Löneförhandla

Jag har snart 5-årig högskoleutbildning + 2 års förberedande på folkhögskolenivå(nödvändiga år för att få behörighet till den kandidat jag sen kom in på). Min ingångslön var precis efter avslutad kandidatutbildning 21 000kr före skatt.
Nu efter 1,5 års magister-utbildning (1/2år kvar), så blev jag erbjuden 20 000kr före skatt för ett sommarjobb på samma företag som jag jobbat på efter kandidaten.
Så det finns sämre ingångslöner än som ssk, såna som till och med minskar när du skaffar dig mer kompetens tydligen :crazy:

Efter envist påpekande fick jag dock 22 500kr innan skatt, (500kr mer än när jag slutade på det första jobbet, yey) Kruxet är ju nu att räkningen från CSN ökat markant efter min magister, vilket gör att jag i slutänden med det borträknat får ut MINDRE nu än när jag var nyutexaminerad från kandidaten.

Fanken att man inte förstod att det är trevligt att tjäna pengar också, när man skulle börja studera :meh:
 
Jag får ut typ 18 o mer ibland som PA ....sjukt dåliga löner inom omsorgen ...pratade med en polis ( snygg :angel: ) ....dom har 25 i ingångslön ..det är inte klokt nånstans
Fast polis har ju bara 2 års utbildning. Även om det är ett väldigt ansvarsfullt jobb så anser jag att ingångslönen är ok, dock tycker jag att de borde ha en bättre löneutveckling än vad de verkar ha idag
 
Min nuvarande chef vet knappt vad jag heter, än mindre hur mycket/lite jag gör på jobbet. Att använda henne som referens hade inte kommit på fråga. Sjukt stelbent. Kollegor är ju de som ser hur man faktiskt jobbar så de är bra mycket bättre som referens än en chef, enligt mig.

I övrigt tycker jag absolut du kan kräva 27 500 även i fortsättningen.
 
Ja för jag har ingen brist på referenser. Jag har en gammal chef och erfarna kollegor och även gamla handledare/lärare från praktiker så jag tycker att det borde räcka. Och jag har inte blivit lovad tjänsten men jag är intressant. Och då känns det ÄNNU knepigare om jag sen ska jobba kvar på gamla avdelningen... Jag vet inte hur jag ska göra.

Alltså det låter jättemärkligt att kräva referenser från nuvarande chef. Det är väl snarare en "oskriven lag" att man inte ger (eller begär) referenser från nuvarande chef och mer eller mindre självklart att man inte berättar på nuvarande arbetsplats att man söker nytt jobb förrän man faktiskt har fått det.

Sist vi rekryterade var det en av de mest intressanta som hade nuvarande chef som referens. Min chef dubbelkollade då med den sökande att det verkligen var ok att ringa nuvarande chefen.
 
Fast polis har ju bara 2 års utbildning. Även om det är ett väldigt ansvarsfullt jobb så anser jag att ingångslönen är ok, dock tycker jag att de borde ha en bättre löneutveckling än vad de verkar ha idag
Att enbart gå efter utbildningstid är inte okej tycker jag. Med tanke på att väktarlönen t ex. ligger på 24600 och att man inte behöver betala tillbaka några studielån (2-4 veckors utbildning) får jag nog påstå att polislönen är riktigt usel i jämförelse med andra liknande yrken. Dessutom ett yrke som i allmänhet innebär större risker än väktaryrket.
Likaså är sjuksköterskelönen långt ifrån rimlig naturligtvis.
 
Det låter inte som en chef jag skulle vilja ha, om denne har så lite empati och förståelse.
Om en nuvarande chef ger bra recentioner så kan man väl tro att det är så att den sökande har stött sig ordentligt med sin chef. Varför skulle den annars vilja bli av med sin anställde.
 
Nej det gör man inte. Många verkar tyvärr tro att lönerna idag är högre än vad de verkligen är. Min man sitter efter 5 års utbildning, dubbel examen, 5 års jobb som chef med personalansvar och många timmars obetald övertid i veckan på en lön på 35 000 :- det räknas som bland det högsta i hans bransch.

Som jurist satt jag med 40.000 efter 8 års jobb

Småstad? Annars låter det väldigt lågt (vad avser dig alltså). Efter tre års jobb har jag som jurist redan en del mer än 40 000 i månaden, vilket är helt enligt "standard i branschen" (jag har alltså inte förhandlat till mig ngt exeptionellt bra löneläge alls utan ligger i en fastställd lönetrappa). Eller var det länge sedan?


Fast jurist är ju ett jobb och bransch med högt löneläge. Det går inte att tro att alla branscher ligger på samma löneläge.

Att ha 35´på ett chefsjobb är absolut inte orimligt. Inom många branscher ligger man däromkring.
Många grupper har efter flera års studier på högskolan ingångslöner på 22-24´.
 
Jag får ungefär samma peng efter 6 veckor på Väktarskolan så det är bara att ta in. Visst är det förjävligt? Och jag menar inte att jag ska få mindre pengar utan de med högskoleutbildning borde ha mer :p

Enligt kollektivavtalet får en grön väktare väl omkring 18', jobbar du på något bolag som inte ser kollektivavtalets minimibelopp som maxbelopp de ger i lön? :)
 
Enligt kollektivavtalet får en grön väktare väl omkring 18', jobbar du på något bolag som inte ser kollektivavtalets minimibelopp som maxbelopp de ger i lön? :)
Vi jobbar på samma bolag, jag gick på samma typ av jobb som du rätt omgående efter avslutad utbildning och fick över 20' redan första året vill jag minnas :p första bolaget jag jobbade på hade tidigare avtal som sin standard så de betalade mindre än vad som är OK. Förklarade även för facket att de minsann inte går under kollektivavtal :rofl: de fick på nosen såklart ;)
 
Med tanke på bristen på sjuksköterskor låter absolut inte 26 orimligt. Sen är det olika i landstingen.
De som går ut härnäst nu i Värmland kommer inte acceptera under 25 i ingångslön.

Nej men de lär inte få jobb i Värmland.
Inte närmsta tiden, åtminstone.
Och inte bara för att de verkar ha bestämt sig för lönekrav utan även för att det är anställningsstopp i Landstinget i Värmland. Vakanta tjänster, även inom bristyrken, ska inte tillsättas.
 
Jag har bestämt mig för att tacka nej. Det var mycket i intervjun som var konstigt och även om avdelningen var intressant så väger det negativa över. Hon hade även en del andra märkliga idéer så det känns som upplagt för konflikter. Ju mer distans jag får ju märkligare känns intervjun som helhet. Magkänslan säger nej så jag följer den.
 
Nej men de lär inte få jobb i Värmland.
Inte närmsta tiden, åtminstone.
Och inte bara för att de verkar ha bestämt sig för lönekrav utan även för att det är anställningsstopp i Landstinget i Värmland. Vakanta tjänster, även inom bristyrken, ska inte tillsättas.
Jo, jag vet det. Way to go lixom. Tur att halden anställer för fullt.
De som gick ut terminen innan verkar ha fått 24600 dock.
 
Nej men de lär inte få jobb i Värmland.
Inte närmsta tiden, åtminstone.
Och inte bara för att de verkar ha bestämt sig för lönekrav utan även för att det är anställningsstopp i Landstinget i Värmland. Vakanta tjänster, även inom bristyrken, ska inte tillsättas.
Är det bara min känsla att Värmlands landsting är otroligt dåligt skött eller är det verkligen så?
Det man hör från sjukhuset är inte riktigt klokt, t.ex avdelning som har 60 schemapass utan någon personal på fem veckor
 
Jag får ut typ 18 o mer ibland som PA ....sjukt dåliga löner inom omsorgen ...pratade med en polis ( snygg :angel: ) ....dom har 25 i ingångslön ..det är inte klokt nånstans


24500, fick vi upp den till förra året. Det är dock ändrat nu (trots att rikspolisstyrelsen okejade 24500 i höstas), och lönen är individuell och mellan 23800 och 26000 (vilket innebär att en helt nyutbildad, anställd inom samma myndighet, kan ha 1500 kr mer i månaden är kollegor som jobbat i flera, flera år...).
Löneutvecklingen är kass dessutom :p
 
Är det bara min känsla att Värmlands landsting är otroligt dåligt skött eller är det verkligen så?
Det man hör från sjukhuset är inte riktigt klokt, t.ex avdelning som har 60 schemapass utan någon personal på fem veckor
Det stämmer. Jobbar i Värmlands landsting och är helt galet. Det fattas redan folk och idag gick man ut med att man ska skära ner ytterligare 400 tjänster, 800 på lite längre sikt vilket innebär en minskning med 10%.
På min avdelning har vi "stängt" platser dvs dragit in på personal. Men platserna har gjorts om till "överbeläggningsplatser" vilket innebär att vi ändå har patienter i sängarna. Verksamheten är anpassad för att jag som ssk ska ha hand om 5 patienter och nu har jag 9... Totalt livsfarligt då patienterna har livshotande infektioner mm.

En liten detalj är att landstingskansliet har lika stor budjet som HELA Torsby sjukhus...
 
Vi jobbar på samma bolag, jag gick på samma typ av jobb som du rätt omgående efter avslutad utbildning och fick över 20' redan första året vill jag minnas :p första bolaget jag jobbade på hade tidigare avtal som sin standard så de betalade mindre än vad som är OK. Förklarade även för facket att de minsann inte går under kollektivavtal :rofl: de fick på nosen såklart ;)

Har vi pratat om det här tidigare? :D najs med såpass högt så tidigt. För mig tog det nog några år om inte ob räknas, men det var några år sedan också, haha!
 
Har vi pratat om det här tidigare? :D najs med såpass högt så tidigt. För mig tog det nog några år om inte ob räknas, men det var några år sedan också, haha!
Nu går vi ot :p

Jaa.. Du pm:ade mig när du trillade in på en.. Eh.. Tvillingavdelning? :p och tipsade om var man kan äta kakor som höggravid. Jag bytte nick och blev vuxen när barn #2 kom till världen (eller om.det var strax innan?), det trodde jag att du hade koll på?
 
Det stämmer. Jobbar i Värmlands landsting och är helt galet. Det fattas redan folk och idag gick man ut med att man ska skära ner ytterligare 400 tjänster, 800 på lite längre sikt vilket innebär en minskning med 10%.
På min avdelning har vi "stängt" platser dvs dragit in på personal. Men platserna har gjorts om till "överbeläggningsplatser" vilket innebär att vi ändå har patienter i sängarna. Verksamheten är anpassad för att jag som ssk ska ha hand om 5 patienter och nu har jag 9... Totalt livsfarligt då patienterna har livshotande infektioner mm.

En liten detalj är att landstingskansliet har lika stor budjet som HELA Torsby sjukhus...
Ja den budgeten har jag hört mycket gott om!

Förutom det farliga i överbelastningen så har de väl dragit ner på operationer?
Dessutom så vet jag att sskstudenter får gå som riktiga sjuksköterskor på sina praktiker, visst de lär sig mycket men hur säkert är det?

Situationen är verkligen sjuk, jag känner mig mycket osäker på om jag kommer arbeta i Sverige när jag är färdig. Där jag kommer ifrån är det bra pendlingsavstånd till halden om jag inte får läsa till distriktssköterska direkt.
 
Nu går vi ot :p

Jaa.. Du pm:ade mig när du trillade in på en.. Eh.. Tvillingavdelning? :p och tipsade om var man kan äta kakor som höggravid. Jag bytte nick och blev vuxen när barn #2 kom till världen (eller om.det var strax innan?), det trodde jag att du hade koll på?

Jahaaaa! Då är jag med! :D det hade jag ingen koll på, namnbytet! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Förra måndagen var jag på en anställningsintervju för ett jobb som jag gärna vill ha. Det har endast varit ute för internsökande...
2
Svar
20
· Visningar
5 018
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp