Bukefalos 28 år!

Löpande hona

M

mannis

Hej
Jag har två Norska Skogkatter, en hona och en hane. Nu när de är gammla nog tänkte jag ta en kull på de. Är det något man ska tänka på?
Kan de vara tillsammans hela löptiden?
Finns några bra böcker, internetsidor man kan läsa om löpning, parning och dräktighet.
Allt detta är nytt för mig så råd mottages tacksamt.
M vH Mannis
 
Sv: Löpande hona

Dom ska inte vara tillsammans för länge, max 3 dgr brukar man säga. En katt kan bli dräktig vid varje parning och om man låter dom vara ihop för länge så kan det alltså skilja upp till 5 dgr eller så mellan ungarna i magen. 5 dgr är mycket för en katt, eftersom dels förlossningen drar ut på tiden och dels utvecklas hjärta och lungor sist på en katt.
Du måste vara med i en kattklubb och båda katterna måste ha LO-tavla (eller vara avelsgodkända) och ID-märkta. ID-märka går att göra precis innan du skickar in för registrering, det gjorde jag, men är rätt onödigt.

Sen dröjer det drygt 3 v eller 21 dgr innan man ser på honan att hon är dräktig. Då blir spenarna knallrosa. Vissa märker skillnad på humöret också, men det kan vara svårt första gången.

Sen gäller det att hålla reda på datumet då första fullbordade parningen ägt rum, från det räknar man på ca 65 dygn. Se till att vara hemma några dagar innan och några dagar efter så du är med vid förlossningen ifall nått går fel.

Men det är ju en bit fram.
 
Sv: Löpande hona

Ta kontakt med katternas uppfödare!
Utan kunskap kan du inte bedöma om det är en lämplig kombination.
Om du redan har gjort det rekommenderar jag att du skaffar boken "Kattuppfödning" av Ylva Stockelberg, och en rådgivare/mentor. Kanske dina katters uppfödare eller någon i klubben? Man behöver mer hjälp än man kan få över nätet eller läsa sig till om man är nybörjare.

Det anses inte bra att katterna att låta katterna para sig under hela löptiden, eftersom det ökar risken för att ungarna ska vara för olika utvecklade för att det ska bli bra.
 
Sv: Löpande hona

OK, tack för era svar. Ska genast beställa boken.
Ska kanske tillägga att det inte finns "papper" på katterna.
Jag vill ta en kull för det är två helt underbara katter (hanen är som en hund i kattkläder :cool: )
M vH M
 
Sv: Löpande hona

Finns det inga papper, så räknas dom inte heller som Norska Skogkatter. Den hårda sanningen.
Hur vet du att dom är skogisar om dom inte har stamtavla?

Men i vilket fall så gäller det jag skrev, förutom registrering och sånt då.
 
Sv: Löpande hona

Tänk dig noga för isåfall. Vet du sjukdomshistorian på föräldrar och tidigare generationer? Det är ett mycket dumt vågspel med djurens hälsa att avla på okända djur, och sjukdomar/defekter kan ligga dolda i generationer.... Man kan testa för mycket, men det är ett par tusenlappar som flyger, och det får man ju inte igen för huskatter, även om långhår brukar ge bättre betalt än korthår. Att katterna är världens mest underbara sällskapskatter gör dem inte automatiskt till en bra avelskombination.

Som MissFideli säger är alla katter som inte har utfärdad stamtavla huskatter, att påstå något annat är bedrägeri (om man nu skulle påstå att ungarna bli Norska skogkatter).
 
Sv: Löpande hona

Har sett föräldrarnas papper :smirk:
M vH M
 
Sv: Löpande hona

Jo, men det räcker ju iofs inte för att avgöra att dom är bra i avel.
Jag vet att man numera testar skogisar för HCM, så det är väl nått du bör göra först. Det görs bara på några få ställen i Sverige, jag har själv 10 mil till närmsta ställe (Strömsholm).

Kolla upp ifall man testar mot PKD och ifall man blodtypar.
 
Sv: Löpande hona

Även om det finns papper på katterna är det ju inte säkert att de är bra avelsdjur för det, både mentalt och utseende, även om det kanske är lättare med papper. Det vet man ju inte förrän efter första kullen.
Som jag skrev innan så har mina katter föräldrar papper så de är "riktiga" skogkatter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löpande hona

Förvisso, men dom räknas fortfarande som huskatter. Dom kommer aldrig kunna sättas in i skogisaveln och dom kommer aldrig få ställas ut som skogisar.

Och som jag skrev tidigare, kolla upp tester man gör. Eftersom det testas mot HCM så finns det ju i rasen.

Angående papper, så är det väldigt vanligt att man tror sig ha en skogis bara för att man har en långhårig katt, därav våra undringar. Men även om det är renrasiga utan papper, så räknas dom inte som skogisar längre, utan är huskatter. Det är stamtavlan som avgör om dom är Norska Skogkatter eller huskatter.
 
Senast ändrad:
Sv: Löpande hona

Det finns fler än ett exempel på "uppfödare" som visar upp papper från helt andra katter än föräldradjuren. Har dina katter renrasiga föräldrar skulle jag definitivt ana ugglor i mossan när avkomman inte registreras. Vad var det som gjorde att avkomman inte reggades? Att det är dyrt kan man inte skylla på för det är det inte.
 
Sv: Löpande hona

Tack för era svar.
Jag ville ha lite information om löpande hona och inte på om katterna har papper eller ej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löpande hona

Du har fått det !! Och vi har även lärt dig hur det är med katter och stamtavlor. Eftersom Sassy, Sol och jag är uppfödare sen några år och har ett enormt intresse, så ser vi också hur verkligheten ser ut. Och den ser ut som vi skrev ovan. Hur trist det än må vara, så är verkligheten så.

Ingen har sagt nått om några papper, men köpare luras ofta. Titta på vilken annonssida som helst, i princip 90% av dom långhåriga huskatterna påstås ha skogis i sig. Visst är det kanske sant i få av fallen, men definitivt inte alla. Och det betyder ju att dom är lurade, dom har ingen skogis utan en huskatt.
Och sen är det ju ganska viktigt för dig att ge rätt information till dina köpare. Och köper man en katt från dig ur denna kull, så har man väl rätt att få veta att det inte finns några som helst möjligheter att ställa ut som dom Norska Skogkatter. Och det går heller aldrig att använda dom i renrasig skogisavel. Det är också viktigt att köparna vet att om dom är med i en kattklubb och tar kull på avkomman dom köper från dig, så kan dom bli avstängda eftersom det räknas som huskattavel.

Det är synd att du hamnar på försvarssidan, men man bör ju veta vad man håller på med. Det är varje seriös uppfödare skyldig att göra. Vare sig man avlar på huskatter eller raskatter.
 
Sv: Löpande hona

Du frågade, och fick svar som du upenbarligen inte uppskattade. Ärligt talat, det är levande varelser vi pratar om, och det är inte ok att göra misstag som går ut över dem, inte ens pga okunskap.
Vet du att alla kattungar dör inom kort om föräldrarnas blodgrupper inte passar ihop? Vet du att hjärtfel är ärftligt och inte alls ovanligt hos skogisar? Är du 100% på att föräldrarna inte är släkt?
Har du en försäkring som täcker ev. förlossningskomplikationer? En kejsarsnitt på akuttid går på 10.000:-, och då är det inte mycket annat att göra än att hosta upp pengarna eller avliva katten på plats.

Att skaffa djurungar är alltid en handling av människans egoism, låt inte den egoismen gå ut över dina djur eller deras eventuella ungar.
 
Sv: Löpande hona

Eftersom katters ägglossning utlöses av parningen är risken att få ungar i olika utvecklingsstadium liten.
PL
 
Sv: Löpande hona

Fast dom kan ju få flera ägglosnningar. Jag har själv sett en kull med 2 pappor, inte helt ovanligt vad jag vet. Eftersom jag är lite bevandrad i färggenetikens värld så är det rätt lätt att se om en kull har flera pappor.
 
Sv: Löpande hona

Men dom har ju knappast varit där samtidigt.
Men jag vet inte. Det är allmänt kännt bland uppfödare att man inte låter dom vara tillsammans för länge och jag tror inte att det är taget ur luften.
 
Sv: Löpande hona

Jag har fått lära mig att ägglossning utlöses av parning på katt o sen kummer nästa löp ett par veckor senare. Inte av uppfödare utan av lite mer utbildat folk. Att ääglossningen utlöses innebär inte att löpet upphör direkt.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
1 965
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: MissFideli
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 672
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej på er! Någon med mycket erfarenhet av tikar kanske kan hjälpa mig bli klokare. Min staffetik på 8 månader har varit rumsren under...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp