Löpande katt??

S

Skumbananen

Vår Astrid fyller ett år om knappt en månad. För två dagar sedan började hon "skrika" på ett sätt hon inte gjort förr. Djupa, långa jamningar varierat med sina vanliga söta pip. Hon verkar orolig och får inte riktigt någon ro. Hon jamar dag som natt utom när hon sover lite.

När jag har läst om katter som löper så står det att de brukar rulla och vrida på sig också. Det gör hon inte utan det är bara skrik och oro. Jag har aldrig haft en hona förut så det här är helt nytt för mig. Löper hon?:confused:
 
Sv: Löpande katt??

Förmodligen ja. Mina honor kör hela registret av konstant vrålande 23/h dygn i en vecka, och porrande mot skor, husse, kläder, möbler eller vad som råkar stå i vägen. Första tecknet är ändå skriken i deras fall, de hinner yla några dagar innan de drar igång höglöpet.
 
Sv: Löpande katt??

Herregud, kan det bli värre alltså! Ja, som det är nu så skriker hon bara. Då kanske annat kommer sen så man fattar att det är löp och inte att hon har ont. Låter ju som att katten verkligen mår dåligt:crazy:

Man kan inte se det på något sätt på katter? Hundar droppar ju.
 
Sv: Löpande katt??

Vänta bara ;) min lilla hona vrålade med avgrundsröst för att sedan övergå till att ligga framför matte, på golvet, bordet - överallt! Med svansen stiligt undanvikt, rumpan i vädret och högljutt pocka på uppmärksamhet....

Eftersom hon var väldigt bra tecknad skulle jag ta ungar på henne och antog (i min aningslöshet) att hon skulle jubla över att träffa en stilig hanne!
Men näej, fertila hannar var inte alls kul, försökte med 3 olika och hon blev kär i en kastrerad huskatt :confused: där smet den uppfödarkarriären ut bakvägen.

Men absolut ingen kunde undgå att höra och se när hon löpte.......
 
Sv: Löpande katt??

Första löpet/löpen är ofta lugnare än de senare. Tipsar om kastrering!
Min yngsata hona löper fredag-fredag, sedan uppehåll till nästa fredag, så kör hon 7 dagar igen...
Kattor blöder inte, men blir ofta blöta bak.
 
Sv: Löpande katt??

Vänta bara ;) min lilla hona vrålade med avgrundsröst för att sedan övergå till att ligga framför matte, på golvet, bordet - överallt! Med svansen stiligt undanvikt, rumpan i vädret och högljutt pocka på uppmärksamhet....

Eftersom hon var väldigt bra tecknad skulle jag ta ungar på henne och antog (i min aningslöshet) att hon skulle jubla över att träffa en stilig hanne!
Men näej, fertila hannar var inte alls kul, försökte med 3 olika och hon blev kär i en kastrerad huskatt :confused: där smet den uppfödarkarriären ut bakvägen.

Men absolut ingen kunde undgå att höra och se när hon löpte.......

Sådär är vår ena honkatt också, dessvärre. Livrädd för hankatter (de däremot är mycket intresserade), hon förstår inte vad de vill henne och tycker de är läskiga.:eek: Däremot är hon helt övertygad om att jag och husse kan lösa hennes problem, bara hon är tillräckligt tydlig.

Mycket hormoner, liten hjärna, är jag rädd. Hon är fast övertygad om att det är ett problem, och att det måste lösas, men vad som egentligen ska hända och hur det ska gå till har hon uppenbarligen mycket vaga idéer om.
 
Sv: Löpande katt??

Man kan inte se det på något sätt på katter? Hundar droppar ju.

Jodå, när en honkatt kommer i höglöp viker de undan svansen så att hanen ska komma åt ordentligt. Prova att stryka/klappa henne lite på rumpan med jämna mellanrum så lär du få se.;) Den ljuva odören av fotsvett får min äldsta hona att gå igång, det är så jag rodnar om jag har främmande när hon löper och hon hittar några riktigt härliga skor.:o
 
Sv: Löpande katt??

vår hona märkte man inte så mycket på när hon löpte. Däremot har min kompis berättat att hon trodde att hennes katter hade brytit benen eftersom de skrek och låg så konstigt, haha :rofl:
 
Sv: Löpande katt??

Vad jag och sambon skrattade igår när vi läste tråden. Katter verkar helt enkelt bli som förbytta när de löper:D

Angående kastrering så är vi ännu inte helt säkra på hur vi ska göra med kattungar. Det skulle vara roligt att låta henne få för hon är verkligen en riktigt speciell katt, vore synd att inte sprida de fina generna vidare. I så fall skulle hon få gå på p-piller i något år.

Nu är jag helt säker på att hon löper. Igår la hon sig med rumpan upp i vädret. Och imorse när hon hade suttit i sängen så var det en blöt fläck efter henne. Det här är helt klart även en upplevelse för matte och husse.:D
 
Sv: Löpande katt??

Nu har hon gått nuts. Hon visar STORT intresse för hundens sele!

När jag ropade hennes namn när hon skrek högt så vände hon huvudet, lyfte upp rumpan och började trampa med bakfötterna.:D
 
Sv: Löpande katt??

Angående kastrering så är vi ännu inte helt säkra på hur vi ska göra med kattungar. Det skulle vara roligt att låta henne få för hon är verkligen en riktigt speciell katt, vore synd att inte sprida de fina generna vidare. I så fall skulle hon få gå på p-piller i något år.

Nu vet jag inte om du har huskatt eller raskatt men att låta en hona gå på piller i några år(?!) innan ni bestämmer er om ni vill ha kattungarn tycker jag inte låter bra. Dels ökar risken att juvertumörer, cystor, livmoderinflammation och andra sjukdommarna vid användning av p-piller. Att katten löper oavbrutet utan kull mår hon heller ej bra av.

Lite nyfiken på vilka bra egenskaper och gener din katt ha som bara måste föras vidare?

en liten länk som du kanske kan ha nytta av: www.kattstatus.se
 
Sv: Löpande katt??

Det är världens underbaraste huskatt.

Nej nej, inte några år men ett år. Pratade med sambon som jobbar med medicin om det med tumörer och så och han menade att det inte är någon fara om det inte används under lång tid. Hon kan visserligen gå utan piller också eftersom hon egentligen är innekatt.

Har kollat på länken men förstår inte poängen. Att man inte ska ta ungar på en huskatt för att det redan finns så många förvildade och oönskade kattungar? I så fall borde man ju låta kastrera alla katter, ras som hus, eftersom det då är bättre att folk tar de katter som redan finns på katthem.
Jag har tänkt fram och tillbaka på det där då jag förr bara haft raskatter och även nu har det, förutom Astrid. Du får gärna ge mig dina tankar kring det hela för jag funderar hela tiden på hur vi ska göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löpande katt??

Fast det är inte raskatter som hamnar på katthem, det är alla bondkatter som "kostar en femma tassen" och behandlas som slit-och-släng-djur. Genom att föda upp fler huskatter bidrar man just till den massan. Vill man därför ha en huskatt är det bättre att vända sig till katthem. Kolla bara Blocket, hur otroligt sjukligt många annonser finns det där, med både kattungar, ungkatter och vuxna som omplaceras och säljs?

Bättre att då rikta in sig på rasavel med hälsotestade och meriterade djur där kullar ofta är efterfrågade istället.
 
Sv: Löpande katt??

Det är världens underbaraste huskatt.

Anser du att de är de enda fina "egenskaper" din katt har och som du vill föra vidare?!:confused: Vad har katten gjort för hälsoundersökningar? [/QUOTE]

Nej nej, inte några år men ett år. Pratade med sambon som jobbar med medicin om det med tumörer och så och han menade att det inte är någon fara om det inte används under lång tid.

Ett år på p-piller är lång tid för mig. P-piller ökar risker för de ja skrev ovan men att låta dom gå löp på löp är inte heller bra. Vet flera honor som slutat med kastrerin pga cystor eller pyo.[/QUOTE]

Har kollat på länken men förstår inte poängen. Att man inte ska ta ungar på en huskatt för att det redan finns så många förvildade och oönskade kattungar? I så fall borde man ju låta kastrera alla katter, ras som hus, eftersom det då är bättre att folk tar de katter som redan finns på katthem.
Jag har tänkt fram och tillbaka på det där då jag förr bara haft raskatter och även nu har det, förutom Astrid. Du får gärna ge mig dina tankar kring det hela för jag funderar hela tiden på hur vi ska göra.

Det är ju ej raskatterna som hamnar på katthem och gör kattkolonier. Eftersom huskatten/bondkatten kan man få gratis så ger folk bort den gratis och använder den som slit och släng pryl som man varken ID-märker, försäkrar eller vaccinerar...Ang kastrera raskatter är det faktiskt många uppfödare som kastrerar innan leverans:P Men om du nu har raskatter (om du menar reg. med stamtavlor) varför parar du inte dom?:crazy:
 
Sv: Löpande katt??

Givetvis har ni rätt. Det finns självklart raskatter på katthemmen också, men inte i samma utsträckning. Var där och försökte hitta en katt åt oss innan vi köpte vår. Å andra sidan har jag märkt att raskatter oftare har sjukdomar och åtkommor som inte huskatter har. Jag vet inte hur bra det är heller. Nytt blod och kanske mer funderingar kring vilka man parar ihop? Hur fungerar det egentligen? Jag har inte så stor koll på hur uppfödare väljer.

Våra raskatter - med reg. stamtavlor - är kastrerade hankatter. Båda men framför allt den ena har fått fina bedömningar på utställningar. Den andra övervägde vi att ha som avelshanne men det gick inte då han smet ut i tidig ålder och visade att han tänkte minsann inte vara innekatt. Vi inte hade hjärta att låta honom vara det då heller.

Nej nej, hon har alla de egenskaper jag vill ha hos en katt utöver att hon är trevlig. Men jag är väl såklart lika partisk som alla andra kattägare:D

Vi har i alla fall bestämt oss för att kastrera henne när hon fyllt ett år. Det blir bättre för henne att vara mer harmonisk. Och så kan vi dessutom njuta av vår prinsessa alla dagar:love:
 
Sv: Löpande katt??

Det är sjukdomar och åkommor som även drabbar huskatter, men sånt rapporteras inte till någon organisation eller förening som för en sådan statistik. Eller är det en specifik, rasbunden sjukdom du tänker på? Att det rapporteras inom raskatter är ju för att man alltid vill avla bort problemet, och det är ju därför man hälsotestar avelsdjuren innan parning.

Det är precis likadant inom hund, seriösa uppfödare utför alltid diverse tester för att undvika saker som höftledsfel eller artros och så använder blandrasuppfödarna det som argument för att rättfärdiga sin avel. "Renrashundar är bara sjuka". Men det drabbar givetvis blandrashundar också, det är bara det att det inte finns någon avelsförening som faktiskt håller den statistiken och man hälsotestar ytterst sällan blandrashundar/katter = stort mörkertal.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp