hos de som är hindervakter än hos hoppdomaren har man ett större ansvar som ryttare i terrängen än i hoppningen att kontrollera sig själv och andra.

Vem tjänar egentligen på den "avspända attityden inom fälttävlan" om den leder till att oärlighet främjas? Varken ryttaren eller hästen blir ju bättre av att det står 0 i protokollet.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Dötter kom på att hon hoppat fel hinder en gång och gick och pratade med OD. Han säger till henne att eftersom hon kom efter protesttidens utgång kunde han inte ändra resultatet. Så hon fick ett kvalificerande resultat.

Ok, men hon red en extra tävling innan hon gick upp till nästa klass för sitt eget samvetes skull.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Men du vill väl att det ska vara rättvist för alla ;) inte bara dig själv
Säger man till även om det är en kompis? Eller om det är en "kändis"?
Det är inte ryttarens jobb att hålla reda på som du säger, domarna finns ju där av en anledning...

Jag hade väl troligtvis inte vetat om det om det gällde någon som antingen låg bakom mig eller om jag legat långt ner i listan. Först och främst måste jag ju se det själv, förövrigt brukar jag inte ha någon som helst koll på hur det går för andra.
Dessutom är det inget som man som ryttare skall behöva kontrollera, man har ju annat att göra.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag ville inte diskutera något enskilt resultat eller tävling utan höra era tankar kring hur ni resonerar/agerar när ni märker att något är felaktigt i resultatrapporteringen. Både när det drabbar en själv eller någon annan.
Men, det är ju inte alltid man uppmärksammar fel, t ex så har det hänt mig att jag inte märkt att jag har haft ner en bom. Hade då speakern/domaren sagt 0 fel så hade jag aldrig tänkt på att ifrågasätta det. Men om jag har ner en bom och vet att jag haft ner en men ändå får 0 i resultatet, säger jag då till?
Personligen så är jag nog inne på fios linje, jag skulle vilja slå mig för bröstet och säga "Självklart" MEN jag vet inte för jag har inte varit i situationen. Än.

I detta ligger också en tanke kring kvalitetssäkring av resultat. Är det nödvändigt eller det jämnar ut sig i det långa loppet?
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag hade väl troligtvis inte vetat om det om det gällde någon som antingen låg bakom mig eller om jag legat långt ner i listan. Först och främst måste jag ju se det själv, förövrigt brukar jag inte ha någon som helst koll på hur det går för andra.
Dessutom är det inget som man som ryttare skall behöva kontrollera, man har ju annat att göra.

Nej, precis, det är inte ryttarens jobb att kontrollera.
Jag var ute efter en moral/värderings/etik-disskusion men jag ska nog ta den på ett filosofi-forum i stället :D
 
Sv: Ljuslingsbacken

Fast ibland blir man mörkrädd.

Tidigare i år såg jag (och antagligen ett tiotal andra) ett klockrent stopp på första hindret: stanna 2 m från hindret-rygga-kasta sig åt vänster-liten volt i vänstervarv och sedan över hindret. Till och med speakern såg att det var stopp och sa det i högtalaren. När ekipaget sedan kom i mål hade speakern ändrat sig till "preliminärt 0 fel på hinder" av någon anledning. Kan bara tänka mig en.

Jag vill hävda att eftersom det uppenbarligen finns större brister hos de som är hindervakter än hos hoppdomaren har man ett större ansvar som ryttare i terrängen än i hoppningen att kontrollera sig själv och andra.
.

Fast jag håller definitivt inte med dej!
Visst finns det okunniga, tyvärr, eftersom många "experter" lyser med sin frånvaro när det gäller att göra insats som hinderdomare.:devil: MEN det blir fel även med kunniga, det vet vi med dyr erfarenhet. :o

Hos oss blir det fel i högtalarna ibland, sjävklart är det så, men det blir inte lika mycket fel in i datorn och de flesta felen rättas när protokollen kommer in och allt dubbelkollas MEN just denna koll sker alltid under stor tidspress, alla vill ju hem, så fel blir det, det vet jag. Den som sitter och tar emot felen via comradio har ju sådär en 12-19 personer att "lyssna av", med 3 ekipage på banan blir det många inrapporteringar. :idea: Speakern har ju också ganska många att hålla reda på så ibland blir det upprepningar, ibland felsägningar.

Vår ÖD har iallafall rättat ett "viktigt" fel i efterhand. Ryttaren protesterade inte.

Våra funktionärer är viktiga, utan dem ingen fälttävlan oavsett hur många ryttare som vill rida. :idea:
Och de allra flesta är både trevliga OCH duktiga :bow:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Nej, precis, det är inte ryttarens jobb att kontrollera.
Jag var ute efter en moral/värderings/etik-disskusion men jag ska nog ta den på ett filosofi-forum i stället :D

Fast om vi vet ett fel hos oss själva, så säger vi alltid till. Präktigt? Njae
kanske mest för att slippa skitsnacket, iallafall här på Buke :p

Fast precis som du säger, ibland har man kanske inte helt koll på om det trillade två eller tre bommar. Man kan vara säker på två så var det tre.

Stopp vid nerhopp kan också dömas väldigt olika, under väldigt få sekunder ska någon avgöra om det är ett eller två stopp eller kanske inget alls. Såklart det döms olika.
I Tyskland dömdes dottern för tre stopp när hon själv ansåg det vara ett, hon red vidare men togs av banan. Med filmen som underlag ansåg ÖD att ryttaren hade rätt, (vi protesterade inte utan "bara frågade" för vår egen skull). Men det är ju liksom inget att göra när ryttaren är utplockad. :cool:

En annan gång var Hanna helt säker på att hon hoppat fel hinder, hinderdomarna påstod att hon hoppat rätt. Vem vet? Antagligen hade hinderdomarna trots allt rätt.

Likaså har vi exempel på ryttare där hinderdomarna säger att de inte hoppade ett visst hinder, eller hoppade fel hinder och ryttarna säger emot. Inte lätt alltid. :p då måste man lita på sina hinderdomare såklart. :idea:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Likaså har vi exempel på ryttare där hinderdomarna säger att de inte hoppade ett visst hinder, eller hoppade fel hinder och ryttarna säger emot. Inte lätt alltid. :p då måste man lita på sina hinderdomare såklart. :idea:

Håller jag inte alls med om eftersom jag har råkat ut för det!:) Jag red en debutantbana här omkring, kom i mål superlycklig efter endast 1 stopp o blir uppkallad till controllern för hinderdomarna säger att jag inte hoppade ett hinder....tar med videokamerna som klart bevisar att jag hoppat varenda hinder på hela banan o för övrigt hade jag inte kunnat hoppa de efterföljande hindren utan att ha passerat just detta hindret så redan när jag blev uppkallad borde de ju tänkt efter att jag just passerat mål o det hade ju varit omöjligt om jag inte hoppat hindret!

Sorry för lång mening men ni fattar nog...så näe, jag tycker inte alls att man MÅSTE lita på hinderdomarna i alla lägen för dom kan ha fel. Speciellt när dom är orutinerade.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Fast jag håller definitivt inte med dej!
Visst finns det okunniga, tyvärr, eftersom många "experter" lyser med sin frånvaro när det gäller att göra insats som hinderdomare.:devil: MEN det blir fel även med kunniga, det vet vi med dyr erfarenhet. :o
Visst kan det bli fel ibland, och jag är definitivt ingen expert, men jag kan ändå tycka att det inte borde vara svårt att avgöra om det är stopp på en enkel stock.
Hos oss blir det fel i högtalarna ibland, sjävklart är det så, men det blir inte lika mycket fel in i datorn och de flesta felen rättas när protokollen kommer in och allt dubbelkollas MEN just denna koll sker alltid under stor tidspress, alla vill ju hem, så fel blir det, det vet jag. Den som sitter och tar emot felen via comradio har ju sådär en 12-19 personer att "lyssna av", med 3 ekipage på banan blir det många inrapporteringar. :idea: Speakern har ju också ganska många att hålla reda på så ibland blir det upprepningar, ibland felsägningar.
Umm, är du säker på att du fattade vad jag menade? På denna bana hade speakern bra koll på hindret i fråga, enda anledningen att det sedan blev preliminärt 0 och sedan definitivt 0 är att hinderdomaren inte rapporterat något. Sedan var ju även ryttaren känd i byggden...
Vår ÖD har iallafall rättat ett "viktigt" fel i efterhand. Ryttaren protesterade inte.
:bow:
Våra funktionärer är viktiga, utan dem ingen fälttävlan oavsett hur många ryttare som vill rida. :idea:
Och de allra flesta är både trevliga OCH duktiga :bow:
Japp, men då är det väl inte fel att hjälpa dem på traven?
 
Sv: Ljuslingsbacken

KL
Hinderdomare kan ibland vara ett problem. Jag vet att det är svårt att få tag på funktionärer, men det kan också bli galet när man har orutinerade/okunniga människor som hindervakter...

På de 2 senaste tävlingarna jag har ridit med min unghäst har det varit problem med hindervakterna. Min häst gillar inte vattnet, har vid båda tillfällena stannat redan en bit ifrån vattenhindret. Inte på någon av tävlingarna har funktionärerna sagt "ett stopp", "två stopp" osv. Vilket gör det näst intill omöjligt för mig att veta hur de dömer. Sista tävlingen sa hindervakten inte heller till när hästen bakom kom galopperandes. Normalt hade jag kanske hört det, men nu satt jag på en häst som for åt alla möjliga håll och gjorde mitt bästa för att få honom att lyssna på mig.

För mig är det egentligen lite sak samma jag kom inte igenom hindret och var ju helt klart utesluten. För ryttaren bakom var det ju ett problem att det stod en häst i vägen, och det hade ju faktiskt kunnat hända olyckor...

Samtidigt är det ju jättebra att det finns människor som vill hjälpa till! Annars hade det inte blivit några tävlingar!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag måste bara skriva av mig samt fråga om det får gå till såhär på tävlingar.. Jag var i Mariestad i helgen och startade FT, det var...
2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp