Lös i magen

Salandge

Trådstartare
Min unghingst, numera valack, blev kastrerad i tisdags och i och med det blev han sövd. Såret ser jättefint ut, han är pigg och glad och verkar inte särskilt tagen av ingreppet förutom att han är lös i magen.

Är detta något hästar kan bli då dom blivit sövda eller har det med kastreringen att göra? Har aldrig behövt söva tidigare och jag har ingen tidigare erfarenhet av kastreringar, har bara haft ston och "färdiga" valacker tidigare...
 
Vissa hästar kan reagera med lösare avföring efter en sedering, oftast går det bort efter några dagar.

Vissa hästägare som vet att hästen skall sederas, brukar börja ge någon form av tarmbalans några dagar före och efter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 839
Senast: Rugge
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 547
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp