Löneförhandla

anonym00000

Trådstartare
Jag har efter lite om och men bestämt mig för att byta jobb. Jobbar som sjuksköterska och har gjort det i ett år. Tjänar idag 24000 och har läst till 7,5 poäng på universitetet om sår.
Ska på intervju på en avdelning som jag gärna vill jobba på men jag funderar på vad jag ska begära i lön. Ingångslönen i storstäderna ligger idag på ca 24-26000.

Vad är ett års erfarenhet värt? Jag vill ha en bra och vettig men ändå realistisk lön.
 
Hur gärna vill du ha jobbet? Min grundtanke är att jag alltid kan förhandla om jag har jobbet. Får jag inte jobbet kan jag inte gärna löneförhandla.

Vill jag gärna ha det låter jag bollen ligga hos arbetsgivaren och börjar med att se var deras bud ligger. Vill jag byta främst för att få upp lönen, sätter jag mitt absoluta krav som löneanspråk.

Går det att kolla upp vad avdelningen har för löneläge är det alltid ett säkert kort.
 
Senast ändrad:
Hur gärna vill du ha jobbet? Min grundtanke är alltid att jag alltid kan förhandla om jag har jobbet. Får jag inte jobbet kan jag inte gärna löneförhandla.

Vill jag gärna ha det låter jag bollen ligga hos arbetsgivaren och börjar med att se var deras bud ligger. Vill jag byta främst för att få upp lönen, sätter jag mitt absoluta krav som löneanspråk.

Går det att kolla upp vad avdelningen har för löneläge är det alltid ett säkert kort.
Det är inte mitt drömjobb men jag känner att jag vill prova nått nytt och det ligger inom den divisionen där jag vill jobba. Tror jag kommer få mycket erfarenhet inför framtiden men det är ingen jättekatastrof om jag inte får jobbet. Att få upp lönen är en av anledningarna till att jag vill byta men inte den största.
 
I ditt ställe hade jag nog lyssnat av läget på anställningsintervjun. Eller ännu hellre: senare om du blir erbjuden tjänsten.