Ljuslingsbacken

Sv: Ljuslingsbacken

Till quigley:

För det första så tror jag inte att det var så många ungar som PISKADE över sina hästar i vattnet men däremot var det 95% av dom som tydligen inte hade räknat med att det kunde vara hinder ner i vattnet när man rider en Lätt klass bana för ponny...:cool:

Du hade ju själv problem på samma hinder så du kanske kan förstå att det inte var ett så lätt hinder för en ponny som inte tränat på det.

Men som sagt, det är ingen lätt bana o man måste vara väl förberedd för klassen när man startar där.

Och du anser att min häst hoppade vattnet stillastående? Ja jag tittade på iaf 5 ponnyer som fick farlig ridning på just det hindret i P80/P90 klassen. Sen går det ju att diskutera huruvida man ska kunna kvala till P90/P* om man inte klarar vattnet i P80/P90, samma sak med häst. Sen är det upp till dig att anse vad du vill om min ritt. Det var min första start för året och min första 100klass sen 27/4/2008 att jag får stopp när jag är ringrostig gör det väl inte mer rätt för ponnyryttarna att kommer otränade till tävling och hoppa stillastående?

Och nej jag har ingen förståelse för varför man hoppar stillastående på ett vattenhinder om man inte tränat. Det borde alla ryttare (ponnyryttare) få lära sig från första träningen att terränghinder hoppas inte stillastående om de är högre än 20cm. Väljer man då att starta är det helt oacceptabelt att inte ta sitt stopp när hästen står still eller går bakåt.

Väldigt synd att man kan komma oförberedd på vissa banor så en del räknar med att kunna rida för svåra klasser för banorna inte håller måttet.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Tror det stämmer som du säger att många inte tränat på hopp ner i vatten. Överlag är det nog lite oklart om man inte läser in sig på det ordentligt om P80 skall vara som en fd. debutant eller lätt - jag har sett och ridit banor av båda karaktärerna, liksom de olika dressyrprogrammen.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Det var den snabbaste fälttävlan jag någonsin vart på. Från att jag startade dressyren hade jag 1 timme till jag skulle starta terrängen, i den värmen också, stackars ponny. Men hon var pigg och glad ändå. Någon som vet om det finns någon bestämd tid det måste vara däremellan?
 
Sv: Ljuslingsbacken

I svenska reglementet finns ingen gräns nedåt.
FEI har minst 45min mellan dressyr o hoppning
Om jag minns rätt :angel:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Och du anser att min häst hoppade vattnet stillastående? Ja jag tittade på iaf 5 ponnyer som fick farlig ridning på just det hindret i P80/P90 klassen. Sen går det ju att diskutera huruvida man ska kunna kvala till P90/P* om man inte klarar vattnet i P80/P90, samma sak med häst. Sen är det upp till dig att anse vad du vill om min ritt. Det var min första start för året och min första 100klass sen 27/4/2008 att jag får stopp när jag är ringrostig gör det väl inte mer rätt för ponnyryttarna att kommer otränade till tävling och hoppa stillastående?

Och nej jag har ingen förståelse för varför man hoppar stillastående på ett vattenhinder om man inte tränat. Det borde alla ryttare (ponnyryttare) få lära sig från första träningen att terränghinder hoppas inte stillastående om de är högre än 20cm. Väljer man då att starta är det helt oacceptabelt att inte ta sitt stopp när hästen står still eller går bakåt.

Väldigt synd att man kan komma oförberedd på vissa banor så en del räknar med att kunna rida för svåra klasser för banorna inte håller måttet.

Som vanligt läser du inlägg som faan själv läser bibeln!!!:cool:

Jag skrev att det nog inte var så många barn som PISKADE i sina ponnyer som du uttryckte det. Tycker det är oerhört kränkande av dig att säga att barnen piskar i sina ponnyer när det inte är sant.

Sen skrev jag inte ett dugg om ditt stopp utan jag påpekade att du som red en RUTINERAD häst o som borde ha en del rutin själv fick stopp på exakt samma hinder o borde då ha en viss förståelse för att det kan vara ett svårt hinder för en ponnyunge.

LÄS vad man skriver innan du gör dina volter....:grin:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Hoppade P80/90 samma stock ner i vatten som 100-häst gjorde? Då förstår jag att det blev stopp för en del! Det måste ha varit ett rätt rejält hinder för den klassen? Som du säger så var det ju flera hästar som fick problem där. Jag såg inte så många ekipage i o f s eftersom jag red mitt i klassen men de jag såg hade strul vid vattnet.

Den häst som gick iväg precis innan mig flängde av sin ryttare vid hinder nr 1. Då skriker någon "hoppa upp och fortsätt" :eek: Han som står i starten säger att han vet inte om det är tillåtet. Då kunde jag inte hålla tyst utan sa att det är inte tillåtet. Vet en ryttare som hade problem med just detta i starten med en av sina hästar förra säsongen, hon flög av vid flera tillfällen men då skulle hon glatt hoppat upp och fortsatt...:angel:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Som vanligt läser du inlägg som faan själv läser bibeln!!!:cool:

Jag skrev att det nog inte var så många barn som PISKADE i sina ponnyer som du uttryckte det. Tycker det är oerhört kränkande av dig att säga att barnen piskar i sina ponnyer när det inte är sant.

Sen skrev jag inte ett dugg om ditt stopp utan jag påpekade att du som red en RUTINERAD häst o som borde ha en del rutin själv fick stopp på exakt samma hinder o borde då ha en viss förståelse för att det kan vara ett svårt hinder för en ponnyunge.

LÄS vad man skriver innan du gör dina volter....:grin:

Vad kallar du det om man fortsätter använda spöt efter att ponnyn står still tills den hoppar?

De hoppade inte samma hinder men ett likadant från andra hållet. Och jag skrev att jag inte har förståelse för att man hoppar det stillastående. Huruvida barnen finner det svårt eller inte spelar väl ingen roll? Sen tycker inte jag att hindret var svårt, varken som det var eller för klassen.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Hoppade P80/90 samma stock ner i vatten som 100-häst gjorde? Då förstår jag att det blev stopp för en del! Det måste ha varit ett rätt rejält hinder för den klassen? Som du säger så var det ju flera hästar som fick problem där. Jag såg inte så många ekipage i o f s eftersom jag red mitt i klassen men de jag såg hade strul vid vattnet.

Den häst som gick iväg precis innan mig flängde av sin ryttare vid hinder nr 1. Då skriker någon "hoppa upp och fortsätt" :eek: Han som står i starten säger att han vet inte om det är tillåtet. Då kunde jag inte hålla tyst utan sa att det är inte tillåtet. Vet en ryttare som hade problem med just detta i starten med en av sina hästar förra säsongen, hon flög av vid flera tillfällen men då skulle hon glatt hoppat upp och fortsatt...:angel:

Nej det gjorde de inte men deras hinder hade samma karaktär som vårat. Det hoppades från andra hållet.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Nej det gjorde de inte men deras hinder hade samma karaktär som vårat. Det hoppades från andra hållet.

Jag har inte så bra koll på ponnyhinder och de olika klasserna :angel: men då stämde min känsla att 100-häst stocken var lite för stor för ponnyna :idea:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Det är trevligt att inte bara jag blev vimmelkantig av värmen :angel:

Nu var det ju väldigt varmt och lätt att bli lite yr i mössan och missa, nu frågar jag inte bara dig Q, utan generellt. Jag såg ekipage som hade fel i hoppningen (ett eller flera ner) som sedan stod som felfria i resultatet. På någon så rapporterade speakern felen efter ritten och på någon så rapporterade speakern noll fel.
Hur gör "man"/jag/du då? Meddelar ni till tävlingsledare/ÖD att resultatet blivit fel? Eller är det "oschysst"/okamratligt? Nästa gång så är det min tur att få lite fördel och då vill jag inte att någon "skvallrar" på mig?
Det var inte bara igår som jag observerat att fel från hoppning inte alltid stämmer så jag vill inte "hänga ut" Ljuslingsbacken, utan är nyfiken på hur ni andra tänker/resonerar/gör.
 
Sv: Ljuslingsbacken

KL
Någon som minns namnet på fotografen som skulle vara där? Det satt uppe lappar, men jag skrev inte upp, och hjärnan smälte bort så jag kommer inte ihåg...:o
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag tycker det är bäst för alla att det är rättvist, för hur mycket värderar man en placering som är baserad på att domaren rapporterat fel? Så hade jag sett något resultat som blivit fel hade jag nog påpekat det iaf. Ryttaren kan ju inte ta illa upp, för den har ju faktiskt ridit till sig felen själv och borde väl egentligen själv påpeka om fel resultat kommit upp, eller...?

Hoppas jag själv skulle vara så pass ärlig om situationen uppkom och jag hade fått för lite fel... Det kommer väl ikapp en till slut ändå tänker jag.

Man är ju väldigt snabbt på det om man fått för många fel iaf!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljuslingsbacken

Det är lurigt tycker jag. Precis som du säger så hoppas jag att jag själv hade varit ärlig men jag har själv inte varit i situationen. Jag kan tänka mig att när du väl står där och ska välja om du ska ta emot ditt pris eller inte så är det väldigt lockande att ta emot det.
För det är väl mest i den situationen som det "spelar roll", om du blir placerad eller inte.
Hamnar du utanför så är det kanske av mindre betydelse att resultatet blir rätt? I o f s om resultatet gör att du hamnar på rätt sida om "kvalgräns".
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jo fast oftast upptäcker man väl det rätt så långt innan ev prisutdelning. Har man då inte påpekat det så är det ju pinsamt att plötsligt säga det på prisutdelningen, så då tar man väl priset och får leva med sitt förhoppningsvis dåliga samvete.

Själv har jag fullt sjå att försöka hålla rätt på mina egna resultat och hinna mellan grenarna;) Så risken att jag skulle upptäcka någons felaktiga poäng är än så länge ganska minimal.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Ha ha :rofl: Alltså jag menade inte att du skulle säga till på prisutdelningen det jag menade med "ta emot diit pris" så var det när du mentalt bestämmer dig för att ta emot ditt pris och inte berätta om dina fel. Visst uttyckte jag mig glasklart :angel:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag hade bara brytt mig om det om det hade inneburit att jag hade kommit en placering högre.. Hade jag varit långt utanför hade jag inte brytt mig alls, eller om personen hade legat bakom mig i resultatlistan.

Det är inte mitt jobb att hålla reda på sådant så länge dom inte ligger före mig i prislistan ;)

Jag vet inte vad jag hade gjort... Svårt att veta när man inte varit i själva situationen, kan inte slå mig på bröstet direkt och säga att jag hade minsann själv sagt till.. även om det inte innebär att jag faktiskt inte hade sagt till.

Överlag säger ju folk INTE till.

Alla minns väl Senior SM för en herrans massa år sen där förbundskaptenen fick efter en lång övertalning en ryttare att lämna tillbaka sin silvermedalj då hon hoppat fel hinder (det var många som gjorde det det året då det hindret brukade vara med i svår klass och det är svårt att rida förbi) som flera personer såg dock ingen funktionär/hinderdomare och oxå rapporterade in.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag hade bara brytt mig om det om det hade inneburit att jag hade kommit en placering högre.. Hade jag varit långt utanför hade jag inte brytt mig alls, eller om personen hade legat bakom mig i resultatlistan.

Det är inte mitt jobb att hålla reda på sådant så länge dom inte ligger före mig i prislistan ;)

Jag vet inte vad jag hade gjort... Svårt att veta när man inte varit i själva situationen, kan inte slå mig på bröstet direkt och säga att jag hade minsann själv sagt till.. även om det inte innebär att jag faktiskt inte hade sagt till.

Överlag säger ju folk INTE till.

Alla minns väl Senior SM för en herrans massa år sen där förbundskaptenen fick efter en lång övertalning en ryttare att lämna tillbaka sin silvermedalj då hon hoppat fel hinder (det var många som gjorde det det året då det hindret brukade vara med i svår klass och det är svårt att rida förbi) som flera personer såg dock ingen funktionär/hinderdomare och oxå rapporterade in.

Men du vill väl att det ska vara rättvist för alla ;) inte bara dig själv
Säger man till även om det är en kompis? Eller om det är en "kändis"?
Det är inte ryttarens jobb att hålla reda på som du säger, domarna finns ju där av en anledning...
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag måste bara skriva av mig samt fråga om det får gå till såhär på tävlingar.. Jag var i Mariestad i helgen och startade FT, det var...
2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp