Löneförhandla

Ja den budgeten har jag hört mycket gott om!

Förutom det farliga i överbelastningen så har de väl dragit ner på operationer?
Dessutom så vet jag att sskstudenter får gå som riktiga sjuksköterskor på sina praktiker, visst de lär sig mycket men hur säkert är det?

Situationen är verkligen sjuk, jag känner mig mycket osäker på om jag kommer arbeta i Sverige när jag är färdig. Där jag kommer ifrån är det bra pendlingsavstånd till halden om jag inte får läsa till distriktssköterska direkt.
Japp. Operationerna skjuts upp och jag tror inte allmänheten förstår hur stora risker det innebär.
 
Är det bara min känsla att Värmlands landsting är otroligt dåligt skött eller är det verkligen så?
Det man hör från sjukhuset är inte riktigt klokt, t.ex avdelning som har 60 schemapass utan någon personal på fem veckor

Det verkar ju inte så väl skött, nej.
Men jag sitter längst ner på golvet och skottar jag också så jag vet inte mer än man hör i media.
Och nu behöver man tydligen göra sig av med 300 årsanställda, undrar just vad man ska låta bli att göra. För det kan ju rimligen inte krävas att de krakar som är anställda, springer ännu fortare.
Eller?
 
Det verkar ju inte så väl skött, nej.
Men jag sitter längst ner på golvet och skottar jag också så jag vet inte mer än man hör i media.
Och nu behöver man tydligen göra sig av med 300 årsanställda, undrar just vad man ska låta bli att göra. För det kan ju rimligen inte krävas att de krakar som är anställda, springer ännu fortare.
Eller?
Såklart det går att springa fortare! Sjukskrivningar kostar inte så i vilket fall.

Sen verkar det som Örebro en hel del hjärtoperationer för Värmland kan inte heller vara billigare än att ha egen personal i långa loppet.
 
Såklart det går att springa fortare! Sjukskrivningar kostar inte så i vilket fall.

Sen verkar det som Örebro en hel del hjärtoperationer för Värmland kan inte heller vara billigare än att ha egen personal i långa loppet.

De hjärtoperationer som görs i Örebro och inte Värmland, har inte gjorts i Värmland tidigare heller. Det handlar om att ha tillräcklig volym för att göra ett bra jobb och det blir inte tillräckligt många öppna hjärtoperationer i Värmland för att en thoraxkirurg ska uppehålla kompetens. Just den delen handlar inte om ekonomi utan om medicinsk kvalitet och rationalitet.
 
Japp. Operationerna skjuts upp och jag tror inte allmänheten förstår hur stora risker det innebär.

Nej, fast de allra flesta planerade operationer är ju inte farliga att skjuta upp. Jag tänker på protesoperationer, handkirurgi, ljumskbråck, fetmaoperationer, ärrbråckoperationer, vissa gynekologiska ingrepp med mera.
Det innebär visserligen längre tid med symtom, men inga medicinska risker med att vänta.

Till bot syftande operationer av cancrar är inte lämpliga att skjuta upp, och riktigt akuta operationer kan man inte skjuta upp.
Men resten... och det är en stor del av operationsverksamheten, det.

Samma sak med mycket annat: det finns en vårdgaranti som man i mycket inte lyckas motsvara i Värmland. Men det innebär - faktiskt - sällan reella medicinska risker att vänta längre än vårdgarantin stipulerar.
Det är en bekvämlighetsfråga (lite hårt ord, jag vet) i många fall.
Och en fråga om lidande om man får gå med sina utslitna leder längre.

Men som sagt, faktiskt inte så stora risker som man kan föreställa sig.
 
Nej, fast de allra flesta planerade operationer är ju inte farliga att skjuta upp. Jag tänker på protesoperationer, handkirurgi, ljumskbråck, fetmaoperationer, ärrbråckoperationer, vissa gynekologiska ingrepp med mera.
Det innebär visserligen längre tid med symtom, men inga medicinska risker med att vänta.

Till bot syftande operationer av cancrar är inte lämpliga att skjuta upp, och riktigt akuta operationer kan man inte skjuta upp.
Men resten... och det är en stor del av operationsverksamheten, det.

Samma sak med mycket annat: det finns en vårdgaranti som man i mycket inte lyckas motsvara i Värmland. Men det innebär - faktiskt - sällan reella medicinska risker att vänta längre än vårdgarantin stipulerar.
Det är en bekvämlighetsfråga (lite hårt ord, jag vet) i många fall.
Och en fråga om lidande om man får gå med sina utslitna leder längre.

Men som sagt, faktiskt inte så stora risker som man kan föreställa sig.
Samtidigt är det en kostnadsfråga då fler personer söker sig till andra landsting för att få sin vård men det är fortfarande Värmland som betalar för dem.
 
Nej, fast de allra flesta planerade operationer är ju inte farliga att skjuta upp. Jag tänker på protesoperationer, handkirurgi, ljumskbråck, fetmaoperationer, ärrbråckoperationer, vissa gynekologiska ingrepp med mera.
Det innebär visserligen längre tid med symtom, men inga medicinska risker med att vänta.

Till bot syftande operationer av cancrar är inte lämpliga att skjuta upp, och riktigt akuta operationer kan man inte skjuta upp.
Men resten... och det är en stor del av operationsverksamheten, det.

Samma sak med mycket annat: det finns en vårdgaranti som man i mycket inte lyckas motsvara i Värmland. Men det innebär - faktiskt - sällan reella medicinska risker att vänta längre än vårdgarantin stipulerar.
Det är en bekvämlighetsfråga (lite hårt ord, jag vet) i många fall.
Och en fråga om lidande om man får gå med sina utslitna leder längre.

Men som sagt, faktiskt inte så stora risker som man kan föreställa sig.
Fast jag menar akuta operationen som skjuts upp i flera dagar. Jag vet att ortopeden har problem med det tex. Och även andra enheter.
 
Fast jurist är ju ett jobb och bransch med högt löneläge. Det går inte att tro att alla branscher ligger på samma löneläge.

Att ha 35´på ett chefsjobb är absolut inte orimligt. Inom många branscher ligger man däromkring.
Många grupper har efter flera års studier på högskolan ingångslöner på 22-24´.
Ja, just därför jämförde jag jurist med jurist. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Förra måndagen var jag på en anställningsintervju för ett jobb som jag gärna vill ha. Det har endast varit ute för internsökande...
2
Svar
20
· Visningar
5 018
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp