Löphona *mutter*

Sassy

Trådstartare
Jaha, nu verkar det som att Maja börjar löpa. Orolig, mer skrikig än vanligt, och kissar på husse i sängen, på mattes sminkväska :crazy: (Husse är inte nöjd, jag tog det som ett ypperligt tillfälle att slänga gamla prylar :angel: )

På sätt och vi skönt, hon ska på parning första helgen i oktober, och jag vill inte para henne på första löpet. Men nu får vi hoppas att hon löper normalt och inte varannan vecka som vissa andra små odjur, då blir det två jobbiga månader.

Nu ska jag iväg och lägga en förmögenhet på Feliway...
 
Sv: Löphona *mutter*

Oj! Har hon inte bröjat löpa förrän nu. Vår löpte i maj första gången. Fast det kanske är en ungkatt? Förlåt en okunnig fråga, men vad är feliway?
 
Sv: Löphona *mutter*

Hon är ett år om ett par veckor. Började visa förlöp i våras, sedan kom hon av sig när det blev så varmt. Normalt för rasen är första löp vid fem-sex månaders ålder, så jagär glad att hon varit lite sen eftersom hon inte ska paras än, och det är skönt att kunna undvika p-piller nu åtminstonne.

Feliway är ett feromonpreparat man kan spraya där de kissar, det efterliknar de feromonerna katten har i ansiktet. Vi ska skaffa en dosa som utsöndrar en liten dos hela tiden också, för att lugna ner förvirringen i henne. Det är vanligt i katterier och djurkliniker.
 
Sv: Löphona *mutter*

Haha, nu försöker hon förföra husses sandaler. Lite kul är det ändå, vilket jag antagligen inte tycker nästa vecka när hon höglöper, vrålar och får grannarna att ringa polisen...
 
Sv: Löphona *mutter*

Vår går också igång på läder. :o Särskilt stallkängorna får henne att gå i spinn. Kinky misse? ;)
 
Sv: Löphona *mutter*

Som snart varande honkattsägare för första gången tänkte jag bara sno din uppmärksamhet :p och fråga när man kan räkna med att honan löper för första gången? Hon är född i Maj min Flisan :)
 
Sv: Löphona *mutter*

Någonstans mellan fem-sex månader och ett år, så har man täckt upp de flesta honor. Vissa är ännu senare, och vissa (framförallt raser med orientaliska inslag) tidigare. Jag hade räknat med 4-5 månader för Maja, men nu visade hon sig tillhöra de senare linjerna.
 
Sv: Löphona *mutter*

Spelar det inte in när på året katten är född också? Vår katt är född i maj, och var knappt ett år gammal när hon löpte första gången. Jag tänkte mig att det kunde ha att göra med att de inte löper på vintrarna, hade hon varit född i oktober hade hon kanske börjat tidigare (dvs ändå löpt samma tid, men förståss varit yngre själv).
 
Sv: Löphona *mutter*

Löper de på vintern då? Tänkte då på
Jag hade räknat med 4-5 månader för Maja
För isf kommer ju Flisans första löp i vinter nångång -jag trodde katter löpte på tidig vår.. Mars/April nångång :)
 
Sv: Löphona *mutter*

Jo, det påverkar när på året det är. Oftast kommer de ju igång när det börjar bli ljust ute, och honor som har fertila hanar i närheten startar tidigare. Våra raser löper ofta året runt, men kanske blir maja en såndär som bara löper höst och vår, på gott och ont. Det är ju positivt om man slipper ha henne på piller året runt, men negativt om man inte kan planera en parning efersom man inte vet när hon tänker löpa.

Katter som bara vistas inomhus kan mycket väl börja löpa på vintern, men har man en "normallöpande" ras ska man nog räkna med första våren eller hösten om de är födda i början av året. Maja hade vi tippat januari-februari på, men så blev det inte. (Tur, eftersom hon inte ska paras förrän i höst. Hon hade varit långt ifrån mentalt färdig vid 10 mån, även om många väljer att para första gången då. Man vill ju inte att katten ska löpa tom så många gånger innan första parning pga risken för livmoderinflammation)
 
Sv: Löphona *mutter*

Vad härligt! Din första hona också eller?
Yoga löpte i 12 dagar när hon löpte, stackarn var alldeles slut. Tappade massor i vikt och sov nästan inget.

Abbie löpte 5 separata gånger på 5 v, sen satte jag henne på piller. Hon skulle ju kastreras, så det spelade ju ingen direkt roll.
 
Sv: Löphona *mutter*

Första sängboende honan som ska i avel ja. De tidigare har ju inte fått vara i hela huset, och dessutom kastrerats tidigt. Sedan är ju en utomhuslevande stallkatt inte lika människorriktad i sitt beteende. maja är ju övertygad om att husse är hennes tilltänkta partner, och att jag mest är personal åt dem :o

Nu har hon lugnat ner sig igen. Jag väntar fortfarande på höglöp, hon har smålöpt till och från på helgerna de senaste veckorna. Feliwayen verkade iaf ha någon effekt, för det har inte blivit några mer kisspölar.
 
Sv: Löphona *mutter*

Kul att det funkar med Feliwayen. Funderar på det själv eftersom jag vill ställa Abbie i januari här i stan men int evet vad Yoga tycker när vi kommer hem.

Yoga och Abbie har ju ingen husse, men det funkar lika bra med soffan, byxor, skor, sängen, hyllan, främmande, garderobsdörren... Ja, du märker snart hur det blir.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 640
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Vi har två hundar varav den yngre är en spetstik på tre år. Hon blev rumsren snabbt men vid första löpet så började hon kissa inne och...
Svar
2
· Visningar
2 986
Senast: russinbulle
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 616
Senast: Ekblomma
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 906
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp