Löneförhandla

anonym00000

Trådstartare
Jag har efter lite om och men bestämt mig för att byta jobb. Jobbar som sjuksköterska och har gjort det i ett år. Tjänar idag 24000 och har läst till 7,5 poäng på universitetet om sår.
Ska på intervju på en avdelning som jag gärna vill jobba på men jag funderar på vad jag ska begära i lön. Ingångslönen i storstäderna ligger idag på ca 24-26000.

Vad är ett års erfarenhet värt? Jag vill ha en bra och vettig men ändå realistisk lön.
 
Hur gärna vill du ha jobbet? Min grundtanke är att jag alltid kan förhandla om jag har jobbet. Får jag inte jobbet kan jag inte gärna löneförhandla.

Vill jag gärna ha det låter jag bollen ligga hos arbetsgivaren och börjar med att se var deras bud ligger. Vill jag byta främst för att få upp lönen, sätter jag mitt absoluta krav som löneanspråk.

Går det att kolla upp vad avdelningen har för löneläge är det alltid ett säkert kort.
 
Senast ändrad:
Hur gärna vill du ha jobbet? Min grundtanke är alltid att jag alltid kan förhandla om jag har jobbet. Får jag inte jobbet kan jag inte gärna löneförhandla.

Vill jag gärna ha det låter jag bollen ligga hos arbetsgivaren och börjar med att se var deras bud ligger. Vill jag byta främst för att få upp lönen, sätter jag mitt absoluta krav som löneanspråk.

Går det att kolla upp vad avdelningen har för löneläge är det alltid ett säkert kort.
Det är inte mitt drömjobb men jag känner att jag vill prova nått nytt och det ligger inom den divisionen där jag vill jobba. Tror jag kommer få mycket erfarenhet inför framtiden men det är ingen jättekatastrof om jag inte får jobbet. Att få upp lönen är en av anledningarna till att jag vill byta men inte den största.
 
I ditt ställe hade jag nog lyssnat av läget på anställningsintervjun. Eller ännu hellre: senare om du blir erbjuden tjänsten.

Vill de ha lönekrav i ansökan blir det värre. Vill du riskera att bli utesluten redan vid ansökan? Eller bespara dig mödan om de ändå inte kommer gå till den nivå du känner är acceptabel.
 
Jag har efter lite om och men bestämt mig för att byta jobb. Jobbar som sjuksköterska och har gjort det i ett år. Tjänar idag 24000 och har läst till 7,5 poäng på universitetet om sår.
Ska på intervju på en avdelning som jag gärna vill jobba på men jag funderar på vad jag ska begära i lön. Ingångslönen i storstäderna ligger idag på ca 24-26000.

Vad är ett års erfarenhet värt? Jag vill ha en bra och vettig men ändå realistisk lön.

Är du medlem i facket så får du koll på vad löneläget är där du söker jobb. Sen kan facket ha svårt att säga vilket lön du ska begära, men ge dig bild av vad som kan vara rimligt.
 
Hur mycket vill du ha upp lönen? Min sambo när han bytte jobb sa "jag har ____ idag och under det går jag inte" vilket hans arbetsgivare förstod och slängde på någon tusenlapp och frågade om han var nöjd.
 
Jag gissar att han jobbar inom annat än region/kommun?
Ja, det glömde jag skriva såklart. I mitt huvud fanns det där i alla fall. Det hade nog inte handlat om tusenlappar på ssk-löner, pinsamt nog.

Hade jag suttit i ts sits hade jag väl mer formulerat mig som "jag har ___ idag och vill gärna ha mer pga erfarenhet/extra utbildning" och låtit arbetsgivaren avgöra vilket värde det har om inte en viss siffra varit aktuell för mig.
 
Jag har efter lite om och men bestämt mig för att byta jobb. Jobbar som sjuksköterska och har gjort det i ett år. Tjänar idag 24000 och har läst till 7,5 poäng på universitetet om sår.
Ska på intervju på en avdelning som jag gärna vill jobba på men jag funderar på vad jag ska begära i lön. Ingångslönen i storstäderna ligger idag på ca 24-26000.

Vad är ett års erfarenhet värt? Jag vill ha en bra och vettig men ändå realistisk lön.


OT men menar du 24 tusen INNAN skatt? Det är ju isf katastrofalt dåligt efter en flerårig högskoleutbildning samt det ansvar som medföljer yrket?!
Tycker att det hade varit lågt även om du får UT 24... Hoppas att jag fattade fel
 
OT men menar du 24 tusen INNAN skatt? Det är ju isf katastrofalt dåligt efter en flerårig högskoleutbildning samt det ansvar som medföljer yrket?!
Tycker att det hade varit lågt även om du får UT 24... Hoppas att jag fattade fel
Det är nog före skatt. JAg tjänar efter 3,5 års utbildning 22 innan skatt. Jag brukar räkna bort en 1000 som jag betalar till csn´och då får outbildade samma lön som mig. Borde struntat i att läsa kanske.
 
OT men menar du 24 tusen INNAN skatt? Det är ju isf katastrofalt dåligt efter en flerårig högskoleutbildning samt det ansvar som medföljer yrket?!
Tycker att det hade varit lågt även om du får UT 24... Hoppas att jag fattade fel

Ja borde väl vara innan skatt? Sjuksköterskor har dåliga löner. Men de är inte ensamma. Många yrken med långa högskoleutbildningar som tjänar dåligt. Som dessutom innebär mycket ansvar. Lärare, veterinär etc. Så tråkigt!

Till TS: jag hade inte sagt att idag tjänar jag så här mycket och vill inte gå under det. För det kan ju tolkas som att du nöjer dig med att få samma lön, vilket du ju inte gör eftersom du vill få upp lönen. Så jag hade definitivt lagt mig högre. Om en nyutbildad får 26.000 kr så hade jag kanske lagt mig lite högre än så. Sen kan man väl förhandla neråt till den gräns man har satt som minimum.
 
Och jag får ut cirka 23.000. Minus 1000 kr för att betala av CSN-lån.
Så då har jag 22.000 kr kvar. Och det efter 5,5 års slit på universitetet och fortsatt slit på mitt jobb under kvällar, helger och nätter.
 
Man måste ju tjäna mer i kassan på Ica?
Menar inte att du per automatik ska söka jobb på ICA ;) försöker bara ta in detta faktum...
Jag får ungefär samma peng efter 6 veckor på Väktarskolan så det är bara att ta in. Visst är det förjävligt? Och jag menar inte att jag ska få mindre pengar utan de med högskoleutbildning borde ha mer :p
 
Jag tjänade mer som vårdbiträde inom omsorgen, jag är ju lärare nu. Kan ju inte flytta, i så fall skulle jag kunna putta upp lönen lite till, men som läget är trots brist så vill inte kommunerna här betala mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Förra måndagen var jag på en anställningsintervju för ett jobb som jag gärna vill ha. Det har endast varit ute för internsökande...
2
Svar
20
· Visningar
5 018
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp