Löneförhandla

Jag har efter lite om och men bestämt mig för att byta jobb. Jobbar som sjuksköterska och har gjort det i ett år. Tjänar idag 24000 och har läst till 7,5 poäng på universitetet om sår.
Ska på intervju på en avdelning som jag gärna vill jobba på men jag funderar på vad jag ska begära i lön. Ingångslönen i storstäderna ligger idag på ca 24-26000.

Vad är ett års erfarenhet värt? Jag vill ha en bra och vettig men ändå realistisk lön.

Ring den fackligt ansvarige på arbetsplatsen och fråga hur löneläget ligger där, och om det varit några förhandlingar nyligen.

Tycker det låter fullt rimligt med 26´ men tänker också lite som LovisaE - om du sätter lönekravet för högt före intervjun så kanske de väljer någon annan istället.
 
Med tanke på bristen på sjuksköterskor låter absolut inte 26 orimligt. Sen är det olika i landstingen.
De som går ut härnäst nu i Värmland kommer inte acceptera under 25 i ingångslön.
 
Jag har redan tid för intervju.:) Funderar bara på vad jag ska säga när jag kommer dit.

Som det låter på er så tänker jag ganska rätt. Jag kommer inte gå med på mindre än 26 känner jag. Vad tror ni om jag säger 27500 och så har jag lite utrymme att förhandla?
 
Jag har redan tid för intervju.:) Funderar bara på vad jag ska säga när jag kommer dit.

Som det låter på er så tänker jag ganska rätt. Jag kommer inte gå med på mindre än 26 känner jag. Vad tror ni om jag säger 27500 och så har jag lite utrymme att förhandla?

Det tycker jag låter som en bra idé!
 
Man måste ju tjäna mer i kassan på Ica?
Menar inte att du per automatik ska söka jobb på ICA ;) försöker bara ta in detta faktum...
Jag jobbar på Ica. Får UT ca 19-20 efter skatt.
Har inga tillägg, lön efter tabell och jobbar heltid.
Vill dock plugga till ssk. Känns kanske lite...galet
 
Nytt problem.
Var på intervjun och det gick ganska bra. Hon vill ha referenser och vill att en av dom ska vara min nuvarande chef... Fan... Vad gör jag och hur lägget jag fram det? " hej hej, jag vet att vi har brist på syrror och nu tänker jag också sluta. Kan du säga nått snällt om mig till min nya chef? " ( OBS ironi).
 
Så otroligt osmidigt av tilltänkta arbetsplatsen. Och de kan inte tänka sig någon annan än chefen?

Det är väl i så fall bara att säga som det är? "Som du vet är jag inte nöjd med min löneutveckling, jag har sökt annat jobb och de vill att jag får referenser från dig"
 
Så otroligt osmidigt av tilltänkta arbetsplatsen. Och de kan inte tänka sig någon annan än chefen?

Det är väl i så fall bara att säga som det är? "Som du vet är jag inte nöjd med min löneutveckling, jag har sökt annat jobb och de vill att jag får referenser från dig"
Hon sa att hon vill ha referenser och att att hon tycker att det vore märkligt om nuvarande chefen inte var en av dom. Då skulle hon undra vad som var felet och varför det "skurit" sig mellan oss.

Jag och min nuvarande chef kommer bra överens men det känns ändå som en jobbig situation.
 
För mig låter det jättemärkligt. Aldrig någonsin när jag har sökt jobb har de ifrågasatt att jag har andra referenser än min chef.
Ja för jag har ingen brist på referenser. Jag har en gammal chef och erfarna kollegor och även gamla handledare/lärare från praktiker så jag tycker att det borde räcka. Och jag har inte blivit lovad tjänsten men jag är intressant. Och då känns det ÄNNU knepigare om jag sen ska jobba kvar på gamla avdelningen... Jag vet inte hur jag ska göra.
 
Man måste ju tjäna mer i kassan på Ica?
Menar inte att du per automatik ska söka jobb på ICA ;) försöker bara ta in detta faktum...
Nej det gör man inte. Många verkar tyvärr tro att lönerna idag är högre än vad de verkligen är. Min man sitter efter 5 års utbildning, dubbel examen, 5 års jobb som chef med personalansvar och många timmars obetald övertid i veckan på en lön på 35 000 :- det räknas som bland det högsta i hans bransch.

Som jurist satt jag med 40.000 efter 8 års jobb
 
Jag kanske är helt ute och cyklar då jag har väldigt lite erfarenhet MEN jag hade inte velat gå vidare. Jag har använt tidigare chefer, nuvarande kollegor och tidigare handledare och det har aldrig varit problem. Att det skulle vara nåt lurt bakom att man inte vill att de talar med nuvarande chef är så tramsigt, finns ju tusen och ett skäl till att man inte vill berätta för chefen att man söker nytt. Nä, jag hade inte känt mig bekvämt med att gå vidare med dem.
 
Jag kanske är helt ute och cyklar då jag har väldigt lite erfarenhet MEN jag hade inte velat gå vidare.

Jag lutar faktiskt lite åt det hållet jag med. Har hellre inte varit med om att man ifrågasatt att man som arbetssökande inte meddelat innevarande chef att man söker. Det måste väl vara fallet för de flesta?

Hade tänkte en vända till om detta verkligen var en arbetsplats vars synsätt jag delar.
 
Nej det gör man inte. Många verkar tyvärr tro att lönerna idag är högre än vad de verkligen är. Min man sitter efter 5 års utbildning, dubbel examen, 5 års jobb som chef med personalansvar och många timmars obetald övertid i veckan på en lön på 35 000 :- det räknas som bland det högsta i hans bransch.

Som jurist satt jag med 40.000 efter 8 års jobb
Småstad? Annars låter det väldigt lågt (vad avser dig alltså). Efter tre års jobb har jag som jurist redan en del mer än 40 000 i månaden, vilket är helt enligt "standard i branschen" (jag har alltså inte förhandlat till mig ngt exeptionellt bra löneläge alls utan ligger i en fastställd lönetrappa). Eller var det länge sedan?
 
Jag ska fundera över helgen på hur jah ska göra. Det känns lite olustigt samtidigt som det vore roligt att prova på nått nytt
 
Hon sa att hon vill ha referenser och att att hon tycker att det vore märkligt om nuvarande chefen inte var en av dom. Då skulle hon undra vad som var felet och varför det "skurit" sig mellan oss.

Jag och min nuvarande chef kommer bra överens men det känns ändå som en jobbig situation.
Jättekonstigt att ifrågasätta det tycker jag också. Jag kan t ex. inte ha min ex-chef som referens eftersom hen inte har en susning om hur jag jobbade eller agerade i gruppen. Det skulle inte ge den nya arbetsgivaren någon rättmätig bild av mig. Detsamma gäller ju för din nuvarande chef men på ett annat sätt.

Om de frågar igen kan du ju tala om exakt varför du inte tagit med chefen som referens. Kan de inte förstå det kanske det inte är den rätta arbetsplatsen/chefen för dig ;)
 
Småstad? Annars låter det väldigt lågt (vad avser dig alltså). Efter tre års jobb har jag som jurist redan en del mer än 40 000 i månaden, vilket är helt enligt "standard i branschen" (jag har alltså inte förhandlat till mig ngt exeptionellt bra löneläge alls utan ligger i en fastställd lönetrappa). Eller var det länge sedan?
2 år sedan. Öresundsregionen. Dock inte på en advokatbyrå
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Förra måndagen var jag på en anställningsintervju för ett jobb som jag gärna vill ha. Det har endast varit ute för internsökande...
2
Svar
20
· Visningar
5 018
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp