Bukefalos 28 år!

Lös i magen

Min kur för tillfälliga störningar i magen är 1 paket bakjäst om dagen i tio dagar. Funkar toppen.
 
Pro Feed
Min maghäst åt det, året runt. + Foderjäst som funkade på honom
Provade Bakjäst, men det vägrade han äta
 
Hur ser fodringrutinerna ut sommar respektive vinter? Var går hästen på sommaren respektive vintern?

Ibland kan det handla om kallt foder, i andra fall för lite ts (sommaren går de på gräs och kompenserar därför). Kan också handla om vatten eller ökat intag av jord från att böka runt.
 
Om du varit i kontakt med veterinär, och man vill gå vidare så EM vital för instabil tarmflora. Ca 1-1,5 dl om dagen, visade resultat på min häst efter ca 2-3 veckor. Nu hade han för all del inte diarré, men avföringen var ändå inte ok.
Nu så är han fin i magen.
 
Min häst har varit lika dan sen jag köpte honom för ca 2 år sen, bra i magen på sommarn men lös på vintern. Rätt ok "bollar" men bajsvatten som har runnit. Prövat det mesta men inget har hjälpt helt. Var till veterinären förra året utan att dom riktigt hittade något och åkte in igen nu för några veckor sen och fick då superbra hjälp. Det visade sig att han har haft sand i tarmarna som har legat och irriterat, ca 15 cm. Nu när sanden är borta mår han bra på hö :) Så skönt att se att det funkar och vi håller på att sakta pröva en sak i tagen för att se att det inte något mera/annat han reagerar på med då tarmen kan vara irriterad efter all sand ett tag till.
15803008_2129388517286946_5776251956762771456_n.jpg

Veterinären som hjälpte oss sa att det var vanligt att det går i perioder med att vara bra och dålig i magen just vid sand så det kan ju vara bra att kolla om du ända åker till veterinär, var enkelt att se på röntgen. (Det ljusa partiet i bilden över är sanden)
 
Min häst har varit lika dan sen jag köpte honom för ca 2 år sen, bra i magen på sommarn men lös på vintern. Rätt ok "bollar" men bajsvatten som har runnit. Prövat det mesta men inget har hjälpt helt. Var till veterinären förra året utan att dom riktigt hittade något och åkte in igen nu för några veckor sen och fick då superbra hjälp. Det visade sig att han har haft sand i tarmarna som har legat och irriterat, ca 15 cm. Nu när sanden är borta mår han bra på hö :) Så skönt att se att det funkar och vi håller på att sakta pröva en sak i tagen för att se att det inte något mera/annat han reagerar på med då tarmen kan vara irriterad efter all sand ett tag till.
15803008_2129388517286946_5776251956762771456_n.jpg

Veterinären som hjälpte oss sa att det var vanligt att det går i perioder med att vara bra och dålig i magen just vid sand så det kan ju vara bra att kolla om du ända åker till veterinär, var enkelt att se på röntgen. (Det ljusa partiet i bilden över är sanden)

Intressant! Hur fick ni bort sanden?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 982
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp