Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog detta jag menar lite också. Alltså jag vet inte om jag har hela bilden, men hela den här diskussionen framstår ju till stor del lika mycket som ett drev i sig själv, som det som diskuteras och som påstås ge ett tråkigt diskussionsklimat?

Snarare än en allmän diskussion om diskussionsklimatet, netikett etc. och konstruktiva förslag hur detta kan förbätttas och som alla ges en chans att vara delaktiga i, utifrån att flertalet användare verkar vara bannade (och så som jag tolkar det, det går ett drev mot i den här tråden utan att de då själva har chansen att vara med i diskussionen).

Vet inte hur det ska vara en konstruktiv lösning på ett ev. problem att användare försvinner? Buke känns ju bara jättetrist just nu.
Jag håller med!
 
Det är nog detta jag menar lite också. Alltså jag vet inte om jag har hela bilden, men hela den här diskussionen framstår ju till stor del lika mycket som ett drev i sig själv, som det som diskuteras och som påstås ge ett tråkigt diskussionsklimat?

Snarare än en allmän diskussion om diskussionsklimatet, netikett etc. och konstruktiva förslag hur detta kan förbätttas och som alla ges en chans att vara delaktiga i, utifrån att flertalet användare verkar vara bannade (och så som jag tolkar det, det går ett drev mot i den här tråden utan att de då själva har chansen att vara med i diskussionen).

Vet inte hur det ska vara en konstruktiv lösning på ett ev. problem att användare försvinner? Buke känns ju bara jättetrist just nu.
Den här tråden skapades flera dagar innan de blev bannade och de var aktiva i andra trådar, så alla har haft möjlighet att uttrycka sin åsikt i denna tråd.
 
Så det är en tråd där vi diskuterar specifika användare utan att tagga dessa?
Vem ska jag tagga? Jag vet inte vilka alla är men att säga ingen haft chans att säga sin mening stämmer inte, för tråden var öppen innan Gunnar bannade dessa. Jag vet bara ett namn som var väldigt tuff i den stängda tråden och som nu är bannad, tycker du jag ska peka ut den personen och den ska stå vid skampålen? Jag anser detta är en allmän tråd och vill inte peka ut enskilda, men chansen säga sin mening har alla haft.
 
Så det är en tråd där vi diskuterar specifika användare utan att tagga dessa?
Nej
Jag tycker Inte_Ung beskrev det bra
Nej så är det inte.
Tråden är adresserad till problemet som forumet har inte till personer.
Det handlar om hur man skall hantera när några får andra att vantrivas.
Detta faktiskt ur ett generellt perspektiv.
Därför är tråden mycket intressat.
 
Absolut. Jag förstår vad du menar. Men att folk som upplever sig mobbade uttrycker sig onödigt hårt när dom får chansen är väl inte ett dugg ovanligt? Man är frustrerad över hur man under lång tid har blivit behandlad och det pyser över.

Jag tycker faktiskt inte det är samma sak som att i åratal ha ett så tråkigt sätt att uttrycka sig att folk lämnar forumet.

Exakt!

Jag fattar inte vad det är man inte förstår. Om användare efter användare säger att man känt sig utsatt/mobbad/lämnat forumet/inte vågar skriva så är det ju ett problem, dessutom ett problem som pågått i 10-20 år.

Att ställa det i jämförelse med en (1) tråd där vi diskuterar forumklimat känns ju sådär rimligt.
 
Vem ska jag tagga? Jag vet inte vilka alla är men att säga ingen haft chans att säga sin mening stämmer inte, för tråden var öppen innan Gunnar bannade dessa. Jag vet bara ett namn som var väldigt tuff i den stängda tråden och som nu är bannad, tycker du jag ska peka ut den personen och den ska stå vid skampålen? Jag anser detta är en allmän tråd och vill inte peka ut enskilda, men chansen säga sin mening har alla haft.
Det gör det ju redan eftersom "alla" vet vilka det är eftersom det hänvisas till att "de" är bannade.
 
Det gör det ju redan eftersom "alla" vet vilka det är eftersom det hänvisas till att "de" är bannade.
Jasså men om alla vet behöver jag ju inte tagga (jag vet som sagt bara om ett namn). Dessutom var det ett svar på att ingen kunna säga sin mening pga att de är bannade vilket inte stämmer. Du ser det annorlunda och det är din fulla rätt.
 
Det går inte att diskutera "otrevligheter" generellt och tro att det ska leda någonstans. Anmäl de inlägg som anses bryta mot forumreglerna direkt istället. Inte heller ger det något med svepande hintar om "vissa användare". Är det en tråd där någon anses bli illa behandlad och en själv inte vill kommentera det så anmäl det till moderator.
 
Alla vet inte. Vissa, tex jag, vet varken exakta personer som syftas på i denna tråd (med vilka som är bannade), eller vilken tråd som blev stängd förut.
Håller med.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka användare eller trådar som avses.

KL

Själv orkar jag inte hålla på och skriva inlägg efter inlägg, många gånger om dagen i vissa trådar. Det tar tid att skriva, och för mig är det en gåta, hur så många kan hinna skriva en massa inlägg, och ändå hinna mitt resten av sina liv.
Många dagar så hinner jag knappt mer än läsa lite grann, under korta pauser i det dagliga.

Däremot så vill jag försöka göra så, att de inlägg jag skriver ska ha viss substans, och helst vara rimligt "faktakollade".

Det innebär att de flesta inlägg jag skriver, tar lite tid att skriva, eftersom jag för att kunna skilja mina åsikter (eller då slutsatser), från verifierbara fakta, ofta måste "slå upp" fakta, och kolla om mina minnen från underlag blivit förvanskade (av mig själv i mitt minne, t.ex. "stod det i artikeln att x sa y?").
Mina eventuella slutsatser är jag beredd att stå för på det sätt man står för åsikter, men fakta av typen "jorden är rund" eller "2019-11-16 är lördag" blir jag frustrerad när detta ifrågasätts.

Generellt, så finns det tyvärr några användare som låter fingrarna springa i väg på tangentbordet utan att tänka på effekter (känslor) hos andra användare, och då blir det lätt hemskt.

Annars är Buke ett lysande undantag på näthimlen. Det finns få ställen med kombinationen intelligenta diskussioner i mångahanda ämnen (hästar inte att förglömma), kombinerat med många användare, med olika åsikter och livserfarenhet.

Så vill åtminstone jag att det ska fortsätta.
 
En kompis skapade ett konto här, gjorde en tråd där hon behövde hjälp med sin sjuka häst och det gick väldigt fort att få otrevligheter.
Behöver jag säga att hon lämnade bukefalos illa kvickt?
Det tycker jag tyvärr händer ganska ofta. Helt nya användare som inte har lärt sig de oskrivna regler som gäller här. De postar en fråga, ok, ibland lite otydlig formulerad men möts inte av nyfikna frågor utan mer av svar på antaganden utifrån den otydliga frågan. Jag tänker att detta är ett forum som skall sprida kunskap för ett bättre häst/hund etc etc Sverige. Då behövs inkluderande diskussioner där alla kan vara delaktiga utifrån sin aktuella förståelse.
 
Det har ju varit lite liknande diskussioner som denna i andra trådar genom åren. Det jag tycker är trist är att vissa användare då slagit ifrån sig genom att säga " jag är såhär, om du tar illa upp är det ditt problem, det är de som är överkänsliga etc." Istället tänker jag att vi alla behöver fundera ett steg längre och inte bara lägga ansvaret på "de andra."

Jag tänker att vi alla också kan bli bättre på att släppa saker. Om TS svarat flera gånger behöver man inte fortsätta flera gånger och skriva vidsre att TS gör fel. Jag tycker också att om andra redan skrivit flera inlägg så behöver man inte alltid skriva ett nästan likadant inlägg och kritisera TS.
Det sista stycket! Det är precis det beteendet som skapar "drev" och mobbingstämning. Och en del användare verkar vara lite långsinta, har en användare skrivit något de stör sig på verkar de fortsätta störa sig på den användaren även när hen skriver om något helt annat, och går då in med en taskig attityd varpå flera andra genast hakar på. Har sett det här mönstret upprepas på buke om och om igen genom åren.
Och det verkar tyvärr vara något i den mänskliga psykologin som gör att folk gärna gaddar ihop sig bakom en stöddig typ, det är ett mönster som återfinns lite överrallt i samhället, men blir kanske extra tydligt att se på internet när man kan gå bakåt och se gamla konversationer.
Jag tror vi ALLA behöver reflektera över hur lätt det är att dras med i drev, det är så mycket lättare hänt än vi vill tro (om oss själva).
Och även tänka lite allmänt på HUR man uttrycker sig, har hänt ibland att jag håller med en användares åsikt helt och hållet men sättet hen uttrycker sin åsikt på får mig ändå att känna mig helt tilltryckt. Även om jag bara läser och inte ens deltar i diskussionen. Blir man väldigt uppeldad av ett inlägg/debattämne kan det vara bra gå iväg och ta en kopp te eller nåt och tänka igenom lite innan man svarar (säger hon som tänker så långsamt att oftast har tråden/samtalsämnet bytt riktning 17 gånger innan jag formulerat klart vad jag ville säga :p fattar absolut att de flesta fungerar väldigt olikt mig...)
 
Exakt!

Jag fattar inte vad det är man inte förstår. Om användare efter användare säger att man känt sig utsatt/mobbad/lämnat forumet/inte vågar skriva så är det ju ett problem, dessutom ett problem som pågått i 10-20 år.

Att ställa det i jämförelse med en (1) tråd där vi diskuterar forumklimat känns ju sådär rimligt.

Jag fattar vad man inte förstår, eftersom jag är en av de som inte förstår.

Jag har absolut användare här på forumet som jag tycker är direkt obehagliga, jag undviker att delta i trådar där de är aktiva som annars kanske intresserat mig och lämnar trådar jag varit aktiv i om de kommer in. Hur de diskuterar, hur de relaterar till andra i diskussionen, osv, det är för jobbigt för mig. Jag drar ner på hur mycket jag är här eftersom jag upplever dem just som obehagliga.

Flera av dessa användare är dock aktiva i den här tråden, i gruppen "vilken bra tråd, äntligen vågar jag uttrycka mig!" så de är uppenbarligen inte de som drevet går emot här...

Det är väl egentligen inte konstigare än att man trivs med olika människor och på Bukefalos finns inte bara människor jag skulle välja som vänner. Men det är däremot en ganska bisarr upplevelse att läsa en tråd som höjs till skyarna som något som ska förbättra stämningen och diskussionsklimatet, när den är skriven så tydligt utifrån en grupp där jag absolut inte hör hemma. Jag har inte följt tråden som var ursprunget till denna (jag har däremot läst den nu, men det är ju då efter modereringen) och jag har inte koll på vilka som varit/är bannade, men min upplevelse är väldigt starkt att den här tråden verkligen driver mig - aktivt och aggressivt - ifrån forumet.

Hur ska den här tråden vara något annat än en vi mot dem? Jag upplever uppenbarligen inte samma användare som obehagliga som andra gör (och det är ju inte konstigare än att man gillar olika), men en missnöjesgruppering mot "dem" skulle vara en förbättring? Nej, jag fattar inte...

Som det låtit här i tråden blir jag kanske bannad för det här inlägget, men det är kanske ingen förlust i så fall. För vare sig er eller mig, då jag uppenbarligen inte tycker rätt för att passa in.

Ser det verkligen inte skevt ut från andra sidan, det här?
 
Jag tror att många har skaffat sig en taggig utsida för att överleva här. Man hade en mjukare framtoning tidigare men mothugg och påhopp har gjort användare bittrare och mer cyniska. Man skyddar sig själv. Det i sin tur har lett till en otrevligare stämning överlag. Det har blivit en ond cirkel. Jag hoppas att det här är "revolutionen" som kan bryta denna, för alla!
 
Jag fattar vad man inte förstår, eftersom jag är en av de som inte förstår.

Jag har absolut användare här på forumet som jag tycker är direkt obehagliga, jag undviker att delta i trådar där de är aktiva som annars kanske intresserat mig och lämnar trådar jag varit aktiv i om de kommer in. Hur de diskuterar, hur de relaterar till andra i diskussionen, osv, det är för jobbigt för mig. Jag drar ner på hur mycket jag är här eftersom jag upplever dem just som obehagliga.

Flera av dessa användare är dock aktiva i den här tråden, i gruppen "vilken bra tråd, äntligen vågar jag uttrycka mig!" så de är uppenbarligen inte de som drevet går emot här...

Det är väl egentligen inte konstigare än att man trivs med olika människor och på Bukefalos finns inte bara människor jag skulle välja som vänner. Men det är däremot en ganska bisarr upplevelse att läsa en tråd som höjs till skyarna som något som ska förbättra stämningen och diskussionsklimatet, när den är skriven så tydligt utifrån en grupp där jag absolut inte hör hemma. Jag har inte följt tråden som var ursprunget till denna (jag har däremot läst den nu, men det är ju då efter modereringen) och jag har inte koll på vilka som varit/är bannade, men min upplevelse är väldigt starkt att den här tråden verkligen driver mig - aktivt och aggressivt - ifrån forumet.

Hur ska den här tråden vara något annat än en vi mot dem? Jag upplever uppenbarligen inte samma användare som obehagliga som andra gör (och det är ju inte konstigare än att man gillar olika), men en missnöjesgruppering mot "dem" skulle vara en förbättring? Nej, jag fattar inte...

Som det låtit här i tråden blir jag kanske bannad för det här inlägget, men det är kanske ingen förlust i så fall. För vare sig er eller mig, då jag uppenbarligen inte tycker rätt för att passa in.

Ser det verkligen inte skevt ut från andra sidan, det här?
Att försöka insinuera att du skulle bli bannad för att du uttrycker en åsikt känns väldigt tråkigt.

Först får man varningar och samlar man ihop till tillräckligt många blir man bannad i en eller flera dagar, fler varningar fler dagar.

De som fått varningar de senaste dagarna har fått det för bl a otrevligt beteende, påhopp, moderatorliknande beteende (man instruerar andra om hur man anser att de skall diskutera trots att man inte är moderator).
De som fått varningar har stått på båda sidor i diskussionen.
 
Jag vet inte om 'familjär stämmning' gör något positivt för diskussionen då det kan tendera till att bli just drev och 'klubben för inbördes beundran' vilket gör det svårt för användare utan relationer/interaktioner med andra användare att vara en del av den där familjära stämmningen.
Man måste nog också vara medveten om att alla tillbringar sin tid på buke på väldigt olika sätt. Alla läser inte alla trådar, en del är här jämt, andra bara då och då. Den där 'familjära stämmningen' kan utvecklas till att bli en omtalad 'bukemaffia' och den vill nog ingen här ha.
Jag tänker t.ex. i köket tråden där det är ett tiotal användare som skriver om sin mat upplevelse, där jag numer har ett hum om var det flesta befinner sig i landet, vilket man de tycker om, vem tycker om VLIN och vem skapade termen SWACOS. I hundtråden där man kan namnet på användares hundar och vet vilken ras och hur de ser, i vissa fall t.o.m. vilka som är syskon med varandra.
Men nej, att det ska utvecklas till en "bukemaffia" vill nog ingen (även om det säkert är jäkligt tryggt med att ha andra användare i ryggen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 000
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
663
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp